El secretari d’Estat d’Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, es va reunir divendres a Barcelona amb els alcaldes de Sant Just Desvern, Josep Perpinyà, Sant Joan Despí, Antoni Poveda, i l’alcaldessa d’Esplugues, Pilar Díaz, i els va transmetre la voluntat de l’estat espanyol d’avançar en el traspàs dels darrers cinc quilòmetres de l’autopista B-23 a la Generalitat. Concretament, Gómez-Pomar es va comprometre a obrir el diàleg de forma conjunta amb el Govern i els ajuntaments afectats per avançar en la qüestió a través d’un conveni entre les tres parts
El Secretari d’Estat d’Infraestructures del Govern de l’Estat, Julio Gómez-Pomar, vamanifestar als alcaldes de Sant Just Desvern, Josep Perpinyà; al de Sant Joan Despí i vicepresident de Transport i Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, i a l’alcaldessa d’Esplugues, Pilar Díaz, que veu “amb bon ulls” el traspàs del darrer tram de l’autopista B-23 (al seu pas pels tres municipis) a la Generalitat i els ajuntaments.
Els alcaldes i l’alcaldessa -en una reunió celebrada a la seu de la Delegació del Govern de l’Estat a Barcelona- van expressar a Gómez-Pomar la urgent necessitat de transformar l’autopista B23 en una via urbana, en el tram de cinc quilòmetres des de Sant Joan Despí fins a la Diagonal de Barcelona. L’alta densitat de trànsit i el col·lapse diari que registra aquesta via d’accés a Barcelona des d’aquestes poblacions del Baix Llobregat requereix una actuació per tal de promoure una mobilitat més sostenible.
En sortir de la trobada, els alcaldes i l’alcaldessa van assenyalar que ara s’iniciaran els estudis jurídics i tècnics per a la materialització d’aquest traspàs, que haurà de concretar-se en la signatura d’un conveni entre les parts. Això hauria de permetre iniciar les actuacions de la via plantejades des del món local per desenvolupar una reforma que vol humanitzar aquest tram d’autopista, fent-lo més permeable i apostant per una mobilitat urbana, amb la creació d’espais per a carrils bici, carrils pel transport públic i per a vehicles d’alta ocupació (BUS-VAO), així com zones verdes i espais per a vianants.
L’objectiu final seria fer realitat el projecte presentat al març del 2015 en el marc d’un acord metropolità signat entre aquestes tres ciutats, a més de Barcelona i l’Àrea Metropolitana (AMB).
D’igual manera, els alcaldes i l’alcaldessa han demanat al responsable d’infraestructures de l’Estat que es duguin a terme les actuacions pendents que afecten aquesta via -com ara el carril BUS-VAO– que no s’han dut a terme en un tram que pràcticament no ha tingut cap actuació de millora en els 60 anys que porta en servei.
Font: Ajuntament de Sant Joan Despí i ACN