La patronal veu probable que s’eixampli la tercera pista i assegura que hi haurà compensacions ambientals “suficients”

Foment del Treball ha aplaudit l’acord d’ampliació de l’aeroport del Prat al qual van arribar el Govern i l’executiu espanyol aquest dilluns, després de mesos de negociacions i pressió per part d’Aena. “És una gran proposta per Barcelona perquè dona visibilitat mundial. Qui no té un aeroport de primera magnitud no juga a la Champions League europea i mundial”, ha dit el secretari general adjunt de Foment del Treball, Salvador Guillermo en declaracions a l’ACN. La patronal admet que el procés perquè l’aeròdrom guanyi camp de vol “no és una tasca fàcil” i veu probable que s’eixampli la tercera pista, afectant l’espai natural de la Ricarda. Amb tot, Guillermo assegura que “hi haurà compensacions suficients” pels danys ambientals.

“Que ningú tingui por que les qüestions mediambientals no es preservaran, sinó tot el contrari”, ha dit Guillermo, que ha recordat que l’ampliació ha de comptar amb el vistiplau de la Comissió Europea. El secretari general adjunt de la patronal, que ha sigut ferma defensora de l’ampliació des de l’inici, ha dit que és probable que l’increment del trànsit demani eixamplar la tercera pista en direcció al Delta del Llobregat. Segons Guillermo, algunes de les afectacions com les que hi haurà en l’ecosistema d’aus “són relativament fàcils” de compensar.

“El projecte inicial ja preveia que les pistes tinguessin la mateixa longitud per aprofitar l’aterrament”, ha recordat abans d’indicar que “la tecnologia ha avançat molt” i permetrà “garantir el camp de vol” amb l’opció menys lesiva amb l’entorn que l’envolta. El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, va afirmar després de rubricar l’acord que el projecte no passaria “en cap cas” per ampliar la pista 500 metres, tal com havia proposat el gestor de la infraestructura, Aena, en un inici.

En aquest punt, ha recordat a les administracions que hi ha compensacions pendents d’obres anteriors que no depenen d’Aena, sinó de les administracions i ha dit que la Unió Europea obligarà que s’avanci en el que es va prometre. El projecte final d’ampliació s’ha de concretar en un pla director que es començarà a elaborar a partir del setembre.

A més, el dirigent patronal ha considerat que va ser un error en el seu dia permetre edificar a les zones properes a l’aeroport per la limitació que després ha suposat el seu creixement. “Els plans urbanístics haurien d’haver previst una possible afectació, així com les persones que es compraven un edifici allà”, ha dit, tot i afirmar que no volia “parlar de culpables” sinó buscar una “solució de consens”.

El projecte, que permetrà desbloquejar una inversió de 1.700 milions d’euros, s’ha tancat en una reunió entre el Departament de Vicepresidència i el Ministeri de Transports aquest dilluns, a l’inici del mes d’agost, un període en què el “calendari permet defugir de debats amb molt de sentiment” i afrontar-ne d’altres amb “molta racionalitat” com el del futur del Prat, segons ha dit.

Per Foment, la decisió que es va prendre aquest dilluns va ser del conjunt del Govern “i no d’una part”. “No tenim dos Governs, només en tenim un”, ha dit, responent a matisos expressats per membres d’ERC un cop conegut l’acord.

Alhora, ha aplaudit que el pacte inclogui la construcció de dues estacions d’AVE a Reus i Girona connectades amb Barcelona amb trajectes de 30 minuts. Guillermo ha assegurat que veu viable que s’assoleixi aquest temps perquè les estacions d’alta velocitat no són lluny dels aeroports. En el cas de Girona, ha destacat que els 2 quilòmetres que separen el baixador de la ciutat és una distància similar a la que hi ha en altres aeròdroms europeus i es pot salvar ràpidament amb algun tipus de llançadora.

Pel que fa a l’absorció de la demanda ferroviària d’alta velocitat que generarà l’increment d’arribades al Prat, Guillermo s’ha mostrat confiat que l’ampliació de la Sagrera permetrà assumir aquest increment.

D’altra banda, el secretari general adjunt de Foment ha reivindicat l’acte amb 200 entitats econòmiques a favor de l’ampliació que es va celebrar fa poques setmanes a Esade. A banda de Foment, hi van participar la Cambra de Barcelona, Pimec, el grup IAG, Barcelona Tech City, Mobile World Capital, el Cercle d’Economia, el Círculo Ecuestre, el RACC.

Per Foment, un cop avançada l’ampliació de l’aeroport, ara cal aconseguir “una gestió individualitzada” del Prat.

Font: ACN

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here