El nou laboratori del grup aeri que inclou Iberia podria estar operatiu d’aquí a dues setmanes i donarà feina a unes 70 persones, segons la companyia
International Airlines Group (IAG), el grup aeri propietari de les companyies Iberia, British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level, preveu obrir aquest estiu un laboratori d’intel·ligència artificial a Catalunya amb seu a Viladecans. El centre donarà feina a 70 persones i podria estar operatiu a principis de juliol.
Segons ha explicat el CEO del grup, Luis Gallego, en una roda de premsa aquest dimecres al matí a les seves instal·lacions de Viladecans, el nou laboratori d’IAG al Baix Llobregat està previst que entri en funcionament d’aquí a “unes dues setmanes”.
L’objectiu del centre és “exportar” les innovacions de la companyia al conjunt de les seves aerolínies.
Calculen que arribarà a les 150 persones de plantilla, el 2025
“Tenim la grandària per poder invertir en temes de sostenibilitat i innovació”, ha subratllat Gallego en la presentació.
Entre els dominis que la IA pot aportar i amb els quals treballaran els investigadors, destaca l’experiència del client i el manteniment predictiu, ha explicat.
El centre de Viladecans treballarà en sintonia amb el que el gegant aeronàutic té actualment a Londres, el primer d’aquest tipus; i neix amb l’expectativa de doblar el nombre de treballadors en un any, fins a arribar als 150 empleats el 2025.
Impuls a la producció de combustible més sostenible, el SAF
A més, el CEO de IAG ha cridat a treballar conjuntament per impulsar la producció de combustible sostenible per a l’aviació (SAF) a Catalunya, una activitat que ha insistit que és una oportunitat per a l’economia. És per això que el grup ja està “participant i invertint en diferents tecnologies de producció” d’aquest combustible.
Per acabar, Gallego ha apuntat que IAG establirà tres plantes de producció de SAF a Catalunya. Tres centres que estima que generaran 41.000 ocupacions i que contribuiran al PIB del país amb un total de 10.600 milions d’euros.
El CEO d’IAG a favor de l’ampliació de l’aeroport del Prat
El CEO del grup IAG, Luis Gallego, ha reclamat ampliar la capacitat operativa de l’aeroport del Prat però ha qüestionat la possibilitat de fer-ho a base de potenciar els aeorports de Girona i Reus. “La solució de Reus o qualsevol que no sigui Barcelona, des del punt de vista de crear un hub no funcionaria”, ha afirmat.
Gallego ha evitat posicionar-se explícitament sobre com ha de ser l’ampliació de la infraestructura, i només ha demanat que sigui invertint a les instal·lacions del Prat perquè considera que la creació d’un hub s’ha de basar en “facilitar les connexions” dels passatgers. Ha reclamat insistentment que el projecte ha de ser “sostenible” a nivell mediambiental i econòmic.
Gallego ha assegurat que el grup IAG no defensa particularment cap de les solucions que els últims tres anys s’han posat a debat per ampliar el Prat, però sí que ha afirmat que crear un hub a Barcelona a base d’ampliar les operacions a Reus i Girona “no funcionaria”. “Al final els passatgers trien un o altre aeroport per fer connexions en base a la seva experiència, i si per fer escala has de mooure’t un munt de quilòmetres, al final no estàs fent una connexió”, ha dit davant la insistència de la premsa sobre què opina el grup en relació a l’ampliació del Prat.
El CEO d’IAG ha insistit que l’objectiu ha de ser “potenciar la connectivitat” entre els vols de curt radi i els de llarg recorregut que surtin o aterrin a Barcelona. “Cal capilaritat per arribar a tot arreu amb connexions, no podem pensar en un aeroport només sostingut amb vols llargs de punt a punt”, ha afegit, i ha recalcat que “tot allò que no sigui una bona experiència de connexió, no és bo pel client”.
Disconforme amb l’opció de potenciar Reus i Girona, Gallego ha dit que “li és igual” quina altra proposta s’acabi concretant finalment per ampliar el Prat. Només ha demanat “que es tingui en compte la sostenibilitat mediambiental i econòmica”.
“Cal fer-ho de forma que tingui sentit”, ha asseverat, tot recalcant que la companyia vol evitar que l’ampliació suposi una recàrrega de taxes als passatgers i tampoc vol que tingui un fort impacte mediambiental, “perquè no es compliria l’objectiu de descarbonització pel 2050”. En aquest sentit, ha subratllat: “Creiem que Barcelona té capacitat per a més vols, però ha de ser de forma sostenible”.
L’activitat d’IAG el 2023 deixa més de 6.000 MEUR al PIB català, amb més de 81.000 llocs de treball
L’activitat del grup IAG va generar durant el 2023 un impacte de 6.043 milions d’euros al PIB català, xifra equivalent al 2,1%, segons un estudi fet per PwC i presentat aquest dimecres. El mateix anàlisi apunta que el grup va generar 81.000 llocs de treball directes, indirectes i induïts, l’equivalent al 2,1% de l’ocupació.
En el cas de l’activitat a l’aeroport del Prat, IAG va connectar-lo amb 118 ciutats de 34 països, amb més de 24 milions de passatgers, fet que situa Barcelona com el cinquè aeroport europeu en destins i freqüències. El CEO d’IAG, Luis Gallego, s’ha congratulat dels resultats i ha anunciat l’obertura imminent d’un laboratori d’Intel·ligència Artificial a Viladecans (Baix Llobregat) amb vocació de ser un referent europeu.
El càlcul de l’impacte econòmic fet per PwC inclou l’activitat de Vueling, LEVEL, Iberia, British Airways, Aer Lingus i IAG Cargo -el negoci de transport de càrrega-. A l’anàlisi, la consultora ha recollit tant l’activitat i inversió d’IAG, com la despesa directa, indirecta i induïda per part dels visitants.
En aquest sentit, dels més de 6.000 milions d’impacte al PIB, 1.722 corresponen a l’impacte corporatiu. És a dir, a tot allò relacionat amb la compra d’avions, combustibles, pagament de taxes i altres serveis contractats. Els més de 4.300 milions restants són d’impacte tractor, el qual reflecteix la despesa dels visitants en allotjaments, restaurants, oci, alimentació o cultura.
Segons les dades presentades aquest dimecres, dels 24,4 milions de passatgers que van viatjar amb alguna de les aerolínies d’IAG al Prat, un 6,8 van ser visitants. PwC estima que cadascun d’ells va generar 634 euros al PIB català, alhora que xifra en 10,2 llocs de treball els que es generen per cada 1.000 visitants que aterren al Prat.
“L’activitat d’IAG és clarament el motor de l’aeroport de Barcelona”, ha celebrat el CEO, Luis Gallego, que ha destacat que entre el 2011 i el 2023 l’activitat del grup aeronàutic al Prat ha crescut un 8,7%, mentre que la mitjana de les altres companyies ha estat d’un 3,8% en el mateix període.
En el cas concret de Vueling, la CEO Carolina Martinoli ha apuntat que treballen amb l’objectiu de disposar de 610 avions el 2026 per refermar el seu lideratge a Barcelona, . La companyia representa actualment el 41% de la quota de mercat del Prat.
Pel que fa a Level, la companyia s’ha situat com a líder en venda de seients de vols de llarg recorregut, i afronta aquest estiu amb un 40% més de places que l’any passat. De cara al 2026, la companyia preveu consolidar les rutes a Amèrica els propers dos anys -la més recent que ha posat en marxa és a Miami-. La prioritat de Level és aconseguir oferir un vol diari als destins més consolidats, segons el CEO Fernando Candela.
Font: Agències