A l’Àrea Metropolitana de Barcelona ja s’han aprovat les noves tarifes de l’aigua per a tots els municipis on ABEMCIA n’és la subministradora. En aquesta aprovació el Grup Metropolità d’En Comú Podem s’ha desmarcat del govern del que forma part i no ha votat a favor de la proposta de tarifes
Qui gestiona l’aigua?
A 23 municipis metropolitans la gestió de l’aigua està concessionada a ABEMCIA (Agües de Barcelona Empresa Metropolitana del Cicle de l’Aigua) l’empresa mixta controlada per AGBAR (70% de l’accionariat) i la Caixa (15% de l’accionariat) i que només té una participació pública del 15% de l’AMB.
Aquesta concessió que prové de l’època franquista va ser anul·lada l’any 2016 pel Tribunal Superior de Catalunya tot i que després, a través de recursos de la companyia es va aconseguir canviar la sentència al Tribunal Suprem, consolidant la concessió fins l’any 2047.
Des de En Comú Podem sempre han defensat que cal transitar cap a una gestió pública d’aquest bé bàsic, que no pot estar en mans d’empreses que busquen maximitzar el benefici, explotant un dret bàsic reconegut per l’ONU.
Com es determina la tarifa a les llars?
Les empreses subministradores i/o concessionàries presenten una proposta de tarifes a l’autoritat competent, l’AMB (en cas de municipis metropolitans), i aquesta tarifa s’ha d’aprovar en el plenari del Consell Metropolità, on el PSC actualment compta amb majoria absoluta.
Per tant, els poders públics tenen a les seves mans el control de la tarifa. En aquest sentit, des de que l’any 2015 els Comuns van assumir aquesta competència en el govern de l’AMB van aconseguir no només aturar el ritme constant de creixement de la tarifa d’anys anteriors, sinó fins i tot reduir-la. De 2015 a 2023 es va baixar el preu de l’aigua de 1,868 m3 a 1,836 m3.
Com ho van fer?
Analitzant cada concepte que volia incloure AGBAR en la tarifa i reduïnt despeses supèrflues no necessàries per al servei. Això va portar un estalvi global a les famílies de 138 milions d’euros en 8 anys, sobretot a partir d’una reducció drástica dels dividends repartits per l’empresa.
Després de les eleccions de 2023, la responsabilitat al govern de l’AMB sobre la gestió d’aigues està en mans del PSC.
Quant puja la tarifa?
L’increment aprovat al Consell de l’AMB és d’un 25,81% de la tarifa de l’aigua a ABEMCIA. És cert que s’havien publicat notícies que deien que la factura de l’aigua pujarà entre un 11,5% i un 15,4% segons el municipi. Són xifres certes, però que amaguen la realitat: l’aigua puja un 25,81% mentre que es congelen altres components de la factura com el cànon de l’ACA, la taxa de clavegueram, la TMTR…
La combinació de pujada d’aigua i congelació d’altres conceptes fa que a la factura final l’increment sigui del 11% al 15,4%.
Calia pujar tarifes de cara al 2024?
El context de sequera, d’increments de preus de l’aigua (ATLL) en un 30%, l’increment de costos d’energia i de personal entre d’altres, per la pujada de l’IPC, pot justificar una pujada de tarifes.
Tot i això, els comuns consideren que la pujada plantejada “és excessiva i es podria haver ajustat més, perquè l’usuari no assumís tant directament aquests costos”, segons expressen en un comunicat.
En aquest sentit, en el mateix plenari de l’AMB s’ha aprovat una revisió de tarifes d’Aigües d’El Prat, on l’increment és molt menor, del 16,9% d’una tarifa que no es revisava des de 2019.
La pujada de tarifes afecta a tothom per igual?
Sí i aquest ha estat un dels motius d’abstenció dels comuns a l’AMB.
Mentre l’increment a ABEMCIA és lineal, el grup metropolità d’En Comú Podem posa d’exemple que en el cas de El Prat, s’aplica “amb increments diferenciats, amb criteris de qui més consumeix més paga, una diferència important, pedagògica i justa en el context actual”.
És cara l’aigua que es paga a l’Àrea Metropolitana?
Segons els Comuns si que ho és.
La tarifa de l’aigua de l’àrea metropolitana de Barcelona, ja és clarament la més elevada de totes les ciutats espanyoles, com explica aquest estudi.
El model de gestió afecta al preu?
Segons l’Observatori de l’ACA el model de gestió sí que determina el preu.
Als municipis amb gestió pública el preu de l’aigua és entre un 16% i un 20% més barat segons el tram de consum, que en els municipis amb la gestió concessionada a una empresa.
En les tarifes aprovades al Consell Metropolità es pot comprovar la diferència de preus entre ABEMCIA i Aigües de El Prat. Així en el preu del valor absolut en tipologia d’habitatge C (dels més habituals) és:
– Quota fixa:
Abemcia 9,64€/mes / El Prat 6,35€
– Quota subministrament:
2n tram (fins 9m3) es de 1,5551€/m3 i el Prat de 0,7197€/m3
3r tram (fins a 15m3) de 2,3326 Abemcia i de 1,5113 el Prat
Podem anar a un escenari de gestió pública de l’aigua?
Aquesta és l’aposta de En Comú Podem, tot i que ells mateixos expliquen que “hi ha interessos econòmics que s’hi estan resistint amb campanyes de pressió molt dures i fins i tot a través del lawfare“.
Sobre els municipis on la gestió es d’ABEMCIA, el que volen és garantir “que quan acabi la concessió, el 2047, es pugui triar el model”. Per això, expliquen, van crear “un Fons de Reversió, de forma que quan arribi el final de la concessió hi hagi la possibilitat econòmica de no haver de fer una nova concessió”.
“Aquest fons, ha desaparegut amb el nou canvi de tarifa i aquest també ha estat un motiu perquè no puguem votar a favor”, sentencien els comuns.
Actualment hi ha 9 municipis metropolitans (5 del Baix Llobregat) que acaben concessió o la tenen prorrogada que han de decidir quin model volen de cara al futur. Són Sant Cugat, Corbera de Llobregat, Ripollet, Tiana, Molins de Rei, Cervelló, Sant Andreu de la Barca, La Palma de Cervelló i Bellaterra.