Foment: “major afectació acústica a Gavà, Castelldefels i part de Viladecans”

La proposta d’ERC d’ampliar l’ús de les pistes de aeroport del Prat els mesos de juliol i agost per damunt del cel de Gavà, Castelldefels i Viladecans , anunciada per La Vanguardia, i de la que elBaix.cat s’ha fet ressò, ha estat presentada aquest dijous, 11 d’abril, pel president de la Generalitat, Pere Aragonès, a Tribuna Barcelona, el fòrum impulsat per  la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País, l’Asociación Española de Directivos (AED) i el diari del grup Godó, La Vanguardia. El projecte és una de les onze alternatives elaborades per la Comissió per a l’Ampliació de l’Aeroport creada per Foment de Treball i  presentades per la la Comissió i el president de la patronal, Josep Sánchez Libre, el passat mes d’octubre de 2023 en un acte solemne (a la fotografia).

Foment del Treball batejava aquesta proposta com ”Tornar a pistes independents i invertir en insonorització d’habitatges”. Segons la Comissió, aquesta opció presenta “els principals punts forts dins els àmbits tècnic, operatiu i, en certa mesura, econòmic (no representa cost de nova infraestructura de pista) i de fet és la que està aprovada per la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) actual”.

Segons Foment, implicaria “retornar a la configuració de pistes independents, en què avions aterren i s’enlairen per una pista o altra a conveniència”. La patronal afegeix, que aquesta solució “comportaria una major afectació acústica a Gavà, Castelldefels i part de Viladecans”. Per aquests motiu proposa “insonoritzar les àrees habitades que excedissin els llindars màxims legals de 65dB de dia i 55 dB de nit, i dur a terme compensacions de caràcter econòmic als residents afectats”. “En un món mediterrani sembla poc eficient insonoritzar si els veïns fan vida amb les finestres obertes, al carrer o als jardins”, reconeix la patronal. En la línia de la proposta d’ERC, Foment planteja la possibilitat de restriccions horàries, però adverteix que “l’afectació acústica en la població podria tenir implicacions a efectes socials/ polítics, i fins i tot jurídics (dels quals ja existeixen precedents), a tenir en compte”, tot un advertiment dels conflictes jurídics que es podrien plantejar contra la mesura.

Crítiques de Zeroport i de l’alcalde  del Prat

L’organització ecologista Zeroport, contrària a l’ampliació de l’aeroport del Prat, rebutja la posició d’ERC “perquè participa de la febre pro-creixement del trànsit aeri, obrint la porta a passar de 78 a 90 vols per hora”.

Zeroport considera que “és una ampliació , amb nova terminal i augment de la capacitat operativa” i que això comportarà “més emissions, més soroll i més turistes”.

L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, tal com recull elBaix.cat, després  de celebrar que la Generalitat reconegui la necessitat de no afectar “ni un pam” de la Ricarda, ha recordat que qualsevol proposta de futur “ha d’anar precedida d’una reflexió sobre el model de país i de desenvolupament al qual ha de servir  aquesta infraestructura” . També ha afirmat  que “no es tracta de contraposar ànecs i veïnat”, alhora que ha exigit al president Aragonès  l’ampliació de la zona  ZEPA “si vol ser conseqüent  amb la cura per la Ricarda”.

PSC: Vulnera els acords signats per ERC l’any passat

Tant el cap de llista del PSC, Salvador Illa, com el ministre Jordi Hereu (PSC) i el ministre Oscar Puente (PSOE) s’han pronunciat immediatament contra la proposta del president Aragonès. Puente, ministre de Transports, ha afirmat que la proposta “vulnera un acord previ existent “ entre els dos governs  que “el que feia era precisament impedir que es prengués aquest tipus de decisió”. Les afirmacions del ministre provarien que la idea havia estat estudiada però que havia estat descartada tant pels socialistes com per ERC.

Puente manté que és “una proposta de molt curt abast que empitjora l’acústica de l’operativa de l’aeroport i per tant perjudica la salut dels veïns de Castelldefels i Gavà”. El PSC sempre s’ha mostrat contrari a quests solució per tal d’evitar protestes dels veïns i veïnes de Gavà i Viladecans, ciutats on el PSC ostenta l’alcaldia, o de Castelldefels, on el PSC va tenir l’alcaldia fins les darreres eleccions municipals, quan va guanyar el PP, encapçalat per l’actual alcalde Manu Reyes, número 2 de las candidatura dels populars al Parlament. L’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, ja ha titllat la proposta de “despropòsit”.

El PSC fa referència a l’acord sobre pressupostos signat entre ERC i el PSC l’any 2023 que textualment establia que la “modernització” de l’aeroport del Prat s’ha de fer “amb respecte a la biodiversitat, a la convivència a veïns i veïnes i a les directives ambientals europees”.

Un tema central de la campanya electoral

La proximitat de l’anunci del president Aragonès a la campanya electoral dels comicis del 12 de maig posa en primer pla el debat sobre el model de país que cada partit defensa. El fet que l’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, capdavanter en la lluita contra l’ampliació de l’aeroport, sigui el número 2 dels Comuns-Sumar, que l’alcalde de Castelldefels, Manu Reyes, ocupi el segon lloc en la candidatura del PP, i  que la portaveu socialista a l’Ajuntament de Castelldefels, Esther Niubó, sigui la número 4 de la llista del PSC, fa preveure un debat ben mogut. L’actitud bel·ligerant del cap de llista del PSC, Salvador Illa, a favor de l’ampliació de l’aeroport, i la controvertida proposta del president i candidat d’ERC, Pere Aragonès, auguren que aquest tema esdevindrà una de les qüestions centrals de la campanya electoral.

Fotografia: Foment del Treball

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here