La simultaneïtat d’obres a la línia de Rodalies R4 entre Barcelona i Vilafranca del Penedès fa que els temps de viatge estigui augmentant de forma inassumible pels usuaris, passant d’1 hora a més de 2 hores de trajecte en molts casos.

Això, sumat a la manca d’informació real sobre la planificació de les obres i les seves afectacions, està expulsant els usuaris del ferrocarril cap a la carretera.

Reguitzell d’obres a l’R4 Sud

El 2018 van començar les obres per a la implantació de l’ample internacional en el tram Castellbisbal – Sant Vicenç de Calders del Corredor Mediterrani, consistents en la implantació d’un tercer carril perquè per la mateixa via puguin circular trens amb els dos amples (ibèric de 1668 mm i internacional o estàndard de 1435 mm). Va ser l’inici d’un reguitzell d’obres a la línia R4 Sud, moltes de les quals, després de 5 anys, encara continuen de forma simultània: actualment continuen en marxa les obres al tram de Martorell a Castellbisbal, les obres del soterrament de Sant Feliu de Llobregat i l’adaptació de l’entorn de la Granada per l’ample estàndard del Corredor Mediterrani i reforma de l’estació. Aquestes obres han comportat i comporten múltiples trams de via única i fins i tot talls totals de línia durant diversos períodes, com actualment passa entre Sant Sadurní d’Anoia i Castellbisbal. Durant aquests 5 anys també s’ha reformat l’estació de Vilafranca del Penedès, on a més a més s’han construït dues noves vies d’apartador, i l’estació de Molins de Rei, amb les obres encara en curs.

Primerament, cal dir que trobem positiu que el Ministeri de Transports (MITMA) estigui invertint per millorar la infraestructura de la línia R4 Sud després de dècades amb una inversió pràcticament nul·la. Ara bé, la simultaneïtat en el temps de diverses obres i la seva llarga durada està comportant importants perjudicis pels usuaris del tren al Penedès. A més a més, ens trobem que el calendari de moltes obres no s’està complint, amb importants demores respecte a la previsió de durada anunciada inicialment. Exemple d’això són les obres en el tram Martorell – Castellbisbal, que van començar l’abril del 2022 i havien d’acabar el febrer de 2023. A dia d’avui, aquestes obres encaren duren i continua la via única en aquest tram: de moment, doncs, portem 5 mesos d’endarreriment. També el tancament de l’estació de la Granada inicialment s’havia anunciat que seria del 6 de març al 21 de maig d’enguany i actualment continua tancada i amb via única. L’última informació oficial va ser que estaria tancada fins al 3 de setembre però en els darrers horaris publicats ja posa que la Granada no tindrà servei fins al 8 d’octubre. És a dir, 4 mesos més de l’anunciat inicialment. Aquest incompliment repetit dels calendaris anunciat per Adif només pot ser produït per incompetència en la planificació de les obres o per un engany deliberat a la ciutadania per part del MITMA. Sigui una cosa o altra és inacceptable.

Augment de temps de viatge i retallada horària

Si de forma habitual el trajecte entre Vilafranca del Penedès i Barcelona – Plaça Catalunya es cobria en aproximadament una hora, amb el canvi d’horaris de febrer de 2023 el mateix trajecte es feia oficialment en 1h i 11 minuts, tot i que el temps real acostumava a oscil·lar entre 1h i 20 min i 1h i 30 minuts. Això és produït per les vies úniques i també per prioritzar trens de mercaderies sobre Rodalies. Això vol dir un augment de viatge de més de 20 minuts. Aquest temps de viatge fa poc competitiu el tren respecte a la carretera. Ara bé, amb el tall d’aquest agost entre Sant Sadurní d’Anoia i Castellbisbal (que del 14 al 17 d’agost s’ampliarà fins a Molins de Rei) ens trobem que el trajecte entre la capital de l’Alt Penedès i Barcelona es fa en 2 hores o fins i tot més. Diversos usuaris ens han fet arribar que els busos directes entre Castellbisbal i Sant Sadurní d’Anoia s’omplen en determinats horaris, obligant a agafar el bus que para a Martorell i Gelida, el què incrementa el temps de viatge uns 40-50 minuts addicionals respecte al bus del directe, ja que a més del temps extra per fer les parades un cop arriba a Sant Sadurní no està enllaçat amb l’horari del tren, havent d’esperar 20-25 minuts a l’estació. Això fa que puguis arribar a necessitar més de dues hores i mitja per fer el trajecte entre Barcelona i Vilafranca, el que converteix el viatge en un autèntic calvari pels usuaris.

A l’augment de temps de viatge s’hi ha de sumar que l’abril de l’any passat van retallar els horaris i l’últim tren els dies laborables de Barcelona – Pl. Catalunya a Vilafranca i Sant Vicenç de Calders va passar a ser de les 23:14 a les 22:17, i els caps de setmana i festius de les 23:13 a les 21:47. El primer bus nocturn de la línia N30 (BCN – Vilanova – Vilafranca) és a les 0:45 i el primer bus de la línia N42 (BCN – St. Sadurní – Vilafranca) és a la 1:15. Això vol dir que es queda una franja de 3 hores sense cap servei de transport públic entre Barcelona i el Penedès, desincentivant els desplaçaments en transport públic a Barcelona per motius d’oci.

Propostes de millora

Per tal de reduir les afectacions que estan produint les obres actuals i futures a la línia proposem una sèrie de millores:

  • Augment de la flota d’autocars destinada a cobrir el trajecte directe entre Sant Sadurní i Castellbisbal (a partir del dia 14 d’agost fins a Molins). S’ha de garantir que tothom que vagi en el tren tingui lloc en els autocars.
  • Augment de freqüències de la línia de bus exprés e6 Barcelona – Vilafranca i e18 Barcelona – Sant Sadurní. Actualment, aquestes línies representen la forma més ràpida i còmode d’anar a Barcelona des de Vilafranca i St. Sadurní. S’han de potenciar de forma estable mentre la línia R4 Sud estigui en precari a causa de les obres que limiten la seva capacitat. Aquest augment de freqüències no només ha de ser a les hores punta dels dies laborables sinó també els caps de setmana, ja que actualment, els dissabtes i festius aquestes línies de bus tenen uns horaris testimonials i no són alternativa al tren.
  • Mantenir de forma permanent la freqüència de 2 trens per hora i sentit entre Vilafranca i Sant Vicenç de Calders. Aquest augment d’un tren per hora a 2 trens permet compensar en part els augments de temps de viatge als usuaris del Baix Penedès. A més, permetria reduir els temps d’espera en els transbords entre la línia R4, l’R2 i les línies del Camp de Tarragona, Terres de l’Ebre i Lleida. Això potenciaria l’efecte xarxa.
  • Que Rodalies recuperi els últims trens del dia entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders o que la Generalitat ampliï les freqüències de les línies de bus nocturn que donen servei a l’Alt Penedès amb noves expedicions a les 11 i les 12 de la nit.
  • Informació real de les obres i les afectacions per part del MITMA. S’ha de donar a la ciutadania una informació real i fiable sobre les obres, les seves afectacions i alternatives de transport. També s’hauria d’informar de quines millores hi haurà en el servei un cop es completin les obres.

PTP (Associació per a la Promoció del Transport Públic).

Fotografia: ADIF

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here