L’alcalde del Prat, Lluis Mijoler, va reiterar el posicionament de l’Ajuntament del Prat respecte la possibilitat, plantejada per AENA, d’ampliar una de les pistes de l’aeroport.
Lluis Mijoler, alcalde del Prat per part de El Prat En Comú, reitera la posició de l’Ajuntament, que ja havia estat expressada per l’anterior consistori encapçalat per Lluis Tejedor, de rebutjar l’ampliació de l’aeroport si aquesta posa en perill l’equilibri mediambiental i territorial.
La proposta d’AENA, d’ampliació d’una de les pistes de l’aeroport, de 500 metres, implicaria la destrucció de la Llacuna de la Ricarda, una zona humida rica en fauna i vegetació.
Aquest dimarts, al ple municipal, en resposta a una pregunta d’ERC sobre el tema, Mijoler, va assegurar que l’ajuntament “de cap manera permetrà una ampliació de l’aeroport que posi en perill l’equilibri mediambiental i territorial” . L’alcalde va declarar a PratTV que “no creiem possible l’ampliació de la tercera pista i que això sigui compatible amb l’actual equilibri territorial, i el desastre ecològic que suposaria carregar-se l’estany de la Ricarda no pot assumir-lo l’Ajuntament ni qualsevol administració, i estem convençuts i convençudes que fins i tot Europa no donaria llum verda a un projecte com aquest”. Considera que si l’aeroport ha de créixer, “s’ha de fer d’una altra manera. Com sempre s’ha dit, i com sempre s’ha vist que és la postura de més sentit comú, millorant les comunicacions entre el Prat i Girona, i per tant que Girona actuï com a quarta pista efectiva.”
El consistori ja havia expressat el seu posicionament a partir de la trobada que va tenir l’alcalde amb el president d’AENA, el passat 29 de novembre. En aquesta trobada, l’Ajuntament del Prat va traslladar la seva postura ja coneguda: “Qualsevol pla de futur de l’aeroport ha de garantir la preservació de la seva convivència amb l’entorn urbà, mediambiental i agrícola en el qual conviu. No es pot ampliar ni un pam més de la infraestructura sense comprometre el delicat equilibri territorial assolit. A més a més, a això cal incloure l’actual context d’emergència climàtica.” A més, van considerar, igual que l’Ajuntament de Barcelona, que cal una revisió de la Declaració d’Impacte Ambiental, ja que té més de dues dècades, i és necessari introduir-li els acords de París, la reducció d’emissions del sector aeronàutic i donant lloc a una revisió del Pla Director.
Des de l’Ajuntament van considerar i segueixen considerant que:
- La possibilitat de construir a la Ricarda no respectaria aquests principis. No s’ajusta a l’actual context d’emergència climàtica i destruiria l’equilibri territorial assolit, fruit d’un consens molt ampli. La tercera pista es va plantejar com es va plantejar, i no més llarga, precisament perquè no pot ser més llarga, això forma part d’aquell consens. Allargar-la destruiria un espai natural únic, a més d’un patrimoni cultural insubstituïble. I també vulneraria el dret de la ciutadania a gaudir d’un litoral recuperat i apreciat que cada estiu visiten milers de persones de tota l’àrea metropolitana.
- És dubtós, de fet, que aquesta opció sigui viable dins de la legislació mediambiental de la UE.
- Davant d’aquestes opcions de dubtosa viabilitat que no tenen consens, calen inversions per convertir Girona en la quarta pista de l’aeroport del Prat, que és el projecte que ha demostrat ser capaç de suscitar un ampli consens.