L’1 de gener de 2019 entra en vigor la tarifa plana metropolitana de transport públic, que permetrà moure’s entre tots els municipis de la metròpolis al preu d’una zona tarifària. La mesura reduirà el cost dels trajectes i facilitarà el canvi d’hàbits de la ciutadania cap a una mobilitat més sostenible
Antoni Poveda, vicepresident de mobilitat i transport de l’AMB: “Es reduiran 2,8 milions de viatges en vehicle particular i s’evitarà l’emissió de 9.500 tones de CO2”
Viatjar en transport públic al Baix Llobregat entre alguns municipis de la primera i la segona corona tarifàries o traslladar-se a la resta de l’àrea metropolitana serà molt més barat a partir del 2019. Es quan entrarà en vigor la tarifa plana metropolitana de transport públic, que permetrà moure’s entre tots els municipis de la metròpolis al preu d’una zona tarifària. Abastarà12 municipis més del Baix Llobregat i 6 més del Vallès Occidental. Tots ells, tot i estar dins l’àrea metropolitana, formen part de la segona corona tarifària.
A partir de gener, ja no serà necessari comprar un títol de transport de dues zones per anar a treballar des de Sant Vicenç dels Horts a Barcelona, per exemple, o per fer d’altres viatges interns dins l’àmbit de l’àrea metropolitana. Serà suficient comprar una T-10 d’una zona per 10,20 euros (segons tarifes 2018) en comptes dels 20,10 que costa la de dues zones. L’estalvi serà del 49%. I si es tracta de la T-Trimestre o la T-Jove, l’estalvi serà d’un 26%.
Escurçar distàncies dins la comarca
Els municipis del Baix Llobregat que s’integraran a la tarifa plana metropolitana són Begues, Cervelló, Corbera de Llobregat, Molins de Rei, Pallejà, La Palma de Cervelló, El Papiol, Sant Andreu de la Barca, Sant Climent de Llobregat, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló i Torrelles.
El nou sistema de tarifa plana impulsat per l’AMB cobrirà així tota l’àrea metropolitana, els 36 municipis que la formen, i farà efectiva una reivindicació històrica dels veïns i alcaldes de les localitats de la metròpolis que pertanyen a la segona corona tarifària.
Reduir l’ús del vehicle
Al Baix Llobregat, els desplaçaments amb vehicle privat encara representen el 44% del total. En l’àmbit de tot l’AMB, la tendència és que l’ús del cotxe augmenti en els municipis més allunyats de Barcelona i en els viatges entre municipis; i això sol anar en detriment de l’ús de metro, autobús o tren en els municipis de la segona corona. Tot i això, el Baix Llobregat és una de les comarques amb un comportament prou sostenible, ja que del conjunt de desplaçaments que fan els seus ciutadans, els desplaçaments a peu i en transport públic suposen un 56% i superen els desplaçaments en cotxe. La tarifa plana metropolitana contribuirà així al foment del transport públic.
Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, explica que la voluntat de l’ens en aquest sentit és que “els 36 municipis que formen la Metròpolis Barcelona funcionin amb una única zona tarifària, amb les condicions de zona 1, amb el corresponent estalvi econòmic que això tindrà en el preu dels bitllets i dels títols de transport públic”.
Així doncs, el proper gener, els gairebé 400.000 habitants d’aquests 18 municipis i els 2,8 milions d’habitants que ja es beneficiaven de la tarifa plana podran viatjar per tota l’àrea metropolitana de Barcelona amb el títol d’una zona a un preu molt més econòmic.
La mesura “soluciona una situació anòmala”, ha explicat el director de Mobilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, perquè hi havia 18 municipis de l’àrea metropolitana tenien una tarifa diferent, “quan és incongruent perquè estan dins el continu de la metròpolis i tenen un transport de caràcter urbà”.
4,6 milions més de viatges
Els càlculs de l’AMB apunten que el transport públic a l’àrea metropolitana guanyarà 4,6 milions de viatges a l’any. Circularan menys cotxes perquè, en ser més econòmic, els ciutadans optaran per viatjar més en autobús, tren, metro o tramvia. Aquests viatges se sumaran als 50 milions anuals en transport públic que actualment es fan entre els municipis metropolitans de la primera corona i els municipis metropolitans de la segona. Això vol dir que més de 3.200.000 habitants es beneficiaran de l’aplicació d’aquesta tarifa única.
Aconseguir el canvi d’hàbits dels ciutadans per tal de reduir l’ús del vehicle privat i, sobretot, lluitar contra la contaminació atmosfèrica és el principal objectiu de l’AMB amb aquesta nova mesura. Es calcula que es reduiran 2,8 milions de viatges en vehicle particular i que s’aconseguirà un estalvi d’emissions de 9.500 tones de CO2, 30 tones de NOx i 1 tona de partícules fines.
Des de l’AMB consideren que la tarifa plana afavorirà l’ús del transport públic. En aquest sentit, Poveda assegura que “la millora dels preus i dels serveis en els municipis metropolitans de la segona corona és imprescindible per facilitar un veritable canvi d’hàbits entre la ciutadania cap a una mobilitat més sostenible i neta. Per reduir la contaminació atmosfèrica i millorar la qualitat de l’aire, cal fer un pas més perquè els ciutadans d’aquests municipis apostin pel transport públic per anar cap a Barcelona, i viceversa”.
Poveda: “És un acord històric. Amb aquesta tarifa plana metropolitana, amb preu d’una zona, iniciem un recorregut per fer més accessible el transport públic”
Títols amb tarifa plana
La tarifa plana afectarà el bitllet senzill, la T-10 (inclosa la dels treballadors de l’aeroport), la T-50/30, la T-70/30, la T-Mes (inclosa la de les persones en atur), la T-Trimestre, la T-Jove, els títols per a famílies monoparentals i nombroses, la T-Dia, la T-aire i la T-esdeveniment.