L’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) entoma els canvis que la Generalitat incopora al Pla de Qualitat de l’Aire com un gest de “bona predisposició” per crear les noves Zones de Baixes Emissions tenint en compte les singularitats dels diferents municipis
“Estem treballant per arribar a un acord”, ha dit el vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Carlos Cordón. El govern metropolità ha agraït que la Generalitat hagi acceptat part de les al·legacions, però ha dit desconèixer el detall de què s’ha inclòs al text, fet que es concretarà en una reunió aquesta setmana.
La vicepresidenta d’Acció Climàtica, Janet Sanz, ha emplaçat l’executiu català a aconseguir un “consens” que permeti estendre el model ZBE de Barcelona “de forma estable i ferma”.
Cordón i Sanz han fet aquestes declaracions en el marc d’una jornada organitzada aquest dilluns a l’AMB per analitzar política i tècnicament els “reptes” de la nova directiva europea de la qualitat de l’aire. Des del govern supramunicipal s’han vanagloriat dels resultats de la ZBE Rondes de Barcelona, si bé han apuntat que “no es pot caure en l’autocomplaença” i han emplaçat a seguir reduïnt les emissions contaminants “en el marc d’una responsabilitat col·lectiva”.
Preguntats pels canvis al pla que està enllestint la Generalitat i que han transcendit aquest cap de setmana, els vicepresidents de Mobilitat i Acció Climàtica hi veuen “bona voluntat” per part de la direcció General de Qualitat de l’Aire. Si bé Sanz ha ressaltat que a hores d’ara no coneixen el detall de les al·legacions acceptades, ha recordat que les peticions de l’AMB se centraven en “incorporar la visió dels ajuntaments, per veure com es pot adaptar la normativa al seu ritme i que sigui de forma efectiva”.
“Quan filem prim en una reunió que celebrarem aquesta setmana podrem dir com veiem realment el text definitiu”, ha insistit Sanz, que de moment veu com una “molt bona notícia” que la Generalitat estigui perfilant l’aplicació de les noves ZBE. “Percebem molt bona predisposició de totes les administracions per arribar al consens que es va aconseguir anteriorment a Barcelona”, ha afegit.
Cordón ha demanat “prudència” i ha recalcat el rol de l’AMB com a “líder” en el desplegament de les ZBE als municipis de la primera corona metropolitana, per als quals ha demanat que es “respectin les diferents velocitats”. “Volem que la nova normativa tingui tota la força possible per tirar endavant, i per això cal un consens que esperem que arribi el més aviat millor”, ha reiterat el repsonsable de Mobilitat en una atenció als mitjans.
Boya obre la porta a avançar el veto de l’etiqueta groga
Dins les jornades sobre la normativa europea, la directora general de Qualitat de l’Aire, Mireia Boya, ha situat les ZBE Rondes de Barcelona com a model “exemplar” amb voluntat que sigui el patró que marqui la resta de normatives de baixes emissions: “Ha calat a la consciència de la ciutadania i és important mantenir aquestes regles als municipis de més de 50.000 habitants, ja que hi ha molta gent que entra i surt de Barcelona que ja les té assumides”.
Així, Boya ha dit que les noves ZBE de municipis com Tarragona, Reus, Lleida, Girona, Figueres i diverses ciutats del conegut com a Arc Metropolità “s’han d’assemblar el màxim possible” a la zona no contaminant que voreja Barcelona i els municipis més immediats.
En la línia de la informació que ha transcendit aquest cap de setmana, Boya ha defensat la utilitat d’associar diversos municipis per crear ZBE conjuntes, alhora que ha destacat que s’hagi endarrerit fins el 2027 el veto als cotxes amb etiqueta groga. Amb tot, ha precisat que el nou decret permetrà que els municipis que ho vulguin puguin restringir-ne el pas abans d’aquests tres anys.
Sigui el 2027 o sigui abans, Boya ha garantit que la normativa contemplarà solucions per a les famílies amb dificultats econòmiques que tinguin un vehicle amb etiqueta B i no es puguin permetre la compra d’un nou cotxe. Ha donat per fet que seran molt pocs casos i ha assegurat que tothom podrà acollir-se a ajudes europees o estatals per materialitzar el canvi de vehicle abans del 2030 -data límit fixada per Europa-.
Des del govern de l’AMB, preguntats per si anticiparan el veto als cotxes amb etiqueta groga, han declinat respondre i s’han limitat a dir que treballaran amb els ajuntaments per desplegar la normativa que sigui d’obligació a cada moment.
Font: ACN