Els premis de la 19a edició de la Biennal de Ceràmica Angelina Alós –el certamen d’aquestes característiques amb més història de Catalunya i un referent internacional–, que organitza l’Ajuntament d’Esplugues, es van donar a conèixer el 25 d’octubre a La Masoveria de Can Tinturé.
El Premi Ciutat d’Esplugues, dotat amb 4.000 euros, va recaure en l’artista barceloní Albert Montserrat Balcells –establert al Regne Unit– per l’obra Gerro Oils pot01. El jurat destaca la seva “capacitat per traslladar una peça de tall tradicional a la contemporaneïtat amb un gran domini tècnic tant en la realització com en l’ús dels esmalts”. Segons l’autor, “la puresa i netedat de la porcel.lana permet als esmalts desenvolupar-se i mostrar tot el seu potencial amb el color que realment produeixen. És com un llenç a punt per la intervenció dels esmalts que em provoquen més interès i inquietuds”.
El Premi Angelina Alós, amb una dotació de 3.000 euros, va ser per a l’obra Koujo –que segons l’autora significa “castell en ruïnes”– de la japonesa resident a Catalunya Chisato Kuroki per la “qualitat de la seva estructura arquitectònica i textura versàtil”.
I el Premi Pujol i Bausis, amb 2.000 euros, se l’ha emportat Comunidade, del portuguès Alberto Vieira, una peça amb una “forta càrrega crítica i una agosarada i enginyosa proposta formal”. L’artista, que ha presentat una obra que representa cases que es transformen en tancs, assenyala que “la nostra casa som nosaltres.Com és que la nostra casa pot ser una altra cosa? Per què defensem la pau i fem la guerra?”.
“Esplugues és una ciutat oberta al món, i ens satisfà especialment la consolidació de la dimensió internacional de la Biennal. Els guanyadors i la guanyadora de la present edició són exemples que la globalització, la comunicació i el diàleg entre cultures són elements enriquidors”, va comentar l’alcaldessa, Pilar Díaz, qui va recordar que Esplugues “té un llarg i prestigiós passat com a centre de producció de ceràmica, des de les bòbiles tradicionals del segle XIX, passant per l’antiga fàbrica Pujol i Bausis, avui Museu de Ceràmica La Rajoleta fins a la fàbrica La Baronda, avui equipament municipal”.
L’alcaldessa també va recordar la figura de Blanca Morales Alós, filla d’Angelina Alós, que va morir el passat estiu: “La recordo molt bé, l’any passat, quan vàrem commemorar el centenari del naixement de l’Angelina Alós. La seva intervenció emotiva va posar en valor la vessant més humana i familiar de l’artista però, en paral·lel, la mateixa Blanca ens transmetia la seva pròpia força, dignitat i energia”.
El jurat d’aquesta edició estava format per Pilar Vélez, directora del Museu del Disseny de Barcelona; Montse Frisach, periodista i crítica d’art, i Maria Bofill, ceramista. Tres dones avalades per una carrera professional consolidada i amb perfils diferents. Els criteris amb els quals ha treballat el jurat a l’hora de fer la selecció han estat l’originalitat, la dificultat tècnica i la qualitat estètica de les obres a concurs.
A la 19a Biennal de Ceràmica Angelina Alós es van presentar 184 obres per part de 92 artistes d’arreu del món (un 38%, de procedència estrangera), amb una representació diversa de tècniques, estils, tendències i orígens. El jurat va seleccionar una trentena de peces, de les quals han sortit les premiades. Totes elles s’exposen al Museu Can Tinturé fins al 13 de gener de 2019. Aquest dia tindrà lloc l’acte de clausura i també el lliurament del premi de votació popular.
Com en les darreres edicions, la Biennal de Ceràmica d’Esplugues Angelina Alós 2018-2019 ha comptat amb el patrocini de tres empreses molt vinculades a la ciutat: FIATC Assegurances, Nestlé España SA i Soler i Sauret SA.
Font: Ajuntament d’Esplugues