Les autoritats ja han fet el viatge inaugural d’aquesta nova línia, amb 15 noves estacions i 20 quilòmetres de xarxa. Els veïns que vulguin conèixer el tram Aeroport T1 – Zona Universitària seran obsequiats aquest divendres amb un bitllet gratuït als accessos de les estacions
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha completat els preparatius per a la posada en servei comercial d’un nou tram de la línia 9/10 de metro, aquest divendres a la tarda, entre les estacions d’Aeroport T1 i Zona Universitària. Seran 19,6 quilòmetres més de metro automàtic, que rebran la denominació L9 Sud, per diferenciar clarament aquest sector del que transcorre entre La Sagrera i Can Zam, que passa a denominar-se L9 Nord.
El nou tram de metro inclou 15 estacions, totes accessibles, de les quals 6 són de connexió amb altres línies de metro i transports ferroviaris, situades en els municipis del Prat de Llobregat, l’Hospitalet i Barcelona. D’aquesta manera la xarxa de metro creixerà de cop un 20%, una fita sense precedents a l’àrea metropolitana de Barcelona. Al mateix temps, les línies automàtiques sense conductor passaran a representar el 25% de la longitud total de la xarxa: 30,5 quilòmetres.
Marxa en blanc des del 22 de gener
Des del 22 de gener, en què la Generalitat va lliurar la infraestructura a TMB, s’estan fent les últimes proves i el rodatge dels trens i les instal·lacions de la L9 Sud, dins del que s’anomena marxa en blanc, és a dir, la reproducció de les condicions normals de funcionament sense passatgers. En aquest període va tenir lloc, el 30 de gener, una prova específica de fluxos de passatge a les estacions Aeroport T1 i Fira, amb la participació de 2.000 voluntaris.
L’obertura al públic del nou metro serà efectiva aquest divendres, 12 de febrer, a partir de les 15 hores aproximadament, després de l’acte inaugural. Per subratllar aquest moment històric, TMB ha creat un bitllet especial per a dos viatges que es facin el mateix dia, que serà distribuït gratuïtament als accessos de les estacions (totes excepte Aeroport T1, Aeroport T2 i Parc Logístic) aquest divendres.
Horari comú a tota la xarxa
Un cop inaugurada, la línia 9 Sud passarà a tenir el mateix horari de servei que la resta de la xarxa, de 5 del matí a 12 de la nit els laborables, fins a les 2 de la matinada els divendres i vigílies de festiu, i obertura continuada els dissabtes i vigílies singulars. La freqüència de trens serà de 7 minuts en dia laborable, tot i que aquest interval es podrà reduir a menys de 4 minuts entre algunes estacions quan es produeixin esdeveniments que generin un gran impacte en la mobilitat.
Recordem que TMB, com a operador de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, no sols és l’encarregada de prestar el servei de metro a la línia 9/10, sinó que també assumeix les activitats d’administració i conservació de les seves principals infraestructures, per encàrrec de l’ens propietari, Ifercat, així com la funció d’inspecció de les altres infraestructures adjudicades a concessionaris.
Inauguració per part de les autoritats
El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, acompanyat del vicepresident del Govern, Oriol Junqueras, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, a més de l’expresident de la Generalitat, Artur Mas, han fet el viatge inaugural del nou tram de la línia 9 (L9) del metro de Barcelona. Puigdemont, ha acusat l’Estat d’haver “dimitit” de les seves responsabilitats d’inversió en mobilitat a Catalunya i ha defensat que l’esforç de Generalitat i ajuntaments ha permès l’arribada del metro a l’aeroport malgrat la “desconnexió sobtada” del govern espanyol
També han participat de l’acte les alcaldesses i l’alcalde dels tres municipis que connecta aquest nou ramal, l’alcaldessa de l’Hospitalet de Llobregat, Núria Marín; l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluis Tejedor. Els consistoris metropolitans celebren que la Línia 9 Sud “vertebra” la primera zona econòmica del país i reclamen la reactivació de projectes com l’L10 o l’Estació Intermodal del Prat.
La línia 9 Sud del Metro de Barcelona obre finalment les portes avui divendres a partir de les 15.00 hores, amb l’entrada en funcionament de 15 noves estacions i 20 quilòmetres de xarxa ferroviària entre les parades de Zona Universitària i Aeroport T1.
L’acte no ha comptat amb la presència de la ministra de Foment, Ana Pastor, que va denunciar un “veto” del Govern perquè cap representant de l’Estat assistís a l’acte inaugural de la infraestructura suburbana que unirà la T-1 i Zona Universitària. Per contra, la Generalitat va negar-ho esgrimint que havien enviat una invitació a la ministra aquest mateix dijous i que també s’havia convidat la directora de l’aeroport, Sònia Corrochano.
La nova infraestructura unirà finalment els municipis de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i el Prat de Llobregat, amb les dues terminals aeroportuàries de la capital catalana.
Les estacions de la L9 Sud
- 1. Zona Universitària
- 2. Collblanc
- 3. Torrassa
- 4. Can Tries Gornal
- 5. Europa Fira
- 6. Fira
- 7. Parc Logístic
- 8. Mercabarna
- 9. Les Moreres
- 10. El Prat Estació
- 11. Cèntric
- 12. Parc Nou
- 13. Mas Blau
- 14. Aeroport T2
- 15. Aeroport T1