Mentre el PPC presentava ahir com un èxit la inversió, avui Homs ha defensat que aquesta és insuficient i que estableix un greuge comparatiu entre Catalunya i d’altres Comunitats Autònomes

[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]E[/dropcap]l Corredor Mediterrani o Corredor Ferroviari Mediterrani són un conjunt de línies ferroviàries paral·leles a la costa de la Mar Mediterrània, una gran infraestructura que pretén unir el sud de la península ibèrica amb Europa central, resseguint la línia mediterrània amb el referent dels ports de Barcelona, Tarragona i València. Municipis del Baix Llobregat com el Papiol o Martorell, n’han reclamat la seva construcció ja que que consideren que en sortirien beneficiats.

Els alcaldes d’aquests municipis del Baix Llobregat, que formen part de la zona de la B-30, coincideixen en què el corredor potenciaria el desenvolupament econòmic de la comarca.

Evolució durant les últimes hores

El corredor mediterrani estarà inclòs en els pressupostos generals de l’Estat del 2013. Ja ho havia anunciat fa dos mesos, però aquest dimarts la ministra de Foment, Ana Pastor, ho va tornar a destacar en la inauguració del Saló Internacional de la Logística (SIL), on va afegir  que si la inversió no estava inclosa per aquest any és senzillament “perquè no hi havia projecte previ”. També va dir que en l’execució de les obres es prioritzarà la connexió entre Barcelona i França. La ministra però nova concretar en canvi cap data sobre la construcció dels accessos definitius ferroviaris i viaris al Port de Barcelona, només va expressar que el projecte veurà la llum de “forma immediata” d’aquí a “pocs mesos”

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, reclamarà a la Comissió Europea que vigili l’Estat perquè inverteixi en el corredor mediterrani. Recoder transmetrà per carta al comissari de Transports la inquietud de la Generalitat pel “desinterès” de l’Estat en l’execució de l’obra tot i ser una actuació prioritària de la Xarxa Transeuropea de Transport. Segons va explicar Recoder ahir en roda de premsa, el Govern ha identificat un primer paquet d’actuacions urgents que caldria fer abans del 2015 i que costarien menys de 400MEUR, com són els accessos ferroviaris al Port de Barcelona, el desdoblament del tram Vandellòs-Tarragona i col·locar un tercer rail per connectar Catalunya amb Europa.

Recoder va subratllar que la situació de les obres del corredor mediterrani està “molt lluny” de l’escenari que Europa demana per al 2030, i ho va atribuïr a la falta d’inversió de l’Estat. Per intentar donar-li la volta a això, el conseller transmetrà per carta al comissari de Transports de la CE la inquietud de la Generalitat pel “desinterès” del govern espanyol, ja que els Pressupostos Generals de l’Estat del 2012 destinen partides residuals al corredor i són generosos amb la construcció de nous trams de l’alta velocitat.

Mentrestant, la presidenta del PP Català, Alícia Sánchez Camacho, presentava també ahir com un èxit haver pactat una inversió espanyola d’11MEUR per al corredor mediterrani. Segons Sánchez-Camacho, el fet que Foment hagués acceptat la proposta en forma d’esmena del PPC a les inversions a Catalunya, demostra que el govern espanyol prioritza el Corredor Mediterrani com a uns infraestructura vital per a l’impuls de l’economia catalana i espanyola alhora que molt important per a la vertebració del territori.

El portaveu del Govern, Francesc Homs, s’ha encarregat avui de reduir l’eufòria. En declaracions a RNE 4 Homs ha recordat que, en els últims tres mesos, l’equip de Mariano Rajoy ha licitat uns 2000MEUR per  l’AVE que va a Galícia. “Aquests són els contrastos”, ha dit Homs, per tenir en compte “quines són les decisions i les prioritats del govern espanyol”.

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here