El veïnat de la plaça 11 de Setembre de Sant Andreu de la Barca i, especialment el dels carrers Parlament i Sardana, fa anys que pateix els sorolls i les vibracions provocades pel constant pas de trens
Amb freqüències de pas d’uns cinc minuts i amb circulació de combois de mercaderies de matinada, veïns com la Cristina, que té el balcó de casa a escassos 20 metres de les vies, reclamen una solució definitiva i urgent. “Les molèsties són tot el dia, però a la nit, quan passen els mercaderies, sembla que tinguis els trens dins de casa i és impossible dormir”, afegeix.
Tot i que ajuntament i FGC fa anys que estan d’acord en construir una coberta sobre les vies, el projecte no acaba de tirar endavant tot i que s’ha licitat ja dos cops.
El 2001 es van soterrar parcialment les vies del tren al seu pas per Sant Andreu de la Barca. Tot i que la voluntat inicial era fer-ho en la seva totalitat, la crisi econòmica i les retallades pressupostàries de l’època van fer que només es soterrés un 25% , un 750 metres.
Des d’aleshores, com explica el regidor d’Urbanisme, Joan Jansana, “no s’ha fet res més” i a mesura que el municipi ha anat creixent i les freqüències dels trens s’han incrementat les afectacions al veïnat també han anat a més.
Malgrat que els veïns i veïnes del carrer Anoia també estan afectats, és a l’entorn de la plaça 11 de Setembre on el soroll és més molest per l’efecte “embut” que fan els trens al sortir de l’estació en direcció Pallejà.
De fet, FGC ha fet sonometries a la zona comprovant que els nivells de soroll estan per sobre dels permesos.
Una de les veïnes afectades, la Cristina, que viu al passeig Parlament de Catalunya, davant mateix de les vies, recorda que quan va comprar el pis fa gairebé 10 anys ja li van assegurar que es cobririen les vies i que durant aquests anys ha vist com les freqüències dels trens no paraven d’incrementar-se.
“Actualment passen trens en ambdós sentits cada cinc minuts i a la nit i fins les dues de la matinada passen els de mercaderies provinents de la Seat o Solvay, que, amb el silenci, són els més molestos de tot. “És impossible descansar, quan passen els mercaderies la casa tremola i ja ens han sortit diverses esquerdes”, lamenta.
En la mateixa línia, el Daniel, veí del carrer Sardana, reconeix que el nivell de soroll s’ha fet cada cop més molest i que trobar una solució al problema comença a ser urgent.
Amb un pressupost que no arriba al milió d’euros, el projecte de cobertura de les vies, que assumirien el consistori i FGC, ha anat variant amb els anys passant d’una coberta no transitable de 110 metres a una última parcialment transitable i amb una prolongació amb mampares .
El problema, segons expliquen els veïns i el consistori, és que les obres s’haurien de fer entre les dues i les cinc de la matinada, les tres úniques hores on no hi ha circulació de trens. Aquesta limitació, assenyalen, ha fet que els dos cops que el projecte s’ha licitat hagi quedat desert perquè cap empresa ha vist rendible el projecte.
Aparcat el projecte de cobertura no transitable de l’anterior govern municipal del PSC, l’actual ha optat per una cobertura parcialment transitable que ja ha presentat a FGC. Joan Jansana explica que l’objectiu ara és aprovar un projecte que “pugui funcionar” i mirar la manera de poder fer els treballs en el mínim temps possible.
En cas que es donessin aquestes circumstàncies, les obres tindrien un termini d’execució no superior als sis mesos i podrien estar enllestides a finals de l’any vinent o principis del 2026.
A l’hora de parlar de terminis els veïns són molt escèptics perquè ja han vist el projecte “a tocar” diversos cops i mai s’ha acabat de concretar. “Hi ha bona voluntat per part del consistori i de FGC, el projecte té un cost assumible i s’han fet les proves de soroll i ens han donat la raó, però ja no sabem què pensar ni què fer després de tants anys”, assenyala el Daniel, portaveu de l’Associació de Veïns La Unió.
La Cristina al seu torn, comenta que no entén com un projecte amb un pressupost de menys d’un milió d’euros que compta amb el suport de tots els agents implicats i el finançament corresponent trigui tant a concretar-se.
Des de FGC asseguren que “hi ha plena disposició a seguir col·laborant, com s’ha fet fins ara, amb l’Ajuntament per al cobriment de les vies” amb l’objectiu comú de millorar les afectacions acústiques sobre l’entorn. Així, remarquen la necessitat de definir “un projecte que garanteixi l’assoliment de qualitat acústica i sigui compatible amb l’explotació ferroviària”.
Font: ACN