Mai no sabrem si les mesures aprovades pel Consell de Ministres extraordinari d’aquest dissabte haguessin tirat endavant sense la patacada del PSOE a les eleccions andaluses. Però el cas és que el Govern central s’ha posat les piles i ha incorporat bona part de les propostes d’Unidas Podemos per fer front a la crisi generada per la inflació desfermada a causa, en gran part, del conflicte d’Ucraïna.
Pedro Sánchez va comparèixer aquest dissabte, 25 de juny, anunciant importats mesures per intentar rebaixar la pressió que esta patint bona part de la ciutadania. El Reial Decret aprovat inclou la revalorització de les pensions no contributives en un 15 % a partir de juliol, la creació d’una ajuda directa de 200 euros per a treballadors, autònoms i desocupats amb baixos ingressos ( la vicepresidenta Yolanda Díaz l’havia proposat amb un import de 300 euros), la rebaixa de l’IVA de la llum del 10% al 5%, la pròrroga de mesures aprovades ara fa tres mesos com la bonificació de 20 cèntims per litre de combustible, la limitació del preu del butà, i l’anunci de l’impost que reclamava Unidas Podemos a les elèctriques, per compensar els seus beneficis desmesurats, que entrarà en vigor l’1 de gener del 2023. La premsa de dretes ha considerat que Sánchez ha claudicat davant Unidas Podemos, mentre que alguns digitals independentistes han restat importància a unes mesures fonamentals per a garantir la qualitat de vida de molta gent.
Colau aplaudeix la rebaixa del transport públic que la ministra de Transports i el Govern catala havien rebutjat
El Govern central va aprovar també bonificar l’abonament del transport públic, finançat per l’executiu central a partir de l’1 de setembre i que consistirà en una reducció del 50 % del preu de tots els títols mensuals de transports que són titularitat de l’Estat (com RENFE), i en un 30 % dels abonaments de les comunitats autònomes i entitats locals, que podran ser complementats fins el 50 % per aquestes administracions.
L’alcaldessa de Barcelona i presidenta de l’Àrea Metropolitana (AMB), Ada Colau, ha aplaudit l’acord afirmant que “aquest és el camí a seguir”. Colau va proposar a finals de març aquesta mesura “de sentit comú” al Govern central i a la Generalitat per pal·liar l’impacte de la inflació, tal com va informar elBaix.cat, però va ser rebutjada, segons Colau, tant per la ministra socialista de Transports, l’ex alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, com per l’executiu d’ERC i Junts, presidit per Pere Aragonès. El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, i destacats dirigents socialistes del Baix Llobregat van desqualificar llavors la proposta de Colau, que finalment ara ha tirat endavant.
Ada Colau ha afirmat que “el Govern central rectifica i jo me’n alegro: seria una incoherència subvencionar la gasolina del vehicle privat i no ajudar a qui fa servir el transport més sostenible”. I ha afegit que ara “només falta que la Generalitat s’hi sumi i que a partir de l’1 de setembre tant metro, bus, com els trens de Rodalies tinguin aquesta reducció del 50 %, tal com fa Alemanya fa setmanes”.
El vicepresident Puigneró s’ha vist obligat a garantir a contracor que la Generalitat compensarà “el tram que falta” de la rebaixa de 30% del preu del transport pùblic acordada pel Govern central en els abonaments fins arribar a la reducció del 50%. Això sí, Puigneró, clarament desconcertat, ha considerat la mesura “populista” i “electoralista”.
Font. Europa Press