ICV-EUiA de Cornellà ha presentat una moció en la que es proposa l’augment de la freqüència de pas de rodalies a Cornellà i es demana el soterrament de les vies a Sant Feliu, per tal que aquest augment sigui viable
[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]U[/dropcap]na moció al Ple de l’Ajuntament de Cornellà presentada per ICV-EUiA reclama que un major nombre dels trens que avui acaben a L’Hospitalet arribin al Baix Llobregat. La línia R4 de Rodalies de Catalunya és la principal via de transport públic ferroviari que uneix els municipis del Penedès i el Baix Llobregat entre ells i amb Barcelona i que diàriament és utilitzada per milers persones i constitueix, per a totes elles, un mitjà de transport obligat en la seva mobilitat.
Des d’ICV-EUiA es considera que l’intercanviador de Cornellà s’ha convertit una peça bàsica de la xarxa de transport intermodal que podria millorar encara més la seva funció d’interconnexió amb una major freqüència de pas de la línia R4 de ferrocarrils.
Segons ha explicat Anna Caminals, portaveu d’ICV-EUiA a Cornellà, amb una millora de la freqüència de Rodalies el Transport Públic podria constituir també un mitjà realment alternatiu al vehicle privat per a la ciutadania del Baix Llobregat, afavorint de manera decisiva a la mobilitat sostenible en el conjunt de la regió metropolitana de Barcelona.
Caminals ha recordat que “els consistoris dels diferents municipis amb estació de la línia R4 aspirem a una millora significativa en termes de freqüència de combois i de reducció de temps de recorregut, però que actualment la freqüència de combois de la línia R4 té un problema gravíssim en l’actual configuració de les vies, ja que presenta un pas a nivell en superfície a la ciutat de Sant Feliu de Llobregat”.
Aquest pas a nivell fa impossible la continuïtat de molts trens més enllà de l’Hospitalet de Llobregat, i l’increment consegüent de combois fins a les altres estacions amb parcs de vies (Molins de Rei, Martorell o Vilafranca).
Lamentablement als Pressupostos Generals de l’Estat d’aquest any 2012 no es contempla cap partida pressupostària com a inversió per al soterrament del ferrocarril a Sant Feliu de Llobrega. Per això, els grup ICV-EUiA de l’Ajuntament de Cornella de Llobregat ha proposat al Ple de dijous 31 de maig de 2012 una moció per l’adopció dels següents acords:
1. Demanar al Ministeri de Foment i al Departament de Territori i Sostenibilitat que realitzin les gestions, actuacions i inversions necessàries per a l’increment de freqüències dels trens de la línia R4.
2. Donar suport a totes les mesures que s’hagin de realitzar per tal d’incrementar la freqüència dels trens de la línia R4, entre elles l’actuació del soterrament del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat.
“Sense suprimir aquest coll d’ampolla, no és plantejable un increment substancial de les freqüències de trens per la línia R4, un increment que és fonamental per la ciutat de Cornellà de Llobregat” per això reclamem a l’Estat i la Generalitat el soterrament de les vies a Sant Feliu, perquè és un problema comarcal i metropolità” ha remarcat Caminals.
El soterrament, una reivindicació històrica de Sant Feliu
El soterrament de les vies de tren és la reivindicació principal i la més unànime a Sant Feliu des del restabliment de la democràcia. Des del 1980, tots els partits a l’Ajuntament i diversos governs del PSUC, d’ICV i del PSC han demanat que es cobreixin unes vies que encara ara divideixen la capital del Baix Llobregat i on hi ha hagut diversos accidents en la darrera dècada.
Ara, els pressupostos de l’Estat presentats pel PP no preveuen cap partida per al soterrament de les vies de tren al seu pas per Sant Feliu de Llobregat. 130 milions d’euros que ha de costar una obra que els partits de la ciutat reclamen des de fa 32 anys.
Davant d’això l’Ajuntament ha obert diversos fronts. D’una banda, els partits pressionaran els seus grups al Congrés perquè mirin d’esmenar els comptes. De l’altra, el Parlament s’ha tornat a mostrar a favor del soterrament. També estan donant suport al soterrament molts ajuntaments de dins i fora de la comarca. El cas més recent és el de Molins de Rei, que va aprobar per unanimitat al ple del mes de març d’enguany, una moció de suport al soterrament de les vies a la seva ciutat veïna.