Aquest matí la línia T4 del TramBesòs s’ha llevat atapeïda. Periodistes i alcaldes del Barcelonés i el Baix Llobregat omplien un dels vagons. En representació comarcal, Jordi San José (ICV-EUiA), alcalde de Sant Feliu, i Eduard Sanz (PSC), tinent d’alcalde d’Esplugues, s’han unit a la crida de la plataforma Unim els tramvies per reclamar que es desencalli la situació.
El grup de polítics liderat per l’alcaldessa barcelonina Ada Colau ha fet el trajecte de Sant Andrià a Ca l’Aranyó per pressionar el grup d’ERC a la capital catalana i forçar el seu vot a favor al ple decisiu de demà. Allà es decidirà si es dona llum verda a l’extensió del tramvia des de Glòries fins a Verdaguer i, tot i la pressió dels comuns, el partit republicà ja ha anunciat que s’hi oposarà.
Jordi San José, com a representant de la capital del Baix Llobregat, ha posat de manifest que la unió dels tramvies és “fonamental” pel futur de l’àrea metropolitana. Segons el batlle santfeliuenc, defensar una línia conjunta significa lluitar pels drets “a la mobilitat sostenible, la qualitat de l’aire i el bon funcionament del transport públic”. A més, ha instat als partits que es neguen a aprovar la mesura a “desbloquejar” una situació que impedeix a “centenars de milers de persones” gaudir dels deus drets.
La líder de Barcelona en Comú, però, ha estat més explícita, dirigint-se directament a Alfred Bosch (ERC) i interpel·lant-lo per a que canvïi la seva posicio de cara a demà. Fins i tot ha esperonat Bosch a llegir-se el “seu propi programa electoral” i a pensar en les necessitats no només de Barcelona, sinó de la resta de municipis metropolitans.
Tanmateix, revisant el programa d’Esquerra Republicana a les eleccions barcelonines de 2015, el text és ambigu, recalcant més l’estudi de les obres que la seva realització. No es compromet explícitament a la unió, sinó que apunta a una “garantia de connexió” i “estudi de la viabilitat de fer-ho per la Diagonal”, emplaçant-se a “iniciar de forma immediata l’estudi del tram plaça de les Glòries-Passeig de Sant Joan”. En concret, a la connexió entre el TramBaix i el TramBesòs, el programa republicà només especifica que “resta pendent” per “maximitzar l’eficiència”.
Tot i així, per deixar-ho encara més clar, i en resposta a l’acte unitari dels alcaldes metropolitans a favor del tramvia, Esquerra ha emès un comunicat conjunt també aquest matí per explicar la seva negativa. En aquest escrit, que signen les seccions de Cornellà, Esplugues, Sant Feliu, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern entre d’altres, s’hi defensa que si bé “integrar” els dos trams és “una inversió pública molt important”, s’ha d’aclarir per a qui aniran els beneficis de l’explotació. Pels grups municipals d’ERC, aquesta aposta “no ha de generar ingressos adicionals a un operador privat” – fent referència a l’empresa TRAM – sinó “revertir directament en el sistema públic de transport”.
Jordi San José, en declaracions a elBaix.cat, ha lamentat que la “impressió” d’aquest bloqueig és que respon a unes intencions “clarament electoralistes” que van abocades a “desgastar” els governs municipals des de l’oposició, amb la vista posada a les eleccions de l’any vinent. De la mateixa manera, ha recordat que tots els partits haurien de “prioritzar la millora del servei públic i la qualitat de l’aire per davant dels interessos partidistes”.
En una referència a la rellevància de la unió municipalista, San José ha destacat que en els moments de crisi econòmica i institucional acumulats els darrers anys, sense la tasca dels ajuntaments això hauria estat “un desgavell absolut” i ha fet una crida a l’entesa entre les poblacions metropolitanes.
Foto: Unim els Tramvies