L’Institut Metropolità del Taxi (IMET) també aplicarà a l’octubre una jornada de torns “flexible” per treure uns 2.500 vehicles del carrer
[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]L[/dropcap]’IMET aplicarà a partir de l’any vinent una tarifa única pels trajectes a l’aeroport del Prat dels taxis de Barcelona i l’àrea metropolitana. Un preu únic que eliminà els suplements de maletes i que serà el mateix per a qualsevol punt del centre de la ciutat.
Així ho ha assegurat en una entrevista a l’ACN Eduard Freixedes, president de l’IMET, qui ha explicat també que l’entitat ja ha encarregat a la consultora catalana CENIT l’estudi per valorar el preu més adequat, que es podria establir a partir dels 15 euros.
L’IMET també aplicarà a partir de l’1 d’octubre la nova jornada de torns “flexible” que està negociant amb el sector per treure uns 2.500 vehicles del carrer. Més enllà de buscar les mesures “conjunturals” per adaptar el sector del taxi a una caiguda de prop del 40% de la demana per culpa de la crisi, l’IMET i les organitzacions del taxi estan treballant per recuperar mercat. Una de les mesures ‘estrella’ que es posaran en marxa ja l’any vinent és la d’establir un tarifa única pels trajectes entre Barcelona ciutat i l’aeroport, com té per exemple la ciutat de Nova York.
A més de ser una demanda del propi sector, des de l’IMET s’està segur que la mesura permetrà atraure nous clients i alhora combatre el “greu problema de credibilitat” que pateix el taxi en aquesta infraestructura i entre els turistes. Per Freixedes, posar en marxa un preu únic serà en primer lloc “positiu pel taxi”, perquè recuperarà molts turistes i visitants que alertats per les xarxes socials de preus abusius declinen l’opció del taxi; però també serà positiu per la pròpia imatge de la ciutat com a destí turístic.
Un preu atractiu i similar a la carrera mitjana
“Quan trobem la xifra màgica”, explica el president de l’IMET, “estem convençuts que trobem el suport de tot el sector”. La qüestió és, afegeix, buscar un preu que s’ajusti a la carrera mitjana de manera que surti rendible pel taxista i alhora sigui atractiu pel client. “Si es posa un preu molt alt, ningú agafarà el taxi, i si es posa molt baix, acabarà no resultant rendible pel taxista que acabarà decidint no treballar a l’aeroport”, afegeix.
Encara que de moment el preu no està fixat ja s’està treballant en el seu càlcul. L’IMET ha encarregat al Centre d’Innovació del Transport Universitat Politècnica de Catalunya, el CENIT, un informe per valorar quin pot ser aquest preu, que probablement s’establirà a partir dels 15 euros. Actualment, un trajecte des del centre de la ciutat fins a l’aeroport del Prat costa un mínim de 20 euros, sense comptar maletes, mentre que el trajecte en l’Aerobús és de 5 euros per persona tot inclòs.
En aquest sentit, des de l’IMET es defensa que el preu sigui “atractiu” per al client de manera que vegi que a partir de ser un grup de més de 2 o 3 persones els surti més barat traslladar-se en taxi, la qual cosa fa pensar que el preu s’establirà a partir dels 15 euros. Quan s’apliqui la tarifa única, l’IMET vol desenvolupar una campanya de màrqueting, amb la instal·lació de cartells a les pròpies instal·lacions aeroportuàries, on s’informi als turistes de forma clara i senzilla de la nova tarifa del taxi, fet que permetria combatre la informació negativa i confusa que actualment es penja a la xarxa.
Assegura Freixedes que la mesura s’aplicarà ja l’any vinent, a partir de gener quan s’aprovin els nous preus del taxi pel 2013. “Es tracta de tenir una tarifa molt clara que permeti recuperar demanda i on tothom sortirà guanyant”, afegeix.
Eliminació del suplement de Sants
Un altre de les mesures que té sobre la taula l’IMET és l’eliminació del suplement de 2,10 euros que es va crear pels trajecte des de l’Estació de Sants de Barcelona amb l’arribada de l’AVE el febrer del 2008. Un dels arguments per fer-ho és què a la pràctica la gran majoria dels clients que arriben a l’estació no ho fan amb el tren d’alta velocitat, sinó que provenen dels trens de Rodalies o Regionals i del metro.
A banda però, una altre de les preocupacions del sector en aquest punt és les dificultats de l’actual parada de taxis, ubicada a la part posterior de l’estació per ser la més propera a la sortida de l’AVE. En aquest sentit, l’IMET està negociant amb Adif traslladar la parada, és a dir el punt de recollida dels clients, a l’entrada oposada de l’estació mantenint l’actual aparcament com a graella d’espera dels taxis. L’IMET confia tenir enllestida la remodelació de cara a l’any vinent.
L’aplicació de torns “flexibilitzada” i ajornada fins a l’octubre
Finalment i en relació a la jornada de torns que la majoria del sector va aprovar en referèndum el passat febrer per sobreviure a la caiguda de la demanda, Freixedes assegura que l’IMET l’aplicarà de forma conjuntural a partir de l’1 d’octubre d’aquest any, tallant de sec els “rumors” que corren que asseguren que els torns no s’acabaran imposant mai.
La mesura, que s’havia d’aplicar ja el maig, s’ha retardat després de rebre, en el seu període d’exposició pública, fins a 1.461 al·legacions de taxistes reclamant que la mesura es suavitzés per no afectar la flexibilitat horària que caracteritza el treball del taxi. I en aquest sentit estan treballant els representants de l’IMET i les associacions i sindicats majoritaris del sector, encapçalats per l’històric Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC).
Assegura Freixedes que la voluntat de l’IMET és establir un sistema de torns que “garanteixi un servei de qualitat pel ciutadà” a qualsevol hora dels 365 dies de l’any i alhora “garantir uns ingressos dignes” als professionals del taxi aconseguint una proposta consensuada amb el sector, malgrat ser conscients, afegeix, que la decisió final “difícilment acabarà agradant a tothom”. En cas de no ser possible arribar a un acord amb el sector, l’administració en la seva responsabilitat de gestió del servei prendrà la decisió final.
Les converses, iniciades aquest mes de maig, es mantenen ara per ara en dues propostes diferents. La que a “priori” sembla que podria tenir més adeptes és la d’establir una jornada de un nombre màxim d’hores que els taxistes puguin fer al llarg de la jornada, sense establir uns horaris de matí i de tarda diferenciats com s’havia proposat inicialment. En aquest cas, les jornades es regularien amb la instal·lació d’uns rellotges als taxis, com tenen a Paris, i no a través del taxímetre, com es proposava en una altre opció seguint el model no massa exitòs dels taxis de Madrid i València.
La segona opció, que de moment també hi ha sobre la taula, és que es mantinguin dos torns fixes, un de matí i un de tarda, però que en comptes de ser rotatiu en períodes de quinze dies es permetria a cada propietari de llicència poder elegir l’opció que prefereixi. En tots dos casos, quedarien exclosos col·lectius concrets com el Taxi Amic, aquells que fan el servei domiciliari de transport adaptat per a persones amb mobilitat reduïda, o les famílies monoparentals, i les nits quedarien lliures de restriccions com en l’actualitat.
Actualment, Barcelona i l’àrea metropolitana compta amb una flota de 10.400 taxis, que es redueix fins als 8.500 vehicles els dies laborables i en horari diürn. La mesura dels torns ha de permetre reduir aquests 8.500 vehicles diaris amb uns 2.500 vehicles menys.