El robatori de cable de coure afecta de manera molt important al funcionament dels trens i a la seva seguretat.
En els mesos que portem d’aquest any, s’han produït 13 robatoris de cable de coure a les catenàries de Rodalies de Barcelona, 2 a Lleida i 2 a Tarragona. Això afecta negativament no només al subministrament d’energia als trens, sinó també al complex sistema de senyalització i guiat de trens, influint també en la seguretat del personal i dels passatgers.
Tot robatori de cable de coure de les catenàries, afecta greument la circulació de trens. Per exemple, entre Sabadell Sud i Cerdanyola, es va produir un nou robatori de cable de catenària, el que va obligar a circular per via única a la línia R4 i a realitzar el tram entre Cerdanyola Universitat i Cerdanyola per carretera a la línia R7. Aquestes afectacions no només generen importants despeses de reparació, sinó també retards i moltes molèsties per als usuaris.
A Catalunya el tema és extremadament greu perquè a les infraestructures de les línies R3 i R4 els robatoris són constants. A Catalunya es fan el 42% dels robatoris de cablejat de tot l’Estat. L’any 2023 es van denunciar 151 robatoris de cable de coure, una xifra que arriba a un 115% més que l’any 2022. Els robatoris a tot l’Estat afecten el normal funcionament de més de mil trens. Pel que fa a les incidències del servei de Rodalies, cal saber que el 40% dels problemes de circulació són pel robatori de cables de coure, els grafitis als trens, el llançament de pedres i malauradament també, en molta menor mesura, els atropellaments.
El vandalisme amb grafitis als trens no és un tema menor
Els grafitis afecten directament els usuaris dels trens. Els viatgers es veuen obligats a desplaçar-se en vehicles vandalitzats amb pintades, el que pot causar retards o fins i tot la supressió de serveis quan les pintades es realitzen en elements de seguretat dels trens. La neteja de trens per eliminar les pintades també afecta l’operació del servei, ja que han de ser aparcats en naus per poder efectuar-la.
A Catalunya l’any 2023, els grafitis en els trens de Rodalies de Catalunya van suposar una despesa d’11,6 milions d’euros, molt a prop del 50% del total d’Espanya. Això vol dir una mitjana de 32.500 euros diaris. Aquesta despesa inclou els costos de neteja dels vehicles i els costos indirectes relacionats amb la seguretat i la tecnologia.
En el conjunt de l’Estat espanyol aquest vandalisme provoca una despesa anual de més de 25 milions d’euros en vigilàncies especials i neteja de trens. S’han produït en l’últim any, 3977 intrusions de grafiters als trens, el que suposa una mitjana de més d’11 actes vandàlics d’aquesta mena al dia.
Les afectacions als usuaris són totalment inacceptables.
No coneixem les xifres oficials dels usuaris afectats a Rodalies de Catalunya, però és evident que aquests problemes tenen un impacte molt important en la qualitat del servei i l’experiència dels passatgers. Els retards, les supressions de trens i les molèsties causades pels grafitis i el robatori de cable afecten molts milers d’usuaris diàriament.
Conclusió:
Arribats a aquest punt, cal revisar i implementar totes les mesures necessàries per resoldre aquests fets delictius i les actuacions vandàliques per garantir un servei ferroviari eficient i segur. La inversió en seguretat i tecnologia, una actuació policial més ràpida i la col·laboració entre les diferents autoritats competents són essencials per minimitzar aquests impactes negatius en els usuaris i en l’economia en general.
Cal posar fil a l’agulla i una mesura important que cal plantejar molt seriosament, és l’estudi dels canvis legals necessaris per endurir les penes als responsables (especialment als reincidents) de vandalitzar i sabotejar el transport públic de tothom.
Lluís Carrasco Martínez, Molins de Rei. Delegat Territorial del Baix Llobregat de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)
Fotografia: CCMA