Les obres per a transformar la carretera C-245 en un passeig interurbà han començat a Castelldefels aquest 7 de setembre, al tram entre l’avinguda Habana Vieja i la plaça Colom 
En els trams amb més densitat comercial els treballs no començaran fins a després de Reis, en atenció a la petició dels comerciants 
Els treballs transformaran la via en un passeig entre Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà

Aquest dilluns, 7 de setembre, ha començat a Castelldefels la transformació urbana més important dels últims anys, una acció que convertirà l’avinguda Constitució en un espai de passeig d’1,8 km, per a potenciar la bici i el transport públic. Les obres han començat als anomenats trams 4 i 5, entre la plaça Colom i l’avinguda Habana Vieja. En els trams amb més densitat comercial els treballs no començaran fins a després de Reis, en atenció a la petició dels comerciants.

S’hi ampliaran les voreres i es renovarà la calçada, que incorporarà un carril de doble sentit per on circularà l’autobús (en els trams en què l’amplària ho permeti) i un carril bici. Quan estigui finalitzat hi circularan autobusos elèctrics articulats que connectaran Castelldefels amb l’intercanviador de Cornellà (Rodalies, metro i tramvia), per la qual cosa les cinc ciutats estaran més ben connectades mitjançant el transport públic

En el seu conjunt, el projecte transformarà l’actual carretera comarcal en un passeig urbà de 13 km de longitud entre els municipis de Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà.

Calendari: les obres a l’avinguda Constitució

L’Ajuntament de Castelldefels ha aconseguit el compromís de la Generalitat, que és l’administració responsable de les obres a través de l’empresa pública Infraestructuras.cat, perquè en els trams en els quals hi ha més comerços els treballs no comencin fins al gener de 2021, una vegada hagi passat la campanya comercial de Nadal.

Així, ara només s’inicien les obres als trams 4 i 5 (v. plànol). El tram 4 és el de la plaça Colom, que experimentarà una transformació radical, i per això aquí les obres duraran dos anys, tot que en cap moment es tallarà la circulació. Es tracta d’una remodelació integral de la plaça que veurà reduïda la seva grandària i forma, fent-la més urbana, amb recorreguts per als vianants i més fluida des del punt de vista de la mobilitat.

TRAM 1: De l’av. 302 fins a l’av. de la Pineda — d’abril a juny de 2021

TRAM 2: De Dr. Ferran fins a l’av. Pau Casals — de gener a març de 2021

TRAM 3: De la pl. Pau Casals a la pl. Colom — de juliol a desembre de 2021

TRAM 4: Plaça Colom — de setembre de 2020 a setembre de 2021

TRAM 5: De la pl. Colom a l’av. Habana Vieja — de setembre 2020 a febrer de 2021

La modificació de la forma de la rotonda de la plaça Colom generarà una hectàrea de nous espais ciutadans. Per la seva part, en el tram 5 –que va de la plaça Colom a l’encreuament amb l’avinguda Habana Vieja, al barri de Canyars– les obres duraran sis mesos, encara que la incidència en aquest punt es preveu que serà menor. S’hi intervindrà en la construcció de voreres, ara pràcticament inexistents, per la qual cosa tampoc afectarà la circulació.

Els trams més complexos, després de Reis

Els trams d’obra més complexos pel que fa a la convivència ciutadana i comercial amb les obres començaran després de les festes nadalenques, tal com havien sol·licitat els comerciants de la ciutat. Són els trams 1 (des de l’av. 302 a l’av. de la Pineda), el 2 (del carrer Dr. Ferran a pl. Pau Casals) i el 3 (de pl. Pau Casals a la pl. Colom). L’Ajuntament va traslladar a la Generalitat la preocupació que les obres es desenvolupessin en aquest període, el més important des del punt de vista comercial. Així, les obres en aquests trams es duran a terme durant el primer semestre de 2021.

L’Ajuntament entén que les molèstiesal comerç de primera línia d’obra resultaran inevitables. Però això no significa que resultin insalvables ni que calgui resignar-se. El municipi té previst un Pla d’Acció que inclou l’activació d’una línia de subvencions de 100.000 € per a projectes de millora dels establiments comercials i de restauració que són a l’avinguda, perquè puguin aprofitar el període d’obres per a fer millores de futur.

Mil places d’aparcament

Així mateix, l’Ajuntament de Castelldefels ha elaborat un pla d’estacionament alternatiu que habilita 1.016 places, a les quals cal sumar les ja existents al Park & Ride pròxim a l’estació de tren.


Durant els dos anys que duraran les obres, l’Ajuntament activarà canals d’informació i comunicació amb la ciutadania, en general, i amb els comerciants de la zona, en particular. Es crearà una Oficina d’Atenció presencial i virtual que permeti traslladar la informació i resoldre dubtes i consultes tant sobre l’estat de les obres com del funcionament dels serveis bàsics relacionats amb l’activitat comercial, com l’accés, el servei de recollida d’escombraries i zones de càrrega i descàrrega de mercaderies. Així mateix, s’activarà un web a través del qual la ciutadania podrà tenir la informació actualitzada del desenvolupament del projecte.

El projecte global per als cinc municipis té un cost de 39 milions d’euros que seran finançats pels cinc municipis amb el suport de l’Àrea Metropolitana i la Generalitat. El projecte és una aposta per la pacificació de la carretera i per la millora de la qualitat de l’aire , que tindrà un gran impacte en Sant Boi i un conjunt de municipis on resideixen en l’actualitat més de 350.000 persones.

Font: Aj. Castelldefels

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here