Durant el passat mes de febrer va tenir lloc al Campus del Baix Llobregat de la UPC, dues edicions més del projecte “Mart XXI: és possible una colònia humana al planeta Mart?”. Durant aquestes 2 edicions, 184 noies i nois de diferents centres de secundària de diversos municipis de la comarca, van analitzar la viabilitat d’una colònia humana a Mart; una manera original d’apropar-se a la universitat
Els viatges d’exploració i descoberta són i han estat sempre motor i conseqüència dels grans avenços científics. Utilitzar el pretext de l’establiment d’una colònia marciana suposa no només una gran ocasió d’acostar-se a la ciència des d’una perspectiva multidisciplinar, sinó que entronca directament amb les àrees d’expertesa ubicades al Campus de la UPC del Baix Llobregat -a Castelldefels-, alhora que permet despertar l’interès dels i les joves.
Mart XXI es planteja com un projecte d’acompanyament a l’escolaritat adreçat a alumnat de segon cicle d’ESO que malgrat tenir capacitat i potencialitats per desenvolupar un sòlid itinerari formatiu, presenten cert risc d’abandonament massa prematur dels seus estudis. Mart XXI té la voluntat d’orientar, motivar, estimular i presentar la ciència de manera atractiva, amb la intenció de reforçar l’autoconfiança i la capacitat de treball en equip.
Quasi doscents noies i nois de diferents centres de secundària de Castelldefels, Gavà, El Prat, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts i Viladecans, van apropar-se duran aquest mes de febrer a la universitat, tot analitzant la viabilitat d’una colònia humana a Mart
Com qualsevol projecte científic complex, els nois i les noies van analitzar en diferents grups de treballs aspectes fonamentals per l’èxit de la missió, des del llançament i aterratge a la producció d’aliments, a l’arquitectura de la colònia o les comunicacions i l’energia. Al final de cada dia, es van reunir per posar en comú els avenços fets.
Aquest projecte és fruit de la col•laboració entre els Serveis d’Educació de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona, els municipis participants, els centres de secundària participants i la UPC.
L’objectiu és generar passió pel coneixement, despertar vocacions científiques i ajudar alumnat a trobar la seva motivació i animar-los a formar-se més enllà de l’etapa obligatòria. Catalunya presenta un dels índex de formació més enllà de l’etapa obligatòria més baixos d’Europa, i projectes com aquests volen ajudar a acompanyar els nois i les noies per a que completin amb èxit la seva formació bàsica i s’animin a seguir i incorporar-se, perquè no, a la universitat.
Els nois i les noies són triats pel professorat dels centres entre aquells joves que els falta aquella espurna d’interès pels estudis, malgrat presentar capacitats, i que podria fer que els fes abandonar la seva formació de manera prematura.