La línia d’autobusos 21 de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que cobreix el recorregut entre l’avinguda Paral·lel de Barcelona i l’estació del Prat de Llobregat, incorporarà a partir de demà dos vehicles híbrids d’alta qualitat ambiental, que es distingeixen pel seu baix nivell d’emissions i consums
[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]E[/dropcap]ls busos híbrids assignats a la 21 són del model Tempus de Castrosua, d’11,3 metres de longitud, i estan propulsats per dos motors elèctrics que sumen 182 CV. Per a la generació d’electricitat, compten amb un motor dièsel Euro 5 i tres bateries de 19,8 kWh, que emmagatzemen també l’energia de les frenades. La tecnologia híbrida permet reduir els consums de carburant i les emissions a l’entorn d’un 25% en comparació amb un autobús dièsel convencional.
Els Tempus poden funcionar en mode elèctric pur, fins que les bateries arriben a un determinat nivell de reserva, o bé en mode híbrid, en què el motor tèrmic, girant a un règim òptim, va produint l’electricitat necessària per als motors de tracció. A més, el sistema start-stop fa que a les parades tots els motors estiguin aturats i per tant durant una estona el bus no emeti fums ni faci sorolls.
La línia 21 de TMB va néixer el 2006 per crear un nou eix de transport públic entre el Prat de Llobregat i el centre de Barcelona, passant per Mercabarna i el polígon industrial de la Zona Franca. Els dies feiners està servida per sis vehicles estàndard amb intervals de 20 minuts. L’any 2012 va registrar 642.000 validacions.
L’àrea metropolitana de Barcelona és actualment una referència per la qualitat ambiental de la flota d’autobusos, conseqüència de l’elecció de les tecnologies més netes disponibles (híbrids i gas natural comprimit) per a l’adquisició de vehicles nous, de la reconversió de part de les unitats dièsel en híbrids i de la implantació de filtres anticontaminació a la resta.