Els i les usuàries afectats pel tall de la línia R2 de Rodalies entre Barcelona-Sants i Gavà (Baix Llobregat) d’aquest cap de setmana: “El problema ara és el pelegrinatge amb l’autobús”. Aquesta va ser la queixa de Rosa Prats, veïna de Gavà, que havia d’anar a Sants per agafar un tren d’alta velocitat que la dugués a Girona, però el bus alternatiu programat per Renfe arribava a la capital catalana a Palau Reial, on podía connectar amb la L3 del metro.
Va ser la reclamació més comuna entre les persones que aquest dissabte van arribar a l’estació del municipi baixllobregatí. Prats també va explicar que s’havia assabentat de l’alteració del servei “en el moment d’arribar” i va criticar que els canals d’informació de l’operadora no són els adequats.
Prats desconeixía quan arribaría al seu destí, “inicialment era al migdia” i el que va explicar que faría “és agafar el primer tren a Girona”. Rosa Prats va instar l’operador a millorar la informació amb els usuaris, perquè “per megafonia la gent no atén” i, a la vegada, va dir que s’havia informat més del tall a Roda de Berà i no tant del d’aquest cap de setmana.
Precisament, a l’Alejandro Càceres el van agafar per “sorpresa” aquestes obres a la xarxa ferroviària. Càceres és dels Monjos (Alt Penedès) i es dirigía a Viladecans, amb un transbord a Sant Vicenç de Calders, i va carregar contra el servei del seu municipi: “És nefast”. En canvi, David Sierra va ser més previsor i va sortir una hora abans de casa per poder arribar a l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona – El Prat, on treballa, perquè divendres ja va patir les afectacions. Sierra, però, va agafar un autobús de línia, i no els habilitats per Renfe, per arribar a la feina.
Tot plegat, va fer que l’estació de Gavà visqués una jornada amb més activitat de l’habitual, ja que és inici i final de l’R2 Sud. Així, passatgers (també diversos turistes) es van mostrar confusos per saber si havien de pujar a un tren o a una autobús, però el personal d’informació desplegat els va guiar cap a l’opció correcte.
Més de 3.000 trajectes
Renfe va programar un total de 188 autobusos al llarg d’aquest cap de setmana i una oferta de 3.277 trajectes diaris i 163.850 places en dos recorreguts: un de directe entre Gavà i Barcelona en tots dos sentits i un altre que cobrint els municipis afectats pel tall a l’R2 (Gavà, Viladecans i el Prat de Llobregat). Pel que fa a la connexió entre Barcelona i l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona – el Prat, els viatgers han de fer servir les línies de metro L5 i L9 Sud per arribar-hi.
El pla alternatiu de transport de Renfe contempla fins a 128 serveis d’autobús, 64 per sentit en hora punta entre Gavà i Barcelona (sortida des de Zona Universitària cap a Gavà (L3 i L9 Sud del metro) i arribada des de Gavà a Palau Reial per enllaçar amb l’L3) i 40 autobusos a l’hora, 20 per sentit durant tot l’horari, entre Gavà i el Prat de Llobregat (enllaç amb l’L9 Sud) amb parada a Viladecans.
Els serveis regionals del corredor sud de les línies R13, R14, R15, R16 i R17 també durant el dia d’avui, circularan per Vilafranca del Penedès, la qual cosa comportarà un increment del temps del viatge de mitja hora. D’altra banda, l’R2 Sud funciona amb “normalitat” a partir de Gavà i fins a Sant Vicenç de Calders (Baix Penedès) i el mateix amb l’R2 Nord, que té la sortida a Barcelona-Sants i fins a Sant Celoni i Maçanet-Massanes (Selva).
Aquesta alteració del pas de combois ve motivada pels treballs als accessos a l’aeroport i que consisteixen en actuacions en infraestructura, sistemes d’energia i electrificació i de control de comandament i senyalització i operacions per a l’extensió d’una de les vies del Prat de Llobregat i d’enllaç amb els futurs ramals que connectaran amb la nova infraestructura. També s’activaran els nous sistemes informàtics de gestió del trànsit, a les estacions del Prat, Gavà i Castelldefels.
Font: ACN