L’abril del 2004 es va posar en marxa la primera ruta, el Trambaix, i 20 anys després s’ha arribat a les sis línies de tramvia, 29 quilòmetres de via, 56 parades i prop de 459 milions de viatges

El futur del Tram

Aquesta infraestructura continua en creixement i les vies i la catenària del nou tramvia de l’avinguda Diagonal ja estan instal·lades entre la plaça de les Glòries i el carrer de Girona (Verdaguer).

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) preveu enllestir la infraestructura ferroviària aquesta primavera i començar les proves tot seguit.

D’altra banda, el soterrament de les vies de RENFE a Sant Feliu de Llobregat (on acaba per ara el trajecte en direcció a la comarca) representa una gran oportunitat per a perllongar el Trambaix pel centre de Sant Feliu fins al Polígon el Pla.

I més enllà, hi ha la reivindicació de sectors socials i econòmics que reclamen la continuïtat fins Molins de Rei i la possibilitat de travessar el riu fins Sant Vicenç dels Horts, on enllaçaria  amb l’estació de Ferrocarrils de la Generalitat.

El Tram i el Baix

El Consorci de Turisme del Baix Llobregat i TRAM posen en marxa cada any ‘La Ruta del TRAM’, ja consolidada en el territori, que convida a descobrir indrets rellevants, edificis emblemàtics i l’oferta gastronòmica a l’entorn del tramvia a la zona del Baix Llobregat. La Ruta ofereix, a més, descomptes per visitar aquests atractius turístics i culturals propers a la xarxa Trambaix (línies T1, T2 i T3).

Inclou múltiples propostes culturals i d’oci, i proposa descobrir els parcs, jardins i mercats de pagès dels diferents municipis de la zona, a més de conèixer una selecció de restaurants de cuina kilòmetre 0, amb productes frescos del Parc Agrari del Baix Llobregat.

I és què, la ruta no només vol apropar-nos a la cultura del territori sinó que també vol incentivar el consum de productes locals, tot fomentant el consum sostenible.

Els atractius del Baix Llobregat des del Trambaix

El Baix Llobregat atresora interessants centres museístics, arquitectura i patrimoni cultural. Per exemple, amb “La Ruta del Tram en família” es pot gaudir d’activitats per als més petits als Museus d’Esplugues -Can Tinturé i La Rajoleta-, visitar el Museu de les Matemàtiques i fer un passeig en trenet pel parc Can Mercader de Cornellà de Llobregat.

També es pot descobrir l’obra modernista de Josep Maria Jujol i Gibert a Sant Joan Despí,; l’edifici Walden i el refugi antiaeri a Sant Just Desvern, el Palau Mercader a Cornellà de Llobregat, i el Palau Falguera i la ruta modernista a Sant Feliu de Llobregat. Experiències per a grans i petits a un tramvia de Barcelona.

I tot això, es complementa amb una bona proposta gastronòmica: la que ofereixen els mercats de pagès on comprar productes de l’horta, que es poden tastar als restaurants del Baix Llobregat. Mercats i establiments gastronòmics que ofereixen productes de proximitat i de km0, amb el segell Producte Fresc del Parc Agrari del Baix Llobregat.

Per gaudir de l’experiència i dels descomptes especials és tan fàcil com accedir a www.rutadeltram.cat, activar les promocions i mostrar-les als establiments.

Celebrant el 20è aniversari

Per celebrar l’efemèride, Trambaix ha preparant diferents iniciatives, entre les quals destaca el cicle d’entrevistes “Trobades al TRAM”, 12 converses del periodista Pere Mas amb diverses personalitats de diferents àmbits, viatjant en el tramvia.

Vols saber què pensa el periodista Marc Giró, recent Premi Nacional de Comunicació, sobre les ‘pijas’ que fan servir el tramvia per anar de compres? Doncs, només has d’escoltar la primera de les entrevistes del cicle que acaben d’estrenar. Les converses es graven durant un trajecte real en tramvia i, entre d’altres convidats, Pere Mas conversarà amb la cuinera internacional Carme Ruscalleda, el cantant Miki Núñez o la corredora de muntanya Núria Picas.

El cicle “Trobades al TRAM” es difon a través dels diferents canals en línia de TRAM (YouTube, Twitter, Facebook i Instagram) i, en format pòdcasts, en les plataformes Spotify i iVoox. Les converses, de to amable i distès, no només se centren en el perfil professional de l’entrevistat sinó que també es posa el focus en el factor humà.

Amb aquestes entrevistes, TRAM vol posar en relleu la feina feta durant aquests 20 anys per oferir una mobilitat de futur, més eficient, sostenible i respectuosa amb la societat i el medi ambient, a la ciutadania de Barcelona i la seva àrea metropolitana.

En aquests anys de servei el tramvia, que va generar moltes protestes i dubtes sobre la seva eficàcia, curiosament des de la seva instal.lació va ser sempre el transport públic més ben valorat pels usuaris, segons l’EMEF.

Font: Tram i ACN 

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here