Benvolgut senyor Andreu Mas-Colell,

Llegeixo a La Vanguardia que dóna suport a la nova proposta de pista sobre el mar a l’aeroport del Prat, tal com havia fet amb l’anterior projecte d’ampliació que suposava destruir La Ricarda. La seva idea s’emmiralla en els Països Baixos que, com el nom indica, tenen bona part de la seva costa sota el nivell del mar protegida per murs; degut a la seva latitud, les seves platges, de totes formes, no són un dels seus atractius.

L’objectiu de l’ampliació és aconseguir que Barcelona tingui connexions directes amb Àsia, Àfrica, Amèrica i Oceania. Ho comparteixo. Per tenir aquestes connexions cal una pista llarga, sí. En el seu article diu que en el 2004 es va fer una nova pista de 2600 metres de llargada. Però el que veig que desconeix és el que podria saber només mirant la pàgina web d’AENA sobre El Prat i és que des del 2004 tenim una pista llarga al Prat de 3.352 metres de longitud, suficient per als vols intercontinentals. El que passa és que al 2004 tots els ciutadans i ciutadanes  ens vàrem gastar els diners per fer una segona pista de 2.600m al Prat i ampliar la principal a 3.352m, però les administracions del PSOE, del PP i de CDC, si bé varen expropiar els càmpings del voltant del Prat com la “Ballena Alegre” i altres, varen permetre que Vertix i altres fessin habitatges al càmping “Albatros” (Gavà), propietat dels descendents del polític Francesc Cambó. Els propietaris d’aquests habitatges, comprats a preus ajustats perquè eren a peu de pista, es varen queixar i els mateixos polítics que van construir la pista llarga la van inutilitzar per “evitar” el soroll.

Per què varen fer la pista llarga?. Senyor Mas-Colell, plantejo una modesta proposta: destinar part dels 2.100 milions d’euros que diuen que costaria la pista sobre el mar a expropiar els habitatges que mai s’haurien d’haver construït sobre els terrenys del “Albatros” i utilitzar d’una vegada per totes la pista llarga del Prat. Quedarà buscar companyies aèries que vulguin anar des del Prat a Àsia i els altres continents, però ja no hi haurà excusa. I espero que aquesta recerca tingui més èxit que Spanair.

Una altra cosa és la pregunta de per què AENA, que va fer la pista llarga, va permetre els habitatges al “Albatros”, o per què els ajuntaments del PSC de Gavà i Castelldefels ho varen aprovar, o per què CDC i el PSC, des de la Generalitat, ho van també consentir, o per què no ha dit res sobre això el que s’anomena la societat civil en les seves reunions d’ESADE, IESE o Foment del Treball.

Per últim, estic també d’acord amb la idea de que s’ha de pensar l’estructura aeroportuària catalana com un tot: El Prat+Girona+Reus. Però no oblidem el transport de mercaderies. Avui pràcticament només rebem a Catalunya les mercaderies que viatgen a les bodegues dels avions comercials. Les càrregues van a Saragossa, Vitòria o Madrid.

Salutacions,

Xavier Urtasun Deulofeu. Economista

Fotografia: A. García/El Periódico

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here