La “Revista Cambrils”, “Der Nordscheswiger” i “Outlier Media” han estat els mitjans guardonats en la categoria En Català, Unió Europea i Internacional durant l’acte celebrat per l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC), aquest 19 de març
L’AMIC va omplir l’auditori de La Pedrera durant la celebració de la primera edició del Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat, a la ciutat de Barcelona, aquest dimarts 19 de març a les 17.30 h. A la jornada hi van assistir 240 editors de mitjans d’informació de proximitat, periodistes, experts en el món de la comunicació i altres professionals del sector en l’àmbit català, europeu i internacional.
L’acte, presentat per la periodista Marina Romero, s’ha convertit en un esdeveniment únic per promoure, guardonar i celebrar el periodisme rigorós i l’excel·lència professional.
L’encarregat d’inaugurar l’acte ca set el President de l’AMIC, Ramon Grau, qui va posar en valor aquesta primera edició del premi, “és un dia per reconèixer l’esforç d’editores i editors en tirar endavant projectes que ens emmirallen (…), celebrant la vitalitat del sector, a través de l’excel·lent nivell dels mitjans d’informació de proximitat que els membres del jurat han valorat i guardonat”, va destacar.
Guanyadors en la categoria En Català, Unió Europea i Internacional
Durant la jornada es va atorgar el Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat en la categoria En Català a la “Revista Cambrils” (Catalunya), guardó que va ser recollit per Lluís Rovira, director del mitjà, qui va remarcar que “som conscients que necessitem saber què pensen els lectors, sobretot el públic jove (…) per aquest motiu l’any passat vam traçar una estratègia digitala xarxes adaptant-nos a les noves tendències del sector”, acompanyat per la periodista, Cristina Sierra, qui va explicar la trajectòria i projectes de futur de la publicació amb més de 70 anys d’història.
En la categoria Unió Europea es va guardonar al mitjà danès “Der Nordschleswiger”, premi que va recollir el seu cap de redacció, Gwyn Nissen, qui va destacar que “dins la premsa local cal mantenir forts en tot moment els vincles entre minories (…) ser una minoria no deixa de ser un retrat de la societat”.
Pel que fa a la categoria Internacional el guardó va ser pel mitjà “Outlier Media” de Detroit (EUA), el qual va recollir la seva directora executiva, Candice Fortman, qui va explicar que “el mitjà Outlier Media analitza la informació pública (…), aquestes dades són un element clau per entendre què interessa, de què es queixa el ciutadà de Detroit i quines són les seves denúncies. En aquest sentit, els ciutadans són qui creen les línies editores de la nostra publicació”.
Finalistes d’Honor i Menció Especial en la categoria En Català
A banda dels primers premis, el jurat a decidir guardonar dins la categoria En Català a tres finalistes d’honor: la Xarxa de Diaris Som de Vallès Oriental de (Catalunya), en representació de qui va recollir el guardó Ramon Torrents, editor de la Xarxa de Diaris Som; la revista “NUA” de Menorca (Illes Balears), de la que va recollir el diploma Bep Al·lès, editor de Setmanaris i Revistes S.L., empresa editora de la revista i el mitjà “Sa Veu” de Sóller (Illes Balears).
També es va fer una Menció Especial al mitjà “EL 9 TV” d’Osona i Lluçanès (Catalunya) i va recollir el diploma Beth Codina, presidenta del Consell d’Administració de Prosa, editora d’EL 9 NOU.
Reconeixements a la trajectòria i a la publicitat
A més, també es va lliurar un reconeixement a Mateu Ros i Monrós, director general de Capgròs Comunicació per la seva trajectòria al servei dels mitjans de proximitat, qui va agraïr i destacar la tasca de l’AMIC amb més de 550 capçaleres, digitals i televisions i ràdios associades.
A més, es va atorgar un reconeixement a la qualitat de la publicitat que aposta pels mitjans de proximitat a Ametller Origen, guardó recollit per la directora d’RSC i Finançament Europeu d’Ametller Origen, Marta Angerri.
Parlaments d’autoritats i entitats col·laboradores
Durant la jornada van intervenir diverses autoritats i entitats col·laborades, les quals van donar suport en aquesta primera edició. Marc Bataller, secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat de Catalunya, va expressar que “una de les grans apostes del Departament és pels mitjans de proximitat (…), des d’aquí i a causa de tots els anys que he dedicat a la professió de periodista, vull reivindicar el periodisme de casa, el periodisme local“.
Per la seva banda, Montserrat Surroca, Comissionada de Convivència de l’Ajuntament de Barcelona, va exposar que “els mitjans generalistes de gran abast també s’han vist immersos en una gran crisi davant dels mass media (…) és en aquest context en què els mitjans de proximitat poden tenir una gran oportunitat, el futur del periodisme està en mans dels mitjans locals”.
Per acabar, Marc Melillas, conseller delegat de la Xarxa Audiovisual Local (XAL), va remarcar que “estem contents de participar en aquesta jornada perquè ens permet aprendre i realitzar canvis i transformacions digitals que són claus per posar en valor i entendre el que s’està fent arreu del món”.
Ponències d’experts en premsa de proximitat
Per convertir l’acte en una trobada per analitzar les principals novetats del sector es va comptar amb les ponències dels experts en premsa de proximitat, Jason Gibbins, director del projecte “Local News Partnerships” de la BBC (Gran Bretanya), el qual va explicar els diferents serveis que ofereix la unió de la “BBC Shared Data Unit”, el projecte “Local News Partnerships” i la BBC News Hub. En va destacar tres, la creació de contingut editorial que proporciona cursos als periodistes locals, el projecte “Shared Data Unit”, un portal de notícies gratuïtes a les agències de notícies socials i el servei de notícies d’interès públic (LDRS).
Per la seva banda, Neil Chase, membre de la “Local Independent Online News” (EUA) vapresentar el seu projecte “LION Publishers”, el qual es regeix per la visió que és necessari un model de negoci independent que representi a persones de diferents indrets per tal de respondre a les necessitats periodístiques de cada territori, i ha posat sobre la taula les dificultats que afronten els periodistes d’aquestes petites publicacions.
També va intervenir, Aurélie Rousseau, presidenta d’Ouest Medialab, i del “Festival de l’Info Locale” (França) qui va explicar els objectius d’aquest festival, on destaca l’intercanvi d’experiències i gaudir del desenvolupament dels mitjans de comunicació local. Així mateix, va exposar els reptes del sector a França, el qual actualment es tracta d’un model en crisis, ja que hi ha menys vocació i va posar diferents exemples de publicacions d’informació local al territori.
Altres accions de l’AMIC vinculades amb els mitjans de proximitat
L’AMIC és una entitat que actualment agrupa més de cinc-cents cinquanta mitjans de proximitat digitals, en paper i audiovisuals -entre ells el Baix.cat-, que conjuntament arriben a una tirada en premsa d’1.300.000 exemplars, i en digital superen els 14.000.000 navegadors únics mensuals.
Ha tingut sempre una clara vocació per reivindicar la professionalització del sector i amb la creació d’aquest guardó busca donar a les petites i mitjanes capçaleres el reconeixement que es mereixen.