L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) preveu un nou carril bici entre Esplugues de Llobregat (Baix Llobregat) i l’Avinguda Diagonal de Barcelona. El nou tram es troba encara en fase de projecte i no hi ha encara cap calendari definit per a l’inici de les obres. El pressupost, però, és d’uns 800.000 euros. L’AMB, d’altrà banda, instal·larà unes trenta electrolineres a Barcelona i municipis de l’àrea metropolitana. Es tracta de punts de càrrega per a vehicles elèctrics. Les dues primeres electrolineres estaran situades als municipis de Cornellà de Llobregat i El Prat de Llobregat, i estaran disponibles abans d’acabar aquest 2014

Ahir al matí, Antoni Poveda, Vicepresident de transport i Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i alcalde de Sant Joan Despí, va presentar les principals novetats de l’AMB en la promoció de la bicicleta i el vehicle elèctric.

Millores en la xarxa metropolitana de carrils bici

Es va mostrar el projecte de carril bici entre Esplugues de Llobregat i l’Avinguda Diagonal de Barcelona, que permetrà connectar de manera ininterrompuda i per vies ciclables els àmbits del Llobregat i del Besòs. El nou tram de carril bici s’integrarà al marge de la calçada, i es farà amb un sistema de construcció poc agressiu, de manera que a via quedi ben integrada i alhora ofereixi totes les garanties de seguretat.

El projecte ha estat impulsat per l’AMB i els ajuntaments de Barcelona i Esplugues, i compta amb un pressupost aproximat de 880.000€.

També està en fase de projecte la implantació de carril bus i carril bici a la carretera C-245, al tram que passa per Sant Boi de Llobregat, i la seva extensió a Viladecans i Gavà.

Aquest carril permetrà facilitar el transport públic en un eix que, en hores punta, està molt congestionat. L’objectiu és millorar la velocitat comercial dels autobusos, reduint el temps del trajecte dels usuaris i, alhora, permetent captar-ne de nous.

El projecte també preveu que el nou carril bici associat entronqui amb un seguit d’infraestructures construïdes per l’AMB: la plataforma d’accés al Parc Riu Llobregat, l’espai del riu recuperat en els últims anys, i també el gual inundable entre Sant Boi i Sant Joan Despí, inaugurat el desembre del 2013. Per tant, aquest projecte permetrà, en la seva primera fase, circular en bicicleta amb continuïtat des del límit de Viladecans fins a Cornellà, passant perSant Boi i Sant Joan Despí.

Altres trams de carril bici que l’AMB preveu condicionar discorren entre Sant Joan Despí, Sant Feliu de Llobregat i Molins de Rei, o entre Cornellà i l’Hospitalet.

També ahir es va presentar la Guia metropolitana de vies ciclables, que recull en plànols els més de tres-cents kilòmetres de carril bici metropolità. Per primera vegada, i a diferència de la primera edició,  la guia inclou la informació dels 36 municipis metropolitans.

La publicació està dividida en dues edicions diferents: l’edició “àmbit Sud”, corresponent als municipis del Baix Llobregat, i l’edició “àmbit Nord”, amb els municipis metropolitans del Barcelonès, Vallès i Maresme.

La guia també es pot consultar a través del web de l’àrea metropolitana (www.amb.cat) en format interactiu, a través d’un mapa navegable que mostra carrils bici, camins verds, vies pacificades i la localització de totes les estacions de Bicibox i Bicing.

El Bicibox s’expandeix

El sistema Bicibox segueix consolidant-se en el territori metropolità, assolint volums d’ús de fins a 3.000 bicicletes estacionades per setmana. En els últims mesos, l’últim municipi a afegir-s’hi ha estat Cerdanyola del Vallès.

Properament, es começaran a instal·lar fins a 20 nous mòduls amb un nou disseny, fet a partir de l’experiència adquirida des de l’inici del servei, i que permetrà, en un futur, reunir noves funcionalitats, com ara comptar amb càmeres de vigilància per a un major grau de seguretat o la reserva de places amb antelació.

Una altra novetat presentada pel que fa al Bicibox és la nova aplicació mòbil, dissenyada per l’AMB i CETRAMSA i disponible per a sistemes Apple i Android. Amb aquesta eina, els usuaris dels aparcaments segurs per a bicicletes de l’AMB poden cercar les estacions més properes del Bicibox per mitjà de geolocalització, per adreça o per municipi.

També poden conèixer la ocupació de cada estació, gestionar les estacions amb un sistema de favorits i comunicar incidències directament a l’empresa gestora.

L’aplicació Bicibox passa a ser una més del seguit d’eines que l’AMB posa a l’abast dels ciutadans, com AMBtempsbus, AMB taxi Barcelona i InfoPlatges.

Programa de mobilitat als polígons industrials

Des de l’AMB s’impulsarà també un Programa de mobilitat als polígons industrials, amb l’objectiu d’oferir suport als polígons de l’àmbit metropolità en la millora de la mobilitat i el transport.

El programa consistirà en una anàlisi de les principals mancances en l’accessibilitat dels polígons, així com dels plans i estudis de mobilitat existents. A partir d’aquesta anàlisi s’identificaran les solucions que es poden executar a curt termini. La voluntat és recolzar els plans i estudis de mobilitat dels polígons i les mesures de gestió de la mobilitat que sigui necessari impulsar, amb especial atenció a la millora de les condicions de la mobilitat sostenible com són els vianants, bicicletes, vehicle elèctric, autocars d’empresa i resta de transport públic.

Foment de la mobilitat elèctrica entre els ajuntaments

Una altra de les estratègies de l’AMB pel que fa a la mobilitat sostenible consisteix en la implantació d’una xarxa de punts de recàrrega ràpida per a vehicles elèctrics, o “electrolineres”, ubicats en llocs molt accessibles i de referència com parcs empresarials, centres comercials, etc.

Exactament, s’implantaran 18 punts de recàrrega a la ciutat de Barcelona i 10 a la resta de municipis metropolitans. Aquests són: Gavà, El Prat de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Pallejà, Sant Cugat del Vallès, Barberà del Vallès, Montcada i Reixac, Badalona i L’Hospitalet de Llobregat.

Les dues primeres electrolineres estaran situades als municipis de Cornellà de Llobregat i El Prat de Llobregat, i s’instal·laran abans d’acabar aquest 2014.

La implantació d’aquesta xarxa és possible, en part, gràcies als convenis signats amb l’Ajuntament de Barcelona i amb les empreses Nissan i Renault.

Finalment, es van presentar dues iniciatives per electrificar les flotes municipals.

Una d’elles és la línia de subvencions que s’oferirà als ajuntaments metropolitans, per tal que puguin comprar vehicles elèctrics per afegir a la seva flota, incloent-hi cotxes, motos i vehicles comercials, i amb tecnologia elèctrica pura, híbrida endollable i vehicle elèctric d’autonomia estesa.

Les subvencions seran, aproximadament, de 10.000€ per vehicle, i es preveu que en total es financiïn uns 20 vehicles en total.

L’altra iniciativa en aquest sentit és la cessió sense cap cost de 102 bicicletes elèctriques per als serveis municipals dels ajuntaments, de les quals ahir es van presentar les primeres 45. Aquests serveis inclouen les visites que els empleats municipals hagin de realitzar sobre el territori, així com els desplaçaments entre el domicili i el lloc de feina.

Els municipis que s’han adherit a la promoció són: Badalona, Barberà del Vallès, Castellbisbal, Castelldefels, Cerdanyola del Vallès, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, l’Hospitalet de Llobregat, Montcada i Reixac, Montgat, Pallejà, La Palma de Cervelló, El Papiol, El Prat de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Joan Despí, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Gramenet, Tiana i Viladecans.

Aquesta cessió de bicicletes als ajuntaments complementa les campanyes de promoció que s’han dirigit als usuaris finals. El mes que ve, l’AMB posarà en marxa una subvenció de 250 euros per als primers 1.000 ciutadans de l’àrea metropolitana que decideixin comprar una bicicleta elèctrica.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here