El programa Salut i Escola creix i s’estén a tots els centres educatius de secundària de Catalunya. L’objectiu és implementar el programa en l’etapa de primària a partir de 2024 i durant tres anys. Salut i Educació inicien també aquest curs la primera fase del programa Escoles Resilients, que treballa la prevenció en salut mental
El conseller de Salut, Manel Balcells, i la consellera d’Educació, Anna Simó, han presentat aquesta setmana el programa comú Salut i Escola, que creix i s’estén, durant aquest curs escolar 2023-2024, a tots els centres educatius de secundària de Catalunya, amb l’objectiu de promoure la salut i el benestar emocional a l’entorn educatiu.
Ho fa, com fins ara, amb una infermera referent en l’equip d’atenció primària de cada municipi o barri, que coordina totes les activitats, activa els recursos necessaris i lidera la part de prevenció i promoció de la salut durant l’etapa escolar de l’adolescència.
Fins ara, la infermera de Salut i Escola arribava al 70% dels centres d’educació de secundària i ho feia amb una dedicació variable, que ara en canvi serà fixa de 2,5 hores setmanals (4 hores en zones de vulnerabilitat o en el cas de programes prioritaris) i es desplegarà i s’intensificarà en els centres d’educació especial.
A més, l’objectiu és que, progressivament, a partir de 2024 i durant tres anys, el programa s’implementi també en els centres d’educació primària del país. El pressupost global que destinarà Salut al programa és de més de 15 milions d’euros, dels quals 3,5 per completar la secundària i 12 per estendre’l a primària.
La presentació del programa s’ha fet a l’Institut Numància de Santa Coloma de Gramenet. La consellera Anna Simó ha destacat que “el fet que els adolescents puguin adreçar-se voluntàriament al professional de salut en el seu centre amb garanties de privacitat sabem que és determinant per fomentar hàbits saludables, per prevenir factors de risc i per detectar problemes de salut que la primària de salut no detecta fàcilment”.
Anna Simó també ha valorat que des del punt de vista del sistema educatiu “creiem fermament que disposar d’una persona referent de salut en cada centre ens ajudarà a identificar necessitats de salut en infants i adolescents, i considerem que és clau optimitzar la coordinació entre els recursos del sistema educatiu i sanitari”.
El conseller ha expressat que el programa “és necessari perquè ha crescut el malestar emocional des de la pandèmia, tot i que ja hi era abans, perquè els reptes que tenim al voltant del nostre jovent són grans i perquè només es poden afrontar des d’una visió multidisciplinar, una visió conjunta”. I ha afegit que des de Salut “sempre diem que hem de sortir dels CAP i dels hospitals per anar a la comunitat, allà on passen les coses, per això enguany arribarem al cent per cent de la secundària”.
Balcells també ha recalcat que la presència i l’actuació de la infermera a l’escola “té un efecte multiplicador que facilita la detecció de les necessitats d’una manera més precoç, i això que per sí mateix ja és molt important, a partir del 2024 s’ampliarà amb la cobertura a tots els centres educatius de primària de forma progressiva en tres anys, per tal que també tinguin la seva infermera de referència”.
La infermera del programa Salut i Escola Anna Marchal i Torralbo també ha intervingut en la presentació i ha destacat que “el vincle de la infermera amb l’escola i l’equip docent és vital pel bon funcionament del programa”.
La iniciativa, que és fruit de l’acord marc de col·laboració entre els dos departaments que s’estén a d’altres àmbits fora del recinte educatiu, també incorpora a partir d’enguany el programa de referents de benestar emocional i comunitari (RBECS), dietistes-nutricionistes i higienistes que s’encarregaran de la realització d’activitats d’educació per a la salut, la implementació de programes de promoció de la salut i prevenció, i la coordinació amb els recursos sanitaris i comunitaris.
Salut i Escola és un programa transversal, en funcionament des del 2004, que promou la col·laboració dels centres educatius i els serveis de salut comunitària arreu del territori per millorar la salut dels i les adolescents mitjançant accions de promoció de la salut, de prevenció de situacions de risc i d’atenció precoç per als problemes relacionats amb la salut mental, la salut afectiva i sexual, el consum de drogues, alcohol i tabac.
El programa de promoció i protecció de la salut i prevenció de la malaltia en l’àmbit escolar, que té com a programa insígnia el Salut i Escola, té com objectiu millorar la salut de la població escolaritzada mitjançant accions de promoció i protecció de la salut, prevenció de la malaltia i de les situacions de risc i atenció precoç per als problemes relacionats amb els diferents eixos d’actuació:
1 Salut mental i benestar emocional.
2 Salut sexual i educació afectiva.
3 Consum de substàncies addictives (drogues, alcohol i tabac), i addiccions comportamentals (TICs, xarxes socials, videojocs…).
4 Hàbits saludables (alimentació saludable, activitat física, horaris/son, higiene…).
5 Prevenció de les violències (masclista, familiar, entre iguals…).
6 Salut i entorn social.
Les xifres de Salut i Escola durant el passat curs 2022-2023 mostren la consolidació del programa, que es porta a terme amb el servei denominat Consulta Oberta: actuació de 551 infermeres de 272 equips d’atenció primària -el 73% dels EAP tenen almenys una infermera de Salut i Escola- en 771 centres d’educació secundària (el 70% del total); més de 18.000 consultes obertes en 10.870 adolescents; i coordinació de més de 5.000 activitats d’educació per a la salut. Fins el curs 2021-2022, s’havien registrat 259.415 consultes obertes fetes des de l’inici del programa el 2004.
El benestar emocional (34%) encapçala la llista de tipologia de consultes, seguida per la salut alimentària (15%), la sexualitat-afectivitat (11%), la salut social i l’entorn (11%), les violències (4%), el consum de substàncies (3%) i altres (22%). Pel que fa a les activitats d’educació per a la salut, les temàtiques principals són: benestar emocional (30%), hàbits saludables (25%), afectivitat i socialització (15%), presentació del programa (8%), seguretat i riscos (6%) i altres (16%).
Escoles Resilients
Així mateix, els departaments de Salut i Educació implementaran aquest curs 2023-2024 la primera fase del programa Escoles Resilients, que treballa la prevenció universal de la salut mental, a través d’incrementar la resiliència dels adolescents i el seu entorn social. La resiliència és un factor protector en el desenvolupament dels trastorns mentals, que fa referència a un conjunt de recursos psicològics (capacitats i habilitats sòcio-emocionals) que determinen el nivell de resistència o vulnerabilitat personal davant de les dificultats i esdeveniments vitals que generen malestar.
El projecte pilot es va portar a terme el curs passat per part de l’equip de l’hospital Sant Joan de Déu en col·laboració amb Zurich Foundation, i es va focalitzar en alumnes, famílies i professionals de l’educació, ja que és una intervenció global sobre els adolescents a través dels seus agents naturals de socialització.
Aquesta primera fase d’Escoles Resilients es preveu desenvolupar -a través dels referents de benestar emocional i comunitari (RBECS) i de l’equip de Benestar per estar bé, d’Educació – en 138 centres educatius d’arreu de Catalunya, on s’oferirà la formació a un total de 500 docents que, al seu torn, realitzaran els tallers de resiliència i habilitats sòcio-emocionals a uns 8.000 o 9.000 alumnes.