Des de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades, el cap de l’àrea d’inspecció ha confirmat que efectivament no s’ha sancionat l’Ajuntament d’Olesa, sinó que el que s’ha fet és iniciar un expedient sancionador per presumptes infraccions amb el sistema de videovigilància de la comissaria. De moment, però, l’Ajuntament no ha rebut notificació de l’inici d’aquest expedient
Ara bé, des de la mateixa Autoritat Catalana de Protecció de Dades han aclarit que l’inici de l’expedient no vol dir que aquest acabi amb una sanció, i en el cas que així fos, aquesta mai podrà ser econòmica (com s’afirmava en l’article publicat, xifrant la sanció en 300.000 euros), ja que la llei només ho permet en el cas d’empreses privades. En el cas de les administracions públiques, l’article 46 de la Llei de Protecció de Dades assenyala que les sanciones sempre es tradueixen en la petició de mesures correctores.
Si bé és cert que l’Ajuntament va obrir expedient a tres agents de la Policia Local, la regidora de Seguretat Ciutadana, Susana Yáñez, va afirmar que els motius de la proposta de sanció de l’expedient disciplinari no es basen en les imatges captades per les càmeres.
De fet, l’Equip de Govern ha invertit esforços per l’acompliment de la Llei de Protecció de Dades, i prova d’això és que la tardor de 2015 va encarregar una auditoria de protecció i seguretat de dades de tot l’Ajuntament a una empresa externa, que va emetre el seu informe en data 1 de març de 2016 i que ha servit com a base per anar aplicant millores en aquest sentit.
Posteriorment, el passat mes de juliol, a instancies del sindicat UGT arran de l’obertura dels expedients als tres agents, l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades va fer una inspecció al sistema de videovigilància de l’edifici de la Policia Local, on hi ha instal·lades sis càmeres (ubicades a la zona de pàrquing, porta d’entrada enfocant a l’interior, recepció i armer). Arran aquella inspecció, des de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades s’ha decidit obrir l’expedient sancionador que encara està per resoldre, a l’espera de les al·legacions que presenti l’Ajuntament d’Olesa.
Segons la regidora de Seguretat Ciutadana, el que sí que es va constatar a la inspecció realitzada és un mal funcionament del sistema d’emmagatzematge de les imatges. Segons Yáñez, el disc dur en el qual es gravaven les imatges no enregistrava de manera contínua i per això emmagatzemava imatges per un període de dos mesos, quan el màxim legal és un mes. Segons la regidora, ja s’han fet les correccions oportunes i ara es guarden les imatges per un termini de 15 dies.
De moment, l’Ajuntament està a l’espera de la notificació oficial de l’obertura de l’expedient per part de l’Autoritat Catalana de protecció de Dades per conèixer-ne els motius exactes i decidir quines al·legacions hi presenta.
Font: Ajuntament d’Olesa de Montserrat