S’implanta un servei d’autobús a la demanda al Parc de Serveis Aeronàutics i a l’hangar d’Iberia, s’obre la connexió amb carrils bici entre la ciutat del Prat i l’aeroport i s’instal•len mòduls de Bicibox a les dues terminals aeroportuàries per poder-hi aparcar les bicicletes amb seguretat
Fer més sostenible l’accessibilitat a l’Aeroport del Prat és un dels objectius prioritaris de l’Ajuntament del Prat, de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i d’Aena. L’objectiu és restar volum al transport privat en benefici del transport col•lectiu i la bicicleta.
En els darrers anys s’han dut a terme diverses actuacions encaminades a aquests objectius. Ara, però, s’han assolit dues fites importants, com són el nou servei d’autobús a la demanda i la finalització de la connexió dels carrils bici que comuniquen directament la ciutat del Prat amb els diversos sectors aeroportuaris.
Cal recordar que, a banda dels milions de passatgers que passen cada any per l’Aeroport de Barcelona-el Prat, en les seves instal•lacions hi treballen més de 18.000 persones.
Autobús a la demanda
L’Ajuntament del Prat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona implementaran una prova pilot d’autobús a la demanda, pionera en l’entorn metropolità. Aquesta iniciativa s’emmarca en el projecte europeu D-AIR de reducció de les emissions de CO2 en els entorns aeroportuaris, en el qual l’Ajuntament participa des de fa 2 anys juntament amb 8 ciutats europees més.
El nou servei d’autobús a la demanda es posarà en marxa a principis d’abril, per a les línies urbanes del Prat PR2 i PR3. Aquest sistema serveix per donar servei a zones amb una demanda escassa o molt concentrada en alguns moments del dia, però que necessiten estar connectades amb transport públic.
Aquest servei connectarà la ciutat amb el tanatori del Prat, el Parc de Serveis Aeronàutics i la zona de l’hangar d’Iberia. La petició es podrà fer en pujar a l’autobús, a les parades solars amb polsador instal•lades a tal efecte o bé a través d’una pàgina web. Un sistema informàtic gestiona el procés d’assignació de les peticions i informa l’usuari del temps que falta perquè arribi el bus a la parada sol•licitada. En cas que cap passatger no ho demani, l’autobús acabarà el seu recorregut a la parada del carrer del Riu Llobregat amb la ronda del Sud.
El sistema permet, doncs, a través dels polsadors a les parades, demanar l’autobús als treballadors del Parc de Serveis Aeronàutics i l’hangar i a les persones que es trobin a la parada del tanatori – Cementiri del Sud. Aquest sistema permet optimitzar el cost d’operació de l’autobús, estalviar consum de combustible i reduir emissions de contaminants; tot això sense minvar el servri ofert als usuaris.
Carrils bici entre la ciutat i l’aeroport
La ciutat del Prat i l’Aeroport de Barcelona-el Prat ja estan connectades per carrils bici segregats del trànsit motoritzat. Aena ha finalitzat el tram de la zona de l’hangar d’Iberia, el darrer que faltava per connectar el nucli urbà amb les terminals. L’estiu passat, l’Ajuntament del Prat ja havia fet l’enllaç d’aquest tram amb el carril bici de la platja, a la zona del Parc Nou.
Unes 200 persones del Prat es traslladen en bici a l’aeroport cada dia per treballar-hi, sovint havent de circular per la calçada. Amb la finalització de la connexió amb carril bici, segurament més persones s’animaran a accedir a l’aeroport amb bicicleta.
Ja dins l’aeroport, un carril bici ressegueix les principals instal•lacions: la Terminal 2, la zona de càrrega i la Terminal 1. D’aquesta manera es dóna compliment a un dels aspectes del Pla de Mobilitat de l’Aeroport de Barcelona-el Prat, del qual participa l’Ajuntament.
A la connexió actual a través de la zona de l’hangar s’hi afegirà pròximament una nova, que arribarà a l’aeroport des de l’av. de l’Onze de Setembre (zona Damm) tot travessant el parc de negocis Mas Blau I i II.
Bicibox a les dues terminals
Per a incentivar l’ús de la bicicleta per anar a l’aeroport, l’AMB ha instal•lat dues noves estacions Bicibox a costat mateix de les dues terminals.
Bicibox és el servei gratuït d’aparcaments segurs per a bicicletes privades, que l’AMB ja ha implantat a 12 municipis metropolitans, i que ja compta amb 130 estacions i 1.400 places. Val a dir, també, que totes les estacions del Bicibox funcionen exclusivament amb energia solar, i que els usuaris poden accedir a les places d’aparcament mitjançant una targeta sense contacte.
A la terminal T1 s’ha ubicat un mòdul de 14 places, al recinte de l’aparcament dels treballadors. A la terminal T2 s’ubicarà un altre mòdul igual al recinte de l’aparcament, en un punt central enfront de la terminal B.
Els dos mòduls s’han ubicat al final del carril bici que comunica ambdues terminals amb la xarxa urbana de carrils bici del Prat (aproximadament 6 km entre el Prat i la terminal T1, i només 4 km entre el Prat i la terminal T2). Aquestes dues noves estacions Bicibox contribuiran a augmentar els desplaçaments en bicicleta dels treballadors de l’aeroport que viuen al Prat (on hi ha 10 estacions Bicibox més).
Millores en el transport públic a l’aeroport en els darrers anys
Les dues actuacions esmentades més amunt són una continuació de les millores experimentades en els darrers dos anys pel que fa a la potenciació del transport públic per accedir a l’Aeroport de Barcelona-el Prat.
Actualment existeix una bona xarxa d’autobusos de titularitat de l’AMB que permeten connectar amb l’Aeroport, de forma complementària a l’oferta de Rodalies a la T2.
El conjunt de les línies integrades tarifàriament (46, L77, L99, PR1, N16 i N17) ha registrat un total 3,54 milions de viatgers durant l’any 2013, amb un increment d’un 4,2% respecte l’any anterior.
L’ AMB també ofereix un servei d’autobús d’altes prestacions (Aerobús) que connecta de forma ràpida i directa l’Aeroport amb el centre de Barcelona (pl. Catalunya). Aquest servei compta amb una línia d’autobús per a cada terminal, espai per a les maletes i pantalles d’informació a bord. Els propers mesos s’hi afegirà un servei gratuït de WIFI. La demanda registrada pel servei Aerobús ha estat de 4,8 milions de viatgers durant l’any 2013, amb un increment d’un 2,6% respecte l’any anterior.
La suma d’aquestes dues xarxes d’autobús ha permès que durant l’any 2013 8,3 milions de viatgers hagin pogut accedir a l’aeroport de forma sostenible amb l’autobús. Gràcies a aquests desplaçaments que no es fan en vehicle privat, cada any s’estalvia l’emissió a l’atmosfera de 8.000 tones de CO2, 19 tones de NOX (òxids de nitrogen) i 2,4 tones de PM (partícules fines).
L’elevada demanda de transport públic per accedir a l’aeroport, especialment per part de les persones que hi treballen, queda demostrada per l’alt nivell d’utilització de línies com la PR1 i les nocturnes N16 i N17.
Altres mesures recents que han millorat la connectivitat amb l’aeroport de Barcelona-El Prat:
• Desdoblament de l’oferta de bus nocturn a les dues terminals de l’Aeroport: La línia N17 realitza la connexió directa amb la T1 mentre que la N16 dóna cobertura a la terminal T2. Amb aquesta redistribució de l’oferta s’ha aconseguit, sense cost, poder oferir un millor servei als passatgers i treballadors de l’Aeroport que han d’accedir-hi en hores nocturnes. Ara hi ha més capacitat de places en autobús per anar a l’Aeroport i amb un trajecte més ràpid.
• Millora del temps de trajecte de les línies L77 i N16: Aprofitant els nous vials de l’Aeroport, s’ha pogut modificar l’itinerari per oferir un trajecte més ràpid als usuaris d’aquestes línies.
• Millora dels horaris de la línia PR1: Abans s’iniciava a les 5.25 h i es van avançar les primeres sortides a les 5 h del matí, per adaptar-se millor als horaris dels treballadors de l’aeroport.
• Millora de la cobertura en transport públic al Parc de negocis Mas Blau: Noves parades de la L77, PR1 i N17 per facilitar l’accés als treballadors del Mas Blau tant en horari diürn com nocturn.
• Millora de la cobertura a la zona de la terminal de càrrega: Noves parades de les línies L77, N16 i 46 a la zona de la terminal de càrrega, que donen un millor servei als treballadors d’aquesta zona. A banda d’aquestes millores ja executades, n’hi ha altres en estudi, com la modificació del recorregut del PR1 a l’accés de la T2 per millorar la cobertura territorial, amb noves parades a la zona de la terminal de càrrega. Aquesta millora ha estat demanada pels treballadors de l’aeroport.