L’artista menorquina exposa fins passada la Setmana Santa una mostra de la seva obra al vestíbul del teatre amb diferents peces inèdites
L’artista menorquina Tónia Coll va presentar dissabte al vespre el cartell que ha creat per a latemporada 2020 de La Passió d’Olesa de Montserrat. Un cartell que parteix de la fotografia d’un dels vestits que s’utilitzen a l’espectacle, el de la Mare de Déu, i que Coll ha elevat a la categoria d’artdesprés de donar-li un nou significat amb l’enquadrament i de brodar-li, a la manera d’un logotip de marca, una corona d’espines que reocorda un filat de punxes. Els personatges secundaris, la dona ireferents de cartells anteriors de l’espectacle que formen part del Fons d’Art de La Passió d’Olesa han estat les bases sobre les quals s’assenta el cartell 2020.
Coll va presentar l’obra en el marc del 13è Diàleg d’Art coorganitzat entre la Fundació Escola Municipal d’Arts i Oficis i La Passió d’Olesa. L’artista menorquina –que és professora de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona- va explicar que en la visita al teatre durant la tardor va entrar al vestuari general i li van mostrar el vestit de la Mare de Déu, i en aquell mateix moment elcartell va començar a prendre forma. “Només l’he d’agafar i fer meu”, recordava dissabte del moment en què va veure un vestit que, segons assegura, conté una “concentració de dolors antics”.
Coll reflexionava durant el Diàleg d’Art que “tenia clar que el protagonista del meu cartell no seria Jesucrist. Si ho faig des del punt se vista d’una de dona, havia d’agafar un personatge femení”.“Segurament sí que l’agafo –el personatge de la Mare de Déu- perquè sigui una dona, però també la mare que té un paper secundari”, i afegia que “els personatges secundaris aguanten la història il’aguanten d’una manera molt potent. Darrere la Mare de Déu hi ha molts silencis, hi ha silencis quearrosseguem molt fort, els de les dones silenciades”. Per a Coll els personatges secundaris tenen unpaper rellevant en la seva visió artística i de fet a les obres exposades fins a mitjant abril al vestíbuldel Teatre de La Passió d’Olesa són els grans protagonistes.
La creació de Tónia Coll també té referències a tres obres anteriors del Fons d’Art de La Passió d’Olesa que contenien “elements molt seductors per parlar a partir d’ells”. Segons Coll, a l’hora dedonar vida al cartell 2020 va tenir molt presents els cartells de Perejaume – “pel fet de consciència del teatre, dels personatges, del fet interpretatiu”-; de Pep Montoya –que la va acompanyar en elDiàleg d’Art i de qui va destacar la corona d’espines, “un element tan ancestral que mereix que l’anem portant al nostre temps”-, i d’Ignasi Aballí –per la creació d’una creu a partir d’un element tansimple com un plec de paper, i que Coll transforma en una creu més antropomorfa, menys rígida, a partir de les línies del coll del vestit i la costura central que baixa pel pit.
A més d’explicar el procés creatiu del cartell 2020 de La Passió d’Olesa, Coll va parlar també de la seva obra –on la insularitat és un dels puntals juntament amb el feminisme, segons que ella mateixa va confessar- i de les peces exposades a l’Espai d’Art. Una d’aquestes obres, la que es veu només entrar al teatre, conté els noms del gairebé centenar de personatges amb paper –ni que sigui una sola frase- que apareixen a La Passió d’Olesa.
Des de 1987, La Passió d’Olesa de Montserrat encarrega el cartell de la temporada a un reconegut artista. Des de l’inici d’aquesta etapa -dedicada a potenciar l’art contemporani a través de lacartelleria de l’espectacle-, ja són més d’una trentena els artistes que han col·laborat amb les seves creacions a la difusió de l’espectacle arreu del territori. Autors com Tàpies, Subirachs, Perejaume, Ràfols Casamada, Viladecans, Muixart i Arumí, entre d’altres, han fet creacions exclusives per alscartells de La Passió d’Olesa de Montserrat.
Font: lapassiód’Olesa