La plataforma Zeroport denuncia que la comissió bilateral Estat-Generalitat sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat només respon a les demandes dels grups d’interès empresarials i va en contra dels objectius climàtics/ecològics i dels interessos més bàsics de la societat

La plataforma Zeroport considera que “amb aquesta comissió bilateral, obstinada a cercar possibles ampliacions de l’aeroport, els governs de l’Estat i de la Generalitat demostren prioritzar l’agenda de la patronal en detriment de les polítiques socials i ambientals”.

“La capacitat de l’aeroport del Prat no ha quedat petita, per molt que hi insisteixin els lobbys empresarials”, defensen des de Zeroport; “sinó que és excessiva. Per a valorar la dimensió de les infraestructures de transport, mai s’han de tenir en compte els interessos del mercat, sinó el foment de la justícia ambiental, climàtica i social basada en decisions que posin la vida de les persones al centre i en benefici del bé comú”.

Des de Zeroport, afirmen que “no és possible cap ampliació de l’aeroport compatible amb la preservació i millora del medi ambient. Denunciem, així, el flagrant engany ciutadà que suposa que qualsevol institució pública, privada o comissió de treball defensi un discurs semblant”.

La plataforma ja publicat un seguit de punts que consideren cal tenir en compte a l’hora de valorar:

– L’aviació és un sector absolutament lligat a les emissions, i no hi ha perspectives significatives de substituir els combustibles fòssils o d’implantar una tecnologia d’aviació verda. L’única opció sostenible és el decreixement de l’aviació.

– El deteriorament ja avançat del delta del Llobregat s’agreujarà amb qualsevol actuació d’ampliació de l’aeroport. Un increment del nombre de vols té una afectació en la pèrdua de biodiversitat d’aus. Tota nova construcció, tant d’allargaments de pistes com de noves terminals, farà augmentar inevitablement les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, intensificarà el deteriorament del Delta, provocarà la pèrdua de valuosos espais naturals i agraris, empitjorarà l’estat dels aqüífers (sempre tan necessaris però afectats per processos de salinització, contaminació i excessiva impermeabilització del sòl) i deteriorarà encara més les inestimables zones humides.

Des de Zeroport consideren també que no és cert que l’aeroport necessiti créixer:

– L’aeroport ja acull vols de llarg radi, i El Prat no esdevindrà un HUB amb més rutes intercontinentals, ja que es tracta de mercats que estan molt consolidats, i les aerolínies, cada cop més concentrades, ja cobreixen rutes a altres aeroports europeus.

– La massificació turística que pateix la ciutat de Barcelona, amb l’encariment del cost de vida, l’expulsió dels veïns/veïnes i la transformació del seu urbanisme i el teixit social, requereix intervenir en una reducció del turisme. L’arribada de 15 milions més de turistes anuals seria terriblement problemàtica.

– El turisme té un pes sobredimensionat. Cal una política industrial que potenciï un model productiu diversificat, amb llocs de treball estables i salaris més elevats i amb un decreixement de les emissions, dels residus i dels consums materials i energètics.

Finalment, exigeixen que les administracions públiques “deixin d’invertir esforços, diners i temps públics a ampliar l’aeroport i que es dediquin tots aquests recursos a cobrir les necessitats més urgents i bàsiques de la ciutadania. Es imperatiu, doncs, promoure i concretar una transició ecosocial que permeti un futur mínimament habitable, començant fàcilment per la retirada immediata dels plans d’ampliació de l’aeroport i la definició immediata de plans de reducció de línies de vols”.

“Només així, l’activitat vinculada a l’aeroport estarà alineada amb l’acompliment dels objectius de reducció d’emissions acordats internacionalment”, sentencien.

 

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here