L’Agència Catalana de Consum ha proposat sancionar Renfe amb 700.000 euros per vulnerar els drets dels consumidors en considerar que hi va haver manca d’informació als viatgers i d’atenció al client arran de l’avaria a l’R2sud el passat mes de maig causada per un incendi en un quadre de senyals a Gavà

Concretament, Consum va observar deficiències en la informació als usuaris en relació a l’alteració del servei, els horaris i els transports alternatiu; va detectar punts d’atenció al client tancats o que es venien bitllets a les màquines automàtiques per a trajectes suprimits o que s’anunciaven com a directes o semidirectes quan en realitat s’acabaven aturant a totes les estacions.

La Generalitat imputa a l’operadora el càrrec de “realitzar pràctiques deslleials, per acció o per omissió” que va fer que els usuaris estiguessin mal informats a l’hora de comprar bitllets. Per Consum, és una infracció molt greu “atesa l’alteració social produïda” i la “desconfiança que s’ha generat en les persones consumidores envers aquest servei ferroviari i la situació de predomini que Renfe té en el mercat”.

El mes de maig, l’Agència Catalana de Consum va iniciar tres expedients sancionadors a Barcelona, Tarragona i les Terres de l’Ebre per infraccions molt greus i ja va avisar que les multes podien oscil·lar entre 100.001 i un milió d’euros, d’acord amb el règim sancionador del Codi de Consum.

Els inspectors es van desplegar el dia 3 d’aquell mes a les estacions de Rodalies de Barcelona-Sants, el Passeig de Gràcia, el Camp de Tarragona, Reus i l’Aldea-Amposta-Tortosa per comprovar si Renfe donava compliment a les seves obligacions amb els consumidors i si duia a terme les mesures oportunes per minimitzar les conseqüències de la incidència

La proposta de sanció de 700.000 euros només fa referència al primer dels expedients, mentre que els de Camp de Tarragona, Reus i l’Aldea-Amposta-Tortosa encara continuen en tràmit. Això podria fer pujar encara més l’import total de la possible sanció si Consum determina que també van haver-hi irregularitats.

L’avaria es va produir el passat 1 de maig a Gavà i tot i que inicialment Adif ho va atribuir a la caiguda d’un llamp -el Servei Meteorològic va descartar ràpidament aquesta possibilitat- després va concloure que s’havia produït pel trencament d’un fil de la catenària i a la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions en produir-se un robatori que no va poder ser detectat automàticament. La darrera revisió es va produir el 26 d’abril i la incidència va tenir lloc el dia 1 de maig.

Com a conseqüència de l’incendi, la circulació de l’R2 sud va quedar greument afectada i durant unes tres setmanes hi van circular, de forma progressiva, entre un i quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei.

A la zona, els treballs es van allargar durant 18 dies per analitzar els danys i reparar la infraestructura. A més de reparar el fil de contacte, es van reposar vuit quilòmetres de cable, entre d’altres.

Font: ACN

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here