– Zeroport considera positiva l’ampliació i la nova delimitació de la ZEPA amb la qual explica en un comunicat, “es compleix parcialment el requeriment de la Comissió Europea”.

– Exigeix que aquesta delimitació serveixi per “aturar definitivament els projectes d’ampliació de l’aeroport i el port de Barcelona”.

– Reclama també un pla de gestió integral del Delta del Llobregat dotat amb recursos econòmics i humans suficients.

Ahir el Govern de la Generalitat va aprovar l’ampliació de la Zona d’Especial Protecció de les Aus (ZEPA) del Delta del Llobregat en 1.472,07 ha, amb la qual cosa la superfície final protegida serà de 2.407,12 ha. Aquesta ampliació estava en marxa des de juny de 2022, quan el Departament d’Acció Climàtica de la Generalitat va presentar el projecte, que responia a la carta d’emplaçament de la Comissió Europea de febrer de 2021.

“Aquest document, fruit de la queixa formulada per DEPANA, denunciava la greu degradació ambiental del delta del Llobregat causada en gran part per les anteriors ampliacions del Port i l’aeroport de Barcelona, i instava la Generalitat a millorar-ne la preservació i a augmentar-ne la superfície protegida com a ZEPA, a fi de donar compliment a les directives Ocells i Hàbitats”, expliquen.

Zeroport considera positiva l’ampliació de la ZEPA “malgrat que no inclou totes les zones declarades com a zones d’importància per a les aus dins la IBA 140 (Delta del Llobregat), tal com suggeria la Comissió Europea. Així s’han deixat de protegir importants extensions com l’antiga llera del riu Llobregat, la connexió dels espais naturals per Sant Boi i àmplies zones de Gavà”.

L’entitat creu que, al no incloure aquests territoris, es perd una oportunitat important de crear espais alternatius per rebaixar la pressió en els espais agraris i de crear veritables connectors ecològics.

D’altra banda, Zeroport demana que aquesta delimitació “serveixi per aturar d’una vegada per totes els projectes d’ampliació de l’aeroport i el port de Barcelona”. La nova ZEPA canvia radicalment el context legal del territori, amb la qual cosa assegura l’entitat que “és necessària, pertinent i urgent la reavaluació ambiental de tots els projectes de noves infraestructures que s’estan duent a terme dins del Delta”.

Pel que fa al projecte dels nous accessos viaris i  ferroviaris al Port de Barcelona, Zeroport assegura que “en estendre’s pel marge esquerre del riu Llobregat des de Cornellà fins a la seva desembocadura, queda situat de manera ben contigua a la nova delimitació de la ZEPA, i les hipotètiques futures obres, per tant, hi impactaran directament”.

“Això posa en evidència altre cop la necessitat de fer una nova avaluació d’impacte ambiental de tot el projecte, la qual estava clarament caducada des del 2007”, sentencien.

Per la mateixa raó, Zeroport també considera que s’ha de fer aquesta reavaluació en “els nous accessos ferroviaris a l’aeroport i els projectes d’urbanisme especulatiu que estan en marxa”.

Així mateix, Zeroport denuncia i lamenta que quedin “sense protegir” els terrenys destinats a la ciutat aeroportuària. “Això perpetua la fragmentació dels espais naturals a causa de l’aeroport i no posa fi als projectes de creixement urbanístic especulatiu d’aquesta gran infraestructura”, diagnostiquen.

Finalment, l’entitat reclama un pla de gestió integral del Delta del Llobregat dotat amb recursos econòmics i humans suficients perquè la nova ZEPA pugui desenvolupar tot el seu potencial de protecció ambiental.

“La nova ZEPA hauria de fer impossible l’extensió de pistes de l’aeroport de Barcelona, la terminal satèl·lit o qualsevol potenciació de la seva activitat, ja que, fent evidents els enormes i vigents impactes ecològics de l’anterior ampliació de l’aeroport, no n’hauria de permetre més fruit de noves ampliacions de qualsevol mena”, afirmen taxativament.

Amb tot plegat, volen deixar clar doncs, que “no és compatible l’ampliació d’espais protegits acatant el mandat de la Comissió Europea i voler seguir les directrius de la patronal i d’AENA que insisteixen a augmentar la capacitat de l’aeroport”.

“L’argument de l’interès general per fer créixer infraestructures aeroportuàries serà vist com una mostra d’esquizofrènia política i una incapacitat absoluta de veure que el veritable interès general és preservar el Delta i els seus espais naturals i agraris”, finalitzen contundentment.