El president de Seat, Wayne Grffiths, ha tornat a reclamar més suport a la mobilitat elèctrica coincidint amb la visita d’obres de la planta d’assemblatge de bateries de Martorell (Baix Llobregat) del rei Felip VI acompanyat del ministre d’Indústria, Jordi Hereu, i el president de la Generalitat, Pere Aragonès

“Si us plau, no ens fallin. No ens podem quedar enrere perquè no hi ha un pla B”, ha sentenciat el president de Seat, que ha destacat un moment com l’actual en el sector “tant apassionant i disruptiu”. La nova planta, que estarà en servei a finals del 2025, tindrà capacitat per assemblar 1.400 bateries al dia, una cada 39 segons, per abastir els 350.000 vehicles elèctrics que es poden arribar a fabricar des de Martorell.

El complex de Seat acollirà la fabricació del Cupra Raval a finals del 2025 i el VW id2.all el 2026. “Ja estem posant Espanya sobre rodes elèctriques. La nova planta d’assemblatge de bateries de Martorell n’és la millor prova i estic convençut que només junts ho podem aconseguir”, ha assenyalat.

Griffiths ha insistit, però, que Espanya s’està “quedant enrere” en vendes de vehicles i punts de recàrrega i “molt lluny” de països d’Europa, com Alemanya, França i Portugal. “Necessitem que Espanya generi un projecte col·lectiu que transmeti il·lusió i confiança en un futur econòmic i industrial per al futur del cotxe elèctric”, ha indicat Griffiths, que ha demanat una millora de les infraestructures de recàrrega i mesures per incentivar la compra. “El futur de la indústria està en joc”, ha sentenciat.

El màxim dirigent de Seat ha destacat que actualment hi ha més d’un miler de persones del grup Volkswagen treballant en el desenvolupament, la industrialització i la producció del vehicle elèctric. En aquest sentit, ha subratllat que aquest estiu es traslladarà la línia dels models Ibiza i Arona per preparar una nova línia destinada al vehicle elèctric.

Per la seva banda, el CEO de Volkswagen, Thomas Schäfer, ha destacat la tasca del grup per fer “tot el necessari” per convertir els seus models en accessibles, més barats i bateries punteres. Segons ha recordat, el grup treballa en el desenvolupament de quayre models: el Cupra Raval i l’Id2.all, els dos models que es produiran a Martorell; l’Skoda Epic a Navarra i l’ID2x, del qual només ha avançat que es presentarà al 2026. Per Schäfer, són models “clarament diferenciats” i que ofereixen diferents solucions de mobilitat”.

El màxim representant del grup VW ha reclamat també un marc “propici i estable” per fomentar la recerca, la inversió i les infraestructures i al mateix temps “progrés, estabilitat i ocupació a llarg termini.

En la visita a les instal·lacions de Martorell, el rei Felip VI ha estat rebut pel ministre d’Indústria, Jordi Hereu; els alcaldes d’Abrera i Sant Esteve Sesrovires, Jesús Naharro i Enric Carbonell; el primer secretari del PSC, Salvador Illa; el president de Seat, Wayne Griffiths; diversos als directius del grup Volkswagen i Seat com el president del consell d’administració de Seat i membre del comitè executiu de Volkswagen i CEO de VW, Thomas Schäfer; el president de les patronals CEOE i Foment del Treball, Antonio Garamendi, i Josep Sánchez Llibre. En canvi, el monarca i el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, no s’han saludat públicament.

Les autoritats han fet un recorregut per les instal·lacions on han pogut veure de primera mà els nous models que la marca fabricarà a Martorell i Navarra a partir de l’any que ve i ha visitat els terrenys en obres de la planta d’assemblatge de bateries.

Una inversió de 300 milions i més de 500 ocupacions

La nova planta d’acoblament de sistemes de bateries a Martorell suposa una part fonamental en el camí cap a l’electrificació de SEAT. Aquesta instal·lació abastarà un espai de 64.000 metres quadrats i, quan estigui en funcionament l’any 2025, tindrà un impacte en més de 500 ocupacions.

SEAT està invertint 300 milions d’euros en aquesta planta, on es durà a terme el procés d’acoblament de les cel·les de bateries produïdes en la gigafactoria de PowerCo a Sagunt. La planta de Martorell tindrà una capacitat inicial per a produir 1.400 sistemes de bateries al dia que es traslladaran directament a les línies de muntatge dels nous cotxes elèctrics a través d’un sistema de transport de 600 metres de longitud. La nova planta disposarà de 11.000 panells solars que produiran el 70% de l’energia requerida en tot el procés i es captarà aigua de la pluja.

A ple rendiment, la planta assemblarà unes 1.400 bateries diàries, el que equival a una unitat cada 39 segons. En aquest sentit, aquest projecte està considerat com “un element clau” per al grup des que el 2021 va anunciar la seva aposta pel vehicle elèctric.

Així, la nova planta d’acoblament és un element clau en el camí que SEAT va iniciar al març de 2021, quan va anunciar l’objectiu d’electrificar Espanya. La companyia va posar en marxa del projecte Future: Fast Forward juntament amb el Grup Volkswagen, PowerCo i 49 socis, amb una inversió de 10.000 milions d’euros, la major en la història industrial del país, per a convertir a Espanya en un hub de la mobilitat elèctrica a Europa. Future: Fast Forward té un impacte directe en més de 145.000 llocs de treball, assegurant posicions actuals i creant ocupació.

Un impuls per a Martorell

SEAT està liderant el clúster de la família del vehicle elèctric urbà del Grup Volkswagen, que democratitzarà l’accés als cotxes elèctrics i que produirà, a finals de 2025, el CUPRA Raval, el cotxe urbà 100% elèctric de CUPRA. En els propers mesos, també es fabricaran els models Volkswagen ANEU 2.all, a Martorell, i un SUV basat en l’ANEU.2all i el Škoda Epiq a Navarra. Un total de 1.100 persones estan treballant en el desenvolupament i la industrialització dels cotxes elèctrics urbans del Grup Volkswagen.

Amb una inversió de 3.000 milions d’euros, el doble de la xifra que la companyia va destinar fa 30 anys per a construir la fàbrica de Martorell, SEAT està impulsant la major transformació de la seva història. Aquest estiu, la companyia traslladarà tota la producció del SEAT Ibiza i del SEAT Arona a una altra línia de muntatge a Martorell per a preparar una nova línia per als cotxes elèctrics a la fàbrica.

La transformació que ha posat en marxa SEAT té també un efecte directe en l’empresa a nivell industrial, organitzatiu i cultural. La planta d’acoblament de sistemes de bateries, que ha rebut fons Next Generation EU de la segona convocatòria del PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat (VEC), és un pilar fonamental en la transformació cap a l’electrificació de Martorell.

Font: Ajuntament de Martorell (MartorellDigital) i ACN 

Imatge titular: Ajuntament de Martorell (MartorellDigital)

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here