El manifest de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire compta amb un ampli suport dels partits, malgrat el PP i UDC es mostren ambigus en signar el manifest.La plataforma crida a creure’s el manifest signat i «aplicar-lo» al Parlament en el marc d’un debat electoral amb representants de tots els partits, celebrat ahir al col.legi de periodistes de Barcelona
Gairebé tots els partits polítics signen el manifest de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, amb l’ambigüitat del PP i UDC. En un debat organitzat al Col·legi de Periodistes, el presentador de l’acte, Tomàs Molina, ha demanat que els polítics es creguin les coses que expliquen i apliquin després al Parlament el que han subscrit.
La majoria de mesures que proposa el manifest afectarien a l’Àrea Metropolitana i, molt especialment, al Baix Llobregat.
Aquest document proposa mesures sobre la mobilitat, regulació a la indústria i un pla de conscienciació i comunicació. Santiago Rodríguez, del PP, s’ha mostrat ambigu, ha ironitzat que «ens demanen una resposta plebiscitària a l’adhesió al manifest» i ha parlat de «sostenibilitat» respecte el creixement econòmic. Per la seva banda, Jordi Sala, d’Unió, ha expressat que un pla de sostenibilitat hauria de ser una prioritat, però hauria de ser realista.
La resta de partits, Junts Pel Sí, la CUP, Catalunya Sí Que Es Pot, el PSC i Ciutadans, han subscrit el manifest. Marc Sanglas, de Junts Pel Sí, ha afegit que algunes de les mesures ja estan en marxa, però ha lamentat que el Tribunal Constitucional les hagi tombat, ha cridat a «tenir les competències d’un país independent per aprofundir en les mesures que demana el text».
La CUP ha coincidit amb la demanda de Tomàs Molina. Joan Pons ha subscrit «al 100%» el contingut del manifest i ha celebrat que la majoria de grups ho facin, però alerta que «no és suficient». Ha demanat mesures concretes, en aquest sentit.
Per la seva banda, Toni Ribas, de Catalunya Sí Que Es Pot, ha criticat la Llei Òmnibus, aprovada el 2010 pel govern de CiU amb el suport del PP, que elimina el límit de 80 km/h a les entrades de Barcelona, provocant així un retorn a uns nivells de contaminació intolerables. Ha criticat que el PP prioritzi els interessos econòmics a «aspectes que afectin tan directament a la salut».
Conscienciació o mesures?
Marc Sanglas ha ressaltat la importància de la conscienciació individual, en aquest sentit. El ponent del PSC ha cridat a anar més enllà, ha assegurat que «no és suficient, ja que s’estan sobrepassant les directives europees». Ha criticat que el Govern no entri a regular el Port de Barcelona o el Vehicle privat.
Els socialistes han reivindicat una «aposta seriosa pel transport públic» i limitar el transport privat en algunes zones. La CUP ha coincidit a restringir el vehicle privat i Catalunya Sí Que Es Pot ha cridat a «no tenir por, en aquest sentit». Toni Ribas ha afirmat que «molt sovint és té por a aquest tipus de mesures, però un cop es proven tenen bons resultats».
El PP ha demanat un transport públic «competitiu», respecte la resta de l’Estat. Sergio Sanz, de Ciutadans, s’ha mostrat escèptic a «restringir el transport privat, si abans no s’abarateix el transport públic i s’amplia la circulació».
Tot i la bona rebuda pels partits a totes les mesures, la Plataforma i els partits més favorables defensen passar de les paraules als fets.