A l’espera del Pla Metropolità de Mobilitat Urbana, el gran document que ha de servir per a pensar la mobilitat metropolitana futura, l’AMB va aprovar el seu Programa de Mobilitat Sostenible (PMS) 2014-2015, dotat amb un pressupost de 2.650.000 euros, per començar de forma imminent a avançar des de la perspectiva ambiental
Presentat per el vicepresident de l’Àrea de Transport i Mobilitat de l’AMB i alcalde de Sant Joan Despí, Antoni Poveda, les propostes que planteja aquest pla han estat consensuades amb els Ajuntaments metropolitans, els quals han fet aportacions que han estat recollides a la redacció final.
Les accions del Programa de Mobilitat Sostenible 2014-2015 de l’AMB han quedat organitzades segons quatre subprogrames temàtics:
1. Subprograma de promoció de l’ús de la bicicleta (415.000 €)
L’objectiu d’aquesta part del Pla és augmentar la participació de la bicicleta als municipis metropolitans per sobre de l’1% en el total de la mobilitat, nivell ja assolit per la ciutat de Barcelona .
La bicicleta, com a mode de transport sostenible, aporta la possibilitat de realitzar desplaçaments de fins a 5 km sense emetre gasos contaminats, sense fer soroll, amb una ocupació reduïda de l’espai públic, amb un cost molt baix i amb efectes positius per a la salut. En el cas d’utilitzar una bicicleta elèctrica, s’amplia el potencial i la competitivitat d’aquest mode de transport respecte del vehicle privat, ja que es pot arribar a zones amb majors pendents.
Una mesura concreta és l’elaboració de projectes de carrils bici interurbans, per millorar la comunicació amb zones de difícil accés com són polígons, equipaments supramunicipals o estacions. L’AMB donarà prioritat a les connexions intermunicipals pendents, com ara la connexió entre l’avinguda Diagonal de Barcelona i el Baix Llobregat.
També el servei Bicibox comptarà amb una important actualització: està previst dissenyar nous models de mòdul més eficaços, i construïr-ne de nous per instal•lar-los als municipis que prèviament ho demanin. A més, Bicibox podrà incloure nous serveis, com condicions de pagament diverses, la gestió de bicicletes elèctriques (amb la possibilitat de recàrrega o de dispensar bateries) o prestar servei preferent a polígons industrials.
2. Subprograma de promoció de l’ús del vehicle elèctric (1.220.000€)
Una altra estratègia per avançar cap a un model de mobilitat sostenible i, més concretament, per reduir el problema de les emissions dels motors de combustió, és la introducció del vehicle elèctric; no només cotxes privats sinó també bicicletes, motos, taxis o vehicles comercials.
Malgrat que la tecnologia del vehicle elèctric ja és al mercat, la falta de punts de recàrrega públics dificulta que els ciutadans es decideixin a l’hora de provar-la. És per això que el programa contempla la instal•lació de 10 punts de recàrrega ràpida a diversos municipis metropolitans, fruit del conveni de l’AMB amb Nissan i l’Ajuntament de Barcelona, per crear una xarxa d’aquests punts coherent i compatible amb la xarxa que també s’està desplegant al municipi de Barcelona. En total doncs, s’instal•laran 20 punts de recàrrega ràpida a tota l’AMB per disposar d’una xarxa de suport al desenvolupament del vehicle elèctric, que és una prioritat per a l’administració metropolitana.
També es subvencionarà la compra de vehicles elèctrics (cotxes i bicicletes) i es promourà que les flotes municipals els destinin al la prestació dels seus serveis.
3. Subprograma d’adaptació de la via pública a la mobilitat sostenible (890.000€)
Igual d’important que la introducció de nous mitjans de transport és l’adequació dels espais públics per adaptar-los als nous requeriments de la mobilitat sostenible.
En aquest apartat, les accions de més importància dins del pla seran la millora de l’accessibilitat a les parades d’autobús amb la instal•lació de 60 plataformes cofinançades amb els ajuntaments que facilitin l’accés al bus per part dels usuaris, així com la senyalització de carrils bus i carrils bici en alguns dels principals eixos metropolitans.
4. Subprograma de millora de la informació a l’usuari (125.000€)
Una vegada adreçats els aspectes dels nous mitjans de transport i l’espai per on han de circular, un altre dels aspectes d’importància és l’oferta d’informació a l’usuari sobre els mateixos i sobre les possibilitats d’aprofitar la intermodalitat.
Mesures concretes en aquest sentit plantejades pel PMS són la millora de la informació, mitjançant senyals estàtics i dinàmics, de les opcions de transport públic disponible, tant en punts de transbordament com als equipaments públics.
També es preveu la millora dels serveis, ja existents, d’informació a temps real, en forma de planes web o aplicacions mòbils, com són l’app AMBtempsbus o el plànol de vies ciclables de l’AMB (conegut com Guia de la bici).