El president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha avisat que Seat i la indústria de l’automòbil es troben “en risc” per la baixa demanda que està tenint el vehicle elèctric
Griffiths, en una publicació al seu perfil de Linkedin, coincidint aquest dijous amb la publicació dels resultats de la companyia, recorda que el 13% de les unitats venudes enguany a Europa són elèctriques i no arriba al 5% a l’Estat.
El responsable de la firma recorda que la imposició d’aranzels als cotxes elèctrics xinesos afecta el model Cupra Tavascan i critica que “es passi per alt” els efectes d’aquestes polítiques. Per això, apunta que la mesura pot rebaixar “una quart part” la producció prevista de cotxes de combustió a la planta de Martorell.
Griffiths explica que “una reducció de volums del Cupra Tavascan posaria en perill la capacitat de Seat de complir amb els objectius europeus de reducció de CO2”, ja que hauria de fer front a “multes inassolibles”. Tot i així, el president de l’automobilística referma que seguirà apostant per l’electromobilitat, perquè “no hi ha pla B”.
Tanmateix, matisa que la competitivitat de la indústria està “seriosament compromesa”, no només per l’absentisme, que segons xifra ha crescut un 40% des de 2018, sinó “per la manca de política d’impuls i accés a les energies renovables i de preu competitiu, que posen a més en risc nous projectes”.
El responsable de la marca afirma que tot plegat “es tradueix en pèrdua d’estabilitat financera” i, per tant, “un important risc per a l’ocupació”. Griffiths subratlla que està en joc “el 10% del PIB” i “més de dos milions de llocs de feina”.
Griffiths considera que el sector “està fent els deures” en aquesta transició cap a la mobilitat elèctrica i concreta que s’han invertit més de 3.000 milions d’euros al centre de Martorell. En canvi, assegura que “no hi ha la resposta necessària” de les administracions públiques i insta les de l’Estat i Europa “a estar a l’altura”.
Resultats de Seat
El president de Seat sosté que la firma ha tingut un 2024 “desafiant”, en el qual s’ha dut a terme “una inversió significativa a la marca Cupra”. Griffiths remarca el compromís per oferir “una gamma variables i d’alta qualitat d’elèctrics i híbrids endollables” i que estan preparats “per liderar l’electromobiltiat”.
Però per aconseguir-ho, continua el dirigent, “cal prendre mesures urgents per accelerar l’adopció del vehicle elèctric i assegurar l’avantatge competitiva” i ressalta que és “essencial” comptar amb el suport del govern i de les organitzacions industrials.
Seat va reduir el benefici operatiu un 17,2% entre gener i setembre, fins als 415 milions d’euros, malgrat que va aconseguir mantenir el creixement de les vendes en un 2,6%. Tot i vendre 466.000 vehicles, l’automobilística amb fàbrica a Martorell va ingressar un 2,9% menys, fins als 10.515 milions.
Font: ACN