La crisi pel coronavirus ha fet caure en picat la demanda de carxofes del Prat posant en perill més d’un 50% de la collita, uns 150.000 quilos
Per donar sortida a tot aquest producte, la Cooperativa Agrícola del Prat de Llobregat ha fet una crida a la solidaritat del sector de la restauració proposant-los que els comprin les carxofes a un preu reduït – 40 quilos per 28 euros, gairebé la meitat del preu habitual – i que en facin conserves, les embassin al buit o les congelin per incorporar-les a les seves cartes un cop passi l’actual crisi sanitària. “Sabem que el sector de la restauració ho està passant molt malament, però amb aquesta fórmula a la llarga podem guanyar tots”, afirma Agustí Serrano, gerent de la cooperativa.
Serrano explica que un 50% o fins i tot una mica més de la seva producció va destinada al sector de la restauració i que amb l’entrada en vigor de l’estat d’alarma i el tancament de bars i restaurants la demanda ha caigut en picat posant en perill la viabilitat de moltes explotacions, la majoria d’elles familiars. “Estem en temporada alta i els camps no paren de produir. Si no trobem una fórmula per col·locar part de la producció moltes famílies ho passaran malament perquè viuen del que guanyen aquests quatre o cinc mesos de collita”, afegeix.
El gerent de la Cooperativa Agrícola del Prat reconeix que no és el millor moment per demanar al sector de la restauració que els doni un cop de mà perquè ho estan passant molt malament en no poder obrir portes mentre duri l’estat d’alarma, però que amb la fórmula que han ideat creu que “tothom hi pot sortir guanyant. “Ells compren un producte de gran qualitat i a bon preu que poden conservar i vendre més endavant i nosaltres col·loquem part de la collita que d’altre manera es quedarà als camps”, argumenta.
Un dels pagesos que viuen de la carxofa al Prat és el Josep Cases que junt amb el seu cosí treballen diversos camps al Prat de Llobregat. Cases explica que fins l’entrada en vigor de l’estat d’alarma pel coronavirus la temporada de carxofes que van iniciar al novembre va anar molt bé però que l’alerta sanitària ha fet caure molt la demanda i posa en perill la resta de la campanya que s’allargarà fins a mitjans de maig. “Sabem que tothom ho està passant molt malament i el primer és la salut de les persones, però si els restauradors i els consumidors particulars ens donen un cop de mà ho agrairem molt”, apunta.
Serrano explica que la idea d’impulsar aquesta campanya va ser d’un cuiner de Sant Joan Despí que veient les pèrdues a les que s’enfrontaven els pagesos per la caiguda de la demanda els va recordar que la carxofa és un producte molt fàcil de conservar sense perdre les seves qualitats. Una de les maneres de conservar la carxofa que els va proposar és bullir-les al vapor i congelar-les, per exemple. Altres són embassar-les al buit o fer-ne conserves. Totes elles farien possible que els restaurants poguessin comprar producte i guardar-lo en bones condicions per quan tornin a obrir els seus locals.
Si la crida té èxit, des de la cooperativa confien vendre els 40.000 quilos que setmanalment es comercialitzen en condicions normals. Uns 20.000 quilos, puntualitza Serrano, els poden intentar col·locar als mercats per a la venda a particulars i la resta als restaurants que se sumin a la iniciativa. A banda d’aquesta campanya, des de la Cooperativa del Prat es continuen impulsant iniciatives per fomentar el consum de carxofes a les llars.
Font: ACN