Uns 170.000 alumnes de 6è de primària i 4t d’ESO avaluen les seves competències bàsiques aquesta setmana

Uns 170.000 alumnes de 6è de primària i 4t d’ESO avaluen durant aquesta setmana les seves competències bàsiques. Les proves de final d’etapa, com es coneixen ara, van començar dimarts per a 81.041 alumnes de sisè i 88.907 de l’últim curs d’ESO.

A l’Institut Neus Català de Cornellà de Llobregat realitzen aquest dimecres el segon dia de proves, unes avaluacions que els suposen un “extra d’organització”, segons ha explicat a l’ACN la coordinadora pedagògica del centre, Júlia Vicente.

Vicente ha destacat que aquestes proves els serveixen com a “una evidència més” sobre el nivell dels alumnes, també en comparació amb centres de l’entorn i, sobretot, per detectar possibles mancances i fer canvis, com van veure en el cas de l’expressió escrita.

Les proves arriben després dels mals resultats revelats en la darrera edició de l’informe PISA però també d’aquestes mateixes proves referents al curs passat, que mostraven com els resultats de català i castellà a 4t d’ESO seguien a la baixa, tot i la millora en anglès i matemàtiques. A sisè va millorar lleugerament llengua catalana, anglesa i matemàtiques però va baixar el nivell a llengua castellana i medi natural.

Vicente ha explicat que les proves de competències les fan servir per veure si s’han assolit les competències mínimes a final d’etapa i conèixer com està l’institut en comparació amb d’altres de l’entorn. De fet, ha detallat que fa uns anys van veure que els seus alumnes no feien tota la part d’expressió escrita i això els va permetre detectar una necessitat. Des del claustre es va fer una actuació amb el departament per incidir en l’expressió escrita en català i castellà i impulsar aquest aspecte.

Sobre l’actitud els alumnes, detalla que n’hi ha que s’ho penen “molt seriosament” però reconeix que n’hi ha d’altres que “no troben significat” a les proves i poden respondre a l’atzar o deixar preguntes en blanc. “Els fa mandra. Intentem que entenguin la importància d’aquest tipus de proves però no sempre arribem a tots”, ha manifestat.

La coordinadora ha recordat que aquestes proves “no són una selectivitat” sinó que serveixen precisament per detectar “buits” que hi poden haver i actuar-hi al respecte. L’Institut Neus Català de Cornellà és un centre d’alta complexitat i aquestes avaluacions serveixen també per veure com estan en relació amb centres de la mateixa tipologia.

Noves proves derivades de la Lomloe

Aquesta és la segona setmana consecutiva que al Neus Català fan proves diagnòstiques ja que la setmana passada van fer les d’avaluació de diagnòstic derivades de la nova llei estatal d’educació, la Lomloe, i que es faran a totes les comunitats autònomes. A Catalunya, aquestes van dirigides a 77.266 alumnes de 4t de primària i 86.816 de 2n d’ESO. Els centres les podien aplicar des del 2 d’abril i fins al 30 d’aquest mes. Són d’aplicació i avaluació interna en aquest cas.

En el cas del Neu Català, Vicente ha explicat que ells ja feien aquest tipus de proves internament per veure com estava evolucionant la promoció. Com en el cas de les altres, el centre les farà servir per detectar mancances. Amb tot, la coordinadora pedagògica ha expressat la seva sorpresa perquè aquestes proves no inclouen l’expressió escrita ni en català ni en castellà.

Per últim, han decidit passar també internament les proves d’avaluació de l’expressió oral, que comencen el 29 d’abril i es podran fer fins a finals de desembre. El Departament d’Educació farà arribar aquestes avaluacions a tots els centres però només 130 hauran d’enviar els resultats al Consell d’Avaluació Superior. Vicente ha reconegut que aquests suposen un “trasbals organitzatiu important” perquè s’han de fer en parelles o grups petits i per això estan planificant bé com les portaran a terme.

Enguany aquestes proves arriben després del debat obert pels resultats de l’informe PISA. Vicente ha coincidit en “algunes” de les conclusions que s’extreuen de l’informe internacional però ha alertat que PISA “és una prova concreta feta un dia concret i avaluant unes competències concretes”. Ha afegit que aquesta no té en compte tot el que es treballa i aprèn a l’institut i per això ha defensat que pot ser una evidència més “però no l’única”.

Amb tot, Vicente ha posat en valor que hi hagi proves que unifiquen criteris però ha alertat que no poden servir com a únic indicador ja que s’ha de tenir en compte el perfil d’alumnat de cada centre. “Hi ha d’haver altres elements a avaluar per altres vies”, ha declarat.

Font: ACN

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here