Els membres del Comitè d’Empresa de l’Hospital Moisès Broggi volem posar públicament de manifest unes consideracions vers la situació que afecta el Servei d’Urgències del nostre hospital, atès que les deficiències crònicament evidenciades i comunicades a la Direcció del Centre, en moments estacionals d’altíssim pic de demanda assistencial com l’actual, poden tenir repercussions indesitjables tant sobre usuaris com treballadors.
Les dificultats operatives cròniques dels treballadors del Servei d’Urgències responen a diversos factors. Alguns d’ells tan físics com un mal dimensionament i mala distribució de l’espai per atendre les urgències. Un espai mal dimensionat, per petit, ha comportat haver d’utilitzar boxos dissenyats i equipats per atendre un pacient, per a més d’un. Una mala distribució dels espais comporta inadequades condicions de treball per als professionals que perduren des de l’inici de l’obertura del centre. Tot plegat ha obligat a improvisar, a fer difícil mantenir un ordre i unes condicions d’habitabilitat dignes per l’usuari.
Altres factors no menys rellevants reportats a la Direcció del centre: condicions laborals precàries, deficiència de personal implicant càrregues de treball no ben regulades, manca de reajustament dels recursos professionals en relació a moments d’alta demanda, canvis organitzatius massa repetitius del Servei d’Urgències ( expressió de fracassos diversos, en part influïts per l’estrès constant i dificultats en què es veuen els seus treballadors).
A més cal conèixer que el drenatge del pacient des d’Urgències cap a llits d’hospitalització, llits de subaguts, etc ,és fonamental per tal d’evitar el tap congestiu a un servei on els pacients hi accedeixen lliurement i sense filtre. El cas de l’Hospital Moisès Broggi, exemple de centre infradimensionat per respondre a les necessitats assistencials que genera una àrea demogràfica de 450.000 habitants ( inicialment era d’unes 300000 però arran del tancament progressiu de les plantes d’aguts de l’Hospital General de l’Hospitalet, amb excepció de l’Obstetrícia, s’ha hagut de donar resposta a una àrea de 150.000 habitants corresponent a la regió de l’Hospitalet Nord), aquest drenatge és crònicament dolent (manquen llits al centre), fet que provoca que part del problema del Servei d’Urgències és la sobreocupació per pacients pendents d’ingressar.
Per a tot plegat, i conscients que en moments àlgids d’epidèmia de grip és comprensible que tot es tensioni més, volem denunciar la cronicitat d’unes condicions indignes de treball dels professionals d’Urgències. Reclamem la seva millora per tal d’oferir el que es mereix el pacienti familiars. No és suficient la bona voluntat del professional sanitari que està a primera línia, com tantes vegades s’ha esmentat en els recents anys de crisi econòmica, enaltint-nos com a preservadors del nostre model sanitari malgrat les retallades. Ens calen organitzacions competents, i mitjans econòmics a invertir. I això, senyors, escapa sovint el domini d’acció exclusiva de la Direcció del centre en qüestió i calen voluntats polítiques de país.
Per Comitè d’Empresa de l’Hospital Moisès Broggi