L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha atorgat a cinc empreses un total de 9.950 llicències de moto elèctrica compartida per poder operar, no només a Barcelona com fins ara, sinó també a set ciutats més de l’entorn: Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià de Besòs.

És el tret de sortida a un projecte de ‘motosharing’ metropolità que pretén revertir la situació de l’experiència fallida a Barcelona en els darrers anys i afavorir a la mobilitat sostenible. “La fórmula ideal es que es vagin sumant més municipis perquè el projecte tingui sentit i es pugui garantir l’èxit”, ha detallat el vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Carles Cordón.

El nou servei es començarà a desplegar de manera gradual a partir d’aquest mateix dimecres i fins a final d’any, segons determina el contracte subscrit per l’AMB amb les cinc empreses adjudicatàries del servei metropolità. El repartiment de llicències és a raó d’unes 2.000 llicències per empresa i també es fixa un mínim de motos per municipi amb l’objectiu de garantir la cobertura del servei.

De fet, un dels objectius principals del projecte metropolità és revertir la situació que s’ha donat els darrers anys a Barcelona. El 2020 es van atorgar 7.000 llicències de moto compartida, però mica en mica s’han anat reduïnt fins quedar-se en unes 2.000 actualment. Per Cordón és clau que es “consolidi” la presència d’altres municipis a l’entorn de la capital per donar sentit al projecte.

El vicepresident de Mobilitat de l’AMB també ha defensat que el nou ‘motosharing’ metropolità permetrà contribuir a promoure la “mobilitat sostenible, elèctrica, segura i compartida”, així com la reducció de les emissions i de la presència del vehicle privat, la millora de la salut pública, el foment de la intermodalitat i, fins i tot, un canvi d’hàbits de la ciutadania.

El gruix de les llicències, un 72,73%, es quedaran a Barcelona, el que es tradueix en 7.237 vehicles. L’objectiu és “consolidar” la xifra que ja es va fixar per a la ciutat quatre anys enrere. Les prop de 3.000 llicències restants es repartiran entre la resta de municipis, d’acord amb la seva població.

A l’Hospitalet s’hi destinaran 1.070 motos (10%) i Badalona en tindrà 826 (8,30%), mentre que la resta de ciutats queden encara més lluny d’aquestes xifres: 362 a Santa Coloma (3,64%), 155 a Esplugues (1,56%), 155 a Sant Adrià (1,56%), 78 a Sant Feliu (0,78%) i 68 motos a Sant Just (0,68%).

Les noves llicències tindran una vigència de dos anys i cadascuna de les empreses mantindrà la seva pròpia app i tarifes, de manera que no es produirà en cap cas una homogeneïtzació del servei sota el paraigües de l’AMB. Els contractes també estableixen un sistema de reassignació de llicències en cas que algunes quedin revocades per evitar que es repeteixi la situació viscuda a Barcelona.

Finalment s’estableix una taxa de l’AMB de 45 euros anuals per vehicle, a la que s’ha d’afegir la corresponent taxa per a l’aprofitament de la via pública de cadascun dels municipis que entren a formar part del projecte de la moto compartida metropolitana.

Font: ACN. Foto: AMB