L’òpera, un gènere desvinculat del grans circuits comercials des de fa dècades, continua inexpugnable. I la comarca, lluny de ser una excepció, ve a confirmar-ho amb la primera proposta de l’any: Rigoletto. Una obra de Giuseppe Verdi que, precisament, ha lligat amb l’esperit català al llarg de la història, com confirma que hagi estat la segona òpera més representada al Gran Teatre del Liceu. Només per darrere d’una altra obra verdiana, Aïda.
Aquest cop Rigoletto visita Cinebaix, a Sant Feliu de Llobregat, i es confirma com un dels clàssics de les temporades músico-teatrals més reeixits. Emetent en directe des del teatre londinenc del Royal Opera House, com gairebé la totalitat de la programació per la temporada, l’obra tindrà inici a les 20:30h i planeja allargar-se durant més de dues hores (165’) amb tres actes i una sola pausa.
A més, aquesta representació en particular tindrà l’afegit casual d’una soprano espanyola, Sabina Puértolas. Una aparició inesperada de la cantant principal que s’ha gestat en els últims dos dies de manera imminent. Dijous passat, Puértolas estava comprant a un mercat de Madrid, la va trucar el seu agent dient-li que la titular Lucy Crowe havia caigut malalta i que estrenava Rigoletto en unes poques hores. La soprano, segons el The Wall Street Journal, després d’estrenar, va acabar entre plors reconeixent el “dia més intens de la seva vida”.
L’òpera, una gran oferta consolidada
Maria Comelles, responsable de la programació d’òpera a Cinebaix, ha celebrat la salut del gènere i el bons resultats de la iniciativa santfeliuenca. Gràcies a una tendència de “públic comarcal”, cada any s’incrementen els adeptes. De fet, “la temporada passada vam arribar a una mitjana d’uns 140 espectadors per sessió” confirmant-se com un dels cinemes amb més espectadors del gènere a Catalunya.
“Només amb gent de Sant Feliu no arribaríem a aquestes xifres d’audiència” resumia Comelles. I ha remarcat, a mode de conclusió, que “s’està virant a una confluència de públic de la comarca i, fins i tot, de Barcelona”. Una tendència a l’alça que rau en un preu “molt competitiu”, segons l’organització, i una oferta de màxim nivell: el Royal Opera House en directe. Per a Comelles, els 13 euros (11 per a socis) que valen les entrades anticipades representen la “democratització” del gènere al Baix Llobregat.
De fet, d’aquí al juny hi haurà una obra al mes, en línies generals, mantenint el primer nivell mundial, “però també apostant també per òperes poc conegudes”. En destaquen, de la cartellera propera, Tosca (7 de febrer) i Carmen (6 de març).
Però hi ha més ofertes divergents. Al mateix Cinebaix, una de les idees més engrescadores del calendari és la que busca connectar amb el públic infantil: la sessió familiar de El gato con botas, en directe des del Teatro Real de Madrid (11 de març). O, si fent una visita a altres escenaris de la comarca, l’Àtrium de Viladecans oferirà Don Carlo (2 de març), una altra proposta de Giuseppe Verdi, aquest cop representada en viu pels Amics de l’Òpera de Sabadell.