La 10a edició de la Mostra de Teatre Jove Buatka ha permès, un any més, convertir Olesa en l’epicentre del teatre de joves i per a joves a Catalunya, amb una intensa jornada de dissabte que al marge de les nombroses propostes programades també ha permès reflexionar sobre present i futur del teatre juvenil català, i conèxier joves companyies amateurs emergents
Sense xifres oficials de públic però amb la sensació que aquesta ha estat la millor edició de totes de les celebrades fins ara s’acabava dissabte la 10ª Mostra de Teatre Jove Butaka d’Olesa. Una proposta que es consolida dins el circuit català de teatre per a joves, amb grans espectacles tant a l’escenari del Casal, de la Passió com als carrers d’Olesa i que no deixaven indiferent ni a visitants ni programadors, però que manté encara un repte important: aconseguir que el públic olesà li doni encara més suport.
I és que el creixement de la Mostra s’ha produït sobretot per l’augment de companyies emergents, professionals o amateurs, que s’han acostat a Olesa per presentar les seves propostes, i que han pogut alhora gaudir d’una Mostra en la que han destacat l’espectacle Ragazzo d’Oriol Pla o el Marabunta de Guillem Albà. També els espectacles de carrer com les girafes dels Txirriquiteula o la Tartana del Cíclic, aconseguien atreure un nombrós públic familiar.
Roser Montserrat, coordinadora de Butaka Olesa destacava la satisfacció de l’organització pels objectius assolits “acostar teatre de qualitat de joves i per a joves a tot aquell qui li pugui interessar”.
Probablement l’espectacle més sorprenent i aplaudit era Ragazzo de la companyia Tot Terreny. Un monòleg interpretat pel jove actor Oriol Pla que rebia una sonora i contundent ovació, després d’una hora damunt l’escenari de La Passió, en que el centenar d’espectadors podien conèixer la historia de Carlo Guiliani, un jove italià assassinat durant les manifestacions de 2001 a Gènova contra la Cimera del G8 i que Pla aconseguir fer reviure a tots els presents gràcies a la seva força interpretativa i a un brillant text de Lali Alvarez. Amb el jove actor, també hi podíem parlar des d’Olesa Ràdio. Quelcom similar passava durant el matí de dissabte amb la Girafes del Txirriquiteula, que recorrien els carrers d’Olesa sorprenent sobretot a tots aquells que no sabien que aquest cap de setmana Olesa acollia una gran festa del teatre per a joves.
Igualment, l’ambient de festa, es vivia en les propostes en que la música era la gran protagonista. Així tant el Marabunta de Guillem Albà de divendres nit, el Be God is de l’Espai Dual dissabte migdia, com el MrsBrownie de teatre Nu de dissabte nit, convertien el Casal d’Olesa en una sala de festes que fins hi tot, en algunes ocasions, permetia al públic ballar durant les representacions.
Més seriós era l’ambient durant l’espectacle que divendres matí obria la Mostra. Era el 3,2,1 Zero de La Jarra Azul, que davant més de tres-cents joves de públic entre les dues representacions, provocava una intensa reflexió sobre la violència de gènere en la societat actual.
I al showcases de la tarda de dissabte, era el torn de les companyies professionals que buscaven amb petites píndoles de 8 minuts del seu darrer espectacle sorprendre als programadors d’arreu del país que han passat aquest dissabte per Olesa, i així aconseguir futurs contractes. En aquesta ocasió s’hi podia veure dansa vertical, màgia, teatre de denuncia social, humor, dansa contemporània, improvisacions, mim, o una companyia, el que senten de fons, que feia música amb escales, rodes de bicicleta, tanques d’obra.
Més enllà de la satisfacció de totes les companyies presents al showcases d’enguany, que destacaven l’oportunitat que suposa una iniciativa d’aquestes característiques, també Bea Libe, coordinadora del showcases de Butaka mostrava la seva alegria als micròfons d’Olesa Ràdio.
Font: Ajuntament d’Olesa de Montserrat