El Consell Comarcal ha analitzat l’informe relatiu a l’afectació dels Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2015 i el seu impacte en les inversions en infraestructures de mobilitat a la comarca. En termes globals per a l’any 2015 es preveuen unes inversions de 134,5 milions d’euros enfront dels 127,2 milions previstos l’any 2014. Aquest increment de 13 milions en el conjunt d’inversions, segons l’informe de valoració, no és suficient per cobrir les necessitats d’inversió en infraestructures que precisa la comarca
A més l’informe puntualitza en el fet que la comarca acumula un endarreriment en l’excussió d’obres compromeses d’anys passat que minimitzen l’impacte d’aquest increment per al 2015. L’informe presenta de forma clara i contundent el nivell d’inversió a la comarca comparant els 166 euros per baixllobregatí destinats a infraestructures enfront dels 242 euros que es destinaran de mitjana per cada ciutadà de l’Estat espanyol.
El Consell Comarcal, els diferents ajuntaments, les forces polítiques i les entitats socials a través del Fòrum de la Mobilitat del Baix Llobregat han alertat reiteradament sobre la necessitat d’atendre tant l’acabament de les infraestructures pendents, com la necessària atenció a les inversions en la millora del transport públic. Segons el Fòrum de la Mobilitat aquesta desinversió acumulada impacta de forma directa sobre la competitivitat del territori comarcal.
En l’informe sobre el projecte de llei dels Pressupostos 2015 s’aprecia que es dóna continuïtat a algunes de les actuacions pendents, com és en el cas de la variant de Vallirana, de la connexió entre la A2 i la AP7 a Sant Andreu de la Barca, la connexió de la C32 amb la Roda Litoral, del tram Olesa-Viladecavalls de la B40 i dels accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona. L’informe també concreta que tot i la continuïtat d’aquestes obres, l’horitzó per a la seva finalització segueix estant massa llunyana, any 2017 en el millor dels casos.
Per altra banda, l’informe posa de manifest que diferents projectes ferroviaris resten aturats sense cap previsió en la llei de pressupostos. En aquesta situació es troben el soterrament de les vies de Renfe a Sant Feliu de Llobregat, l’accés de Rodalies a la Terminal 1 de l’aeroport del Prat i la línia de Rodalies entre Castelldefels i Cornellà.
Finalment, el document qualifica d’”especialment preocupant” la maca d’atenció i d’inversions en matèria de transport públic, amb inversions properes a zero pel que fa a la Xarxa de Rodalies de Barcelona i el carril Bus VAO a l’entrada de la B23, per posar uns exemples.
Per aquests motius, durant la Junta de Govern del Consell Comarcal, celebrada dilluns passat, 3 de novembre, va reiterar, per unanimitat, la reivindicació ja efectuada en els mateixos termes l’octubre del 2013, quan es va aprovar la moció relativa a les inversions del PGE per al 2014.