El candidat a les pròximes eleccions municipals reivindica la utilitat de la seva força política tot i estar a l’oposició. Amb només dos regidors a l’ajuntament es mostra “moderadament satisfet” per l’últim any i mig d’acords amb l’actual govern municipal, i demana “sumar més suports de la ciutadania el 28 de maig per transformar més i millor Sant Vicenç”
-Fa unes setmanes es va fer oficial la teva candidatura per optar a l’alcaldia per Sant Vicenç En Comú Podem i es va donar a conèixer el teu lema de precampanya que és “Sant Vicenç té solució”. A què li voleu donar solució?
-Per començar al hàndicap que suposa que Sant Vicenç dels Horts s’ha convertit en una ciutat dormitori. Això genera dificultats per crear una xarxa social, que la nostra gent pugui i vulgui gaudir de les activitats que es fan als carrers de la vila, de la seva oferta cultural i comercial. El petit comerç té molts problemes per arribar a final de mes. El veïnat no consumeix producte de proximitat a Sant Vicenç. Pel que fa a les inversions en infraestructures s’ha avançat poc i tot el que s’ha fet en els últims anys ha convertit Sant Vicenç en un poble més gris que no pas verd. Hi ha barris sense espais de lleure, verds, sense cap equipament ni serveis públics per a la ciutadania. Tot plegat ens preocupa perquè consolida una manca d’arrelament social al poble. Volem recuperar el sentiment d’orgull i pertinença del veïnat a Sant Vicenç dels Horts.
-Tampoc és fàcil moure’s per Sant Vicenç. La mobilitat és una de les grans preocupacions dels veïns i veïnes, també del teixit comercial. Què s’hauria de fer per millorar aquesta situació?
-Ara mateix tenim un greu problema que ve provocat per una política municipal que no ha estat encertada. A Sant Vicenç tenim dos carrers principals que creuen la vila, un d’anada i un altre de tornada. I després tenim la carretera de Sant Boi, amb una elevada congestió de cotxes i molts semàfors. Durant aquest mandat el govern municipal del PSC va decidir tallar un d’aquests carrers principals, el carrer Barcelona. Això provoca greus problemes de mobilitat urbana, perjudica els veïns i les veïnes que volen baixar a la Vila Vella des dels barris perifèrics i perjudica greument al comerç local que està perdent clients. El nostre model de mobilitat urbana de futur aposta per guanyar espais per la gent, per la mobilitat sostenible, a peu, en bicicleta i no pas en cotxe, però creiem que aquesta transició s’ha de fer d’una manera ordenada, planificada i acordada amb el veïnat i el teixit comercial. Talls com el del carrer Barcelona es podrien flexibilitzar. Igual de dilluns a divendres i al matí es podria circular i, en canvi, els caps de setmana té sentit fer-hi restriccions. Els problemes de mobilitat s’agreugen per la manca d’estacionament a la Vila Vella i els dubtes jurídics que presenta la zona de baixes emissions aprovada per un decret d’alcaldia. Hem de fer un nou pla de mobilitat basat en el consens, el diàleg i les solucions imaginatives.
-Sobre medi ambient, emergència climàtica i transició energètica heu impulsat algunes mesures després d’arribar a acords amb l’actual govern municipal. Quin és el vostre model de sostenibilitat per Sant Vicenç?
-El model és el que ens ha mogut per negociar partides pressupostàries durant l’últim any amb el foment de la creació de comunitats energètiques o l’impuls de l’oficina de transició energètica, tot i que no veiem que la seva implantació sigui una realitat més enllà de l’anunci oficial. També hem aconseguit el compromís municipal per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques a set edificis públics i l’adhesió a l’energètica 100% pública i sostenible Barcelona Energia. Hem pactat una línia de subvencions pels veïns i les veïnes perquè puguin instal·lar plaques fotovoltaiques a les seves teulades. Hem posat sobre la taula moltes propostes, però no estem satisfets amb la manera en com l’actual govern municipal ha treballat la seva implementació. Algunes mesures no s’han fet realitat i això és el que no ens agrada. De cara al pròxim mandat tenim objectius com el d’assolir que tots els edificis municipals generin 0 emissions, promoure les obres de rehabilitació dels habitatges entre el veïnat per fer-los més eficients energèticament i acabar amb mesures incoherents com l’obsessió del govern municipal de continuar instal·lant pistes de gel insostenibles durant les festes de Nadal.
-Dos temes mediambientals importants. Hi ha un procés obert entre la ciutadania per decidir el pròxim model de recollida selectiva de residus. I, d’una altra banda, a Sant Vicenç teniu la fàbrica Ciment Molins que és un motor econòmic de la ciutat però també un espai generador de contaminació. Quina és la vostra postura davant d’aquestes dues realitats?
-Amb la cimentera el que volem és que la Generalitat es posi les piles i faci un nou estudi d’impacte ambiental que actualitzi el grau d’afectació que poden tenir les emissions contaminants de la fàbrica sobre la nostra població. Al llarg dels anys s’han anat fent modificacions puntuals de la seva capacitat pel que fa a la incineració de matèries primeres i l’emissió de gasos contaminants. L’última és de 2015 i va permetre la crema de més de 20.000 tones de plàstics, pneumàtics i altres residus. Ens preocupa l’afectació d’aquestes emissions sobre la qualitat de l’aire de la nostra ciutat i, per tant, sobre la salut dels veïns i les veïnes. Pel que fa al procés participatiu per decidir el model de recollida de residus al municipi és una de les mesures que hem pactat amb el govern municipal. Nosaltres defensem un model de sistema de recollida porta a porta que garanteix el percentatge més elevat de recollida selectiva, però entenem que no es pot aplicar a tot el municipi. Hem d’anar a un model mixt i compartit entre el porta a porta allà on sigui viable i eficaç i en aquelles zones on no es pugui implantar optar pel sistema de contenidors tancats amb xip. Els socialistes defensen només aquest últim model i per nosaltres és un sistema obsolet.
-Com definiries aquest últim any i mig de relació amb el govern municipal en minoria conformat pel PSC i una regidora no adscrita?
-Estem satisfets amb la nostra capacitat per incidir en les polítiques del govern estant a l’oposició, però no ho estem tant veient que el mateix govern no ha posat en marxa algunes d’aquestes mesures acordades. Estem satisfets de l’aprovació del pla de sostenibilitat ambiental, de les millores que vam introduir en el pla de recuperació postcovid, de la negociació dels pressupostos de l’any 22 on vam incorporar 800.000 € a partides de serveis socials i medi ambient. També hem pactat el procés de participació per decidir el model de recollida de residus, la implantació del projecte Concilia amb espais municipals per fer possible la conciliació familiar dels veïns i veïnes amb criatures petites, l’oficina municipal antidesnonaments i l’acord per augmentar el parc d’habitatge públic de lloguer social. Però, per contra, no hem vist que l’oficina de transició energètica funcioni com nosaltres voldríem. El govern tampoc ens ha donat suport per la creació d’un servei d’àpats a domicili per a persones amb necessitats especials o per l’ampliació del servei d’atenció domiciliària per a les famílies que es queden fora del circuit previst per la Generalitat. No ens conformem amb el grau de compliment per part del govern, però a la vegada estem molt orgullosos i orgulloses d’haver incidit en les seves polítiques i això comptant només amb dos regidors en el ple municipal. Ara el que volem és tenir més suports per guanyar en capacitat transformadora i poder millorar la qualitat de vida del veïnat de Sant Vicenç dels Horts.
-En matèria d’habitatge parles de la necessitat de disposar d’un parc d’habitatge públic de lloguer assequible, un mal quasi endèmic a tota l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Quin pla teniu per revertir aquestes carències a Sant Vicenç?
-No és fàcil i a aquesta equació hem de sumar un altre element com és la manca d’equipaments públics a molts barris. Per exemple, és urgent la construcció d’un altre pavelló poliesportiu. Per tant, dels solars disponibles no tots es poden destinar només a habitatge. De les parcel·les disponibles la del Camí de la Font de Sant Josep és prioritària i allà es poden fer 42 habitatges.Hem d’aprofitar les sinergies amb l’AMB, amb l’agència Metròpoli Barcelona.També hem de mirar cap al parc d’habitatge privat buit i en desús.
L’Ajuntament ha de treballar perquè aquests habitatges es posin a disposició del veïnat. La rehabilitació també és un element vital. I s’hauria d’explorar la possibilitat d’ampliar la densitat d’edificació en alçada a Sant Vicenç amb alguna planta de més als edificis de nova construcció. Tenim el polígon industrial de Bofarull en desús i que es pot transformar en espai residencial. Hem d’avançar en les modificacions en el planejament urbanístic per augmentar el parc d’habitatge públic i això no es fa en poc temps. Qui digui que en 4 anys serà capaç de fer 400 habitatges a Sant Vicenç està mentint.
-Mirant al futur, quin és l’objectiu de Sant Vicenç En Comú Podem?
-Doncs està clar: fer de Sant Vicenç dels Horts un municipi de primera l’any 2030. Som hereus de la feina dels companys i companyes que ens han precedit, del Pere Cuyàs (alcalde del PSUC, 1979-1983) i del Ricard Pérez (alcalde d’ICV entre el 88 i el 2003). Igual que en aquells primers anys de la democràcia la nostra força va demostrar la seva capacitat transformadora de la realitat construint barris i garantint serveis públics bàsics, ara nosaltres hem de demostrar que estem a l’altura dels reptes actuals. Vivim un moment transcendent a escala global amb una emergència climàtica que ens demana afrontar grans transformacions. Aquest procés ens canviarà la manera de viure a les ciutats i als pobles i sincerament crec que som els únics capaços de liderar aquestes transformacions. En els últims anys ni la Maite Aymerich ni el Miguel Comino han demostrat aquesta capacitat per transformar Sant Vicenç dels Horts. Nosaltres estem preparats i preparades per posar al dia el nostre poble millorant la qualitat de vida dels nostres veïns i veïnes.
Goyo Benítez. Periodista
Fotografia: Sant Vicenç En Comú Podem