El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya ha obert la licitació de la redacció del projecte constructiu de la integració urbana i de millora de la mobilitat de la C-245
L‘actuació integrarà un carril bus segregat de 13 quilòmetres que permetrà incrementar la velocitat comercial en un 25% i un nou carril bici.També s’implementarà una línia d’autobús exprés d’alta ocupació (BRT) que contribuirà a incrementar la demanda en un 10% i donarà servei a 2,5 milions de passatgers anuals. El projecte consistirà doncs en l’encaix d’aquest carril bus i carril bici al traçat de la C-245 que uneix cinc municipis de la nostra comarca: Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà.
L’obra té una inversió estimada de més de 20 milions d’euros, que cofinançaran a parts iguals la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Està previst que l’any vinent, 2017, el projecte estigui redactat i es pugui fer la licitació de les obres.
El passat 13 de maig es va fer l’acte de presentació d’aquest nou projecte. Un acte que va comptar amb la presència del conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, i en el que també van participar les alcaldesses i alcaldes dels diferents municipis pels que transcorrerà, entre elles l’alcaldessa de Castelldefels, Candela López, acompanyada per la regidora de Mobilitat i Via Pública, Eva López.
En aquell moment l’alcaldessa de Castelldefels, Candela López, va declarar: “es tracta d’una bona aposta, una resposta realista a curt termini davant d’una necessitat urgent”. “Necessitem veure actuacions de millora el més aviat possible en pro d’una mobilitat més moderna, més segura, i especialment més sostenible i menys contaminant per lluitar contra el canvi climàtic i reduir la contaminació”.
Integració urbana i mobilitat sostenible
El nou projecte aposta per la pacificació de la via i dóna prioritat al transport públic i a la bicicleta en detriment del cotxe privat. La voluntat és oferir un servei eficaç i modern de manera que la ciutadania opti per aquesta opció en lloc d’agafar el vehicle propi aconseguint així un notable impacte directe en la millora de la qualitat de l’aire a la ciutat en reduir sensiblement la contaminació atmosfèrica.
Nova línia d’autobús d’altes prestacions i ocupació
El projecte contempla també la implantació d’una nova línia d’autobús d’altes prestacions i ocupació, conegut internacionalment com a “Bus Rapid Transit” (BRT). Es tracta d’un sistema d’autobús ràpid, amb un disseny i característiques especials per millorar-ne el funcionament i evitar els endarreriments.
En aquest cas concret serà un autobús híbrid articulat amb dues portes d’accés que permetrà un 30% més d’ocupació que els actuals i una càrrega/descàrrega de passatgers més ràpida. Amb la implantació del BRT, l’AMB espera un increment de viatgers i de demanda del servei del 10% i calcula que aquesta nova línia pot ser utilitzada per uns 2,5 milions depassatgers anuals.
Inicialment, s’ha previst una flota de 10 autobusos BRT que tindran una freqüència de pas de 10 minuts. La inversió per vehicle és de 480.000 euros, pel que la inversió total en el parc mòbil suposarà 4,8 milions d’euros.
Punts d’intercanvi i connexió amb altres mitjans de transport
Al llarg del recorregut de la C-245, es crearan tot un seguit de punts d’intercanvi que milloraran la connexió amb la resta del transport públic com és el cas del tren de Rodalies, el Metro, el Tram, i les estacions de Bicibox.
Font: Ajuntament de Castelldefels (elCastell)