“Això és el que, quan viatgem, el passatger no veu”. Així descriu la cap del Departament d’Instal·lacions Especials de l’aeroport del Prat, Sheila Muñoz, l’entramat de 2,1 quilòmetres de cintes del Sistema Automatitzat de Tractament d’Equipatges (SATE) de la T2 de l’aeroport del Prat, que ja compleix amb els requisits de la normativa europea

Des que els viatgers facturen les seves maletes, els equipatges tarden 3,5 minuts en recórrer algun dels sis patis de la T2B fins als remolcs de les empreses de ‘handling’ que les transportaran fins a l’avió. El SATE de la T2, que va entrar en ple funcionament fa mig any, té una capacitat per analitzar 7.200 equipatges per hora.

Els equipatges pugen per una cinta situada a pocs metres dels taulells de facturació, en una zona restringida al públic, per ser identificats automàticament i ser distribuïts a cada avió. L’equipament, que també es troba operatiu a la T1, ja compta amb els requisits de la nova normativa europea de detecció d’explosius EDS (Explosive Detection System) Standard 3.

En total, hi ha dotze màquines d’inspecció que compten amb una tecnologia més avançada, la Tomografia Computaritzada, equivalent als TAC aplicats a la medicina. Segons Aena, a més de millorar la inspecció, aporten major fluïdesa en la gestió de les maletes.

En tres minuts i mig, cada equipatge passa el primer nivell del control automàtic EDS i és derivat cap al remolc de l’empresa de ‘handling’ perquè el traslladi a la bodega de l’avió. De fet, el 80% del les maletes el supera sense problemes, davant el 50% de l’anterior sistema, de manera que es guanya amb “agilitat i seguretat”, segons Aena.

Muñoz detalla que la normativa preveu fins a quatre fases més que poden dilatar una mica més aquest procés. En cas que l’equipatge sigui sospitós, passa a una segona fase de la inspecció que consisteix en l’anàlisi de la maleta per part d’operadors de seguretat.

Si tot i així consideren que conté algun producte que pot comprometre la seguretat del vol, s’eleva a un tercer nivell i la maleta passa per una altra màquina que l’escaneja amb la supervisió, aquest cop, de la Guàrdia Civil. Els agents poden estar uns minuts més analitzant-la i, si cal, “conciliar” amb el passatger perquè respongui sobre el seu contingut, un extrem que ja suposaria arribar al quart filtre.

El darrer nivell d’inspecció, el cinquè, té lloc quan es confirma que l’equipatge conté material explosiu. En aquest cas, és tancat en un contenidor pressuritzat i es trasllada a un espai controlat per fer-lo detonar. “No hi hem arribat mai amb un equipatge real”, confirma la cap del Departament d’Instal·lacions Especials de l’aeroport del Prat. De fet, puntualitza, només s’han fet simulacres preveient aquest escenari.

Actualment, per la T2 hi passen dues cinquenes part dels viatgers anuals de l’aeroport. L’any 2019, el Prat va registrar més de 52 milions de viatgers, el seu màxim històric, i aquest 2023 la xifra encara quedarà lleugerament per sota, al voltant dels 50 milions. Fa quatre anys, es van gestionar 11.952.986 equipatges i l’any passat, amb més de 40 milions de viatgers, 9.431.878. La previsió per a aquest any apunta a uns 11 milions de maletes, segons fonts d’Aena.

99,9% de fiabilitat: ja no es perden maletes

Muñoz explica que els sis patis del SATE que hi ha a la T2B disposen d’una fiabilitat del 99,9%, de manera que es fa pràcticament impossible la pèrdua de la maleta d’un passatger. A més, aquest sistema fa que s’hagi guanyat en més “versatilitat” i “eficiència”.

Anteriorment, els operadors de ‘handling’ se situaven just darrera els taulells de facturació i eren els qui gestionaven manualment els equipatges dels viatgers i ara és el SATE qui els inspecciona i distribueix de manera autònoma en funció del vol després de superar aquest control de seguretat.

En tractar-se d’un sistema tan automatitzat, però, obliga Aena a fer importants inversions en ciberseguretat per evitar que les instal·lacions siguin ‘hackejades’ i a superar auditories anuals en aquest àmbit.

La instal·lació del SATE va finalitzar fa mig any aproximadament i forma part del pla d’una quinzena d’actuacions que Aena va començar a dur a terme el 2021 per modernitzar la T2. En total, la companyia hi va destinar 106,5 milions d’euros, dels quals 80,8 formaven part de la renovació del Sistema Automatitzat del Tractament d’Equipatges. També es van canviar i ampliar els filtres de seguretat a les zones d’embarcament, es van substituir els antics ‘fingers’ per d’altres més moderns i es van renovar sistemes de climatització.

Tot i que eren treballs ja previstos, el tancament de la T2 i la concentració de tota l’activitat a la T1 com a conseqüència de la davallada de l’activitat per la pandèmia va permetre accelerar les obres.

Font: ACN

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here