El debat sobre el futur de l’aeroport del Prat ha enfrontat sistemàticament partits, empresaris i agents locals, especialment els últims anys. Una decisió trascendental per a Catalunya però especialment per a la comarca del Baix Llobregat, que és qui acull la infraestructura aeroportuària i la que hauria d’assumir els diversos efectes de la seva ampliació
Tots els partits excepte la CUP volen que el Prat s’erigeixi com a referent intercontinental, però divergeixen del camí a seguir. PSC, Junts, VOX, Cs i PP estan d’acord en ampliar les instal·lacions, si bé no hi ha unanimitat en com fer-ho i cadascú té diferents prioritats.
Al seu torn, ERC i Comuns volen millorar la competitivitat del Prat però es neguen que sigui a costa d’engrandir la infraestructura i s’oposen a qualsevol afectació a l’espai natural pratenc de la Ricarda. Republicans i comuns també reclamen que Catalunya gestioni la governança de l’aeroport, una petició que Junts i CUP comparteixen.
Ampliar l’aeroport del Prat és l’opció predominant entre els principals partits que es presenten a les eleccions d’aquest diumenge, segons exposen els membres de les candidatures entrevistats per l’ACN.
Des del PSC, la número 2 a les llistes de Barcelona, Alícia Romero, afirma categoricament que engrandir les instal·lacions és “una de les primeres decisions” que prendrà el seu partit si governa la propera legislatura.
“Ens posarem a treballar amb el consens que faci falta, també el del territori afectat”, afegeix, assegurant que l’ampliació “es pot fer amb respecte per l’entorn natural”.
Romero ressalta que eixamplar l’aeroport és indispensable per guanyar competitivitat al conjunt d’Europa, i assenyala que l’economia catalana “ho necessita” per millorar les exportacions i atraure més talent.
En relació a com fer l’ampliació, els socialistes creuen que una pista cap al mar seria la solució “més òptima”, si bé precisen que abans de prendre qualsevol decisió estaran amatents a allò que diguin els experts en enginyeria i aeronàutica.
Per la seva part, Junts aposta per ampliar les instal·lacions amb una terminal satèl·lit construïda al vèrtex de ‘l’espasa’ que caracteritza la T1, prop de la Ricarda però sense arribar a envair aquest espai natural.
Amb tot, el número 3 de la candidatura, Josep Rull, recalca que abans de fer créixer les instal·lacions hi ha altres qüestions a afrontar “per deixar de ser la Terminal 5 de Barajas”. En aquest sentit, Junts reclama que primer de tot Catalunya necessita assumir la governança íntegra del Prat “per deixar de ser un aeroport subsidiari de Madrid i poder competir en igualtat de condicions”.
Rull sosté que la gestió directa permetria fer una proposta més atractiva per als grans vols intercontinentals. Sobre les limitacions operatives, assegura que, si es governés des de Catalunya, es podrien aplicar nous sistemes de gestió de les pistes per reduir la distància entre els avions durant els aterratges i enlairaments, i utilitzar les pistes de forma independent en moments puntuals. Al mateix temps que es reconfigurés la planificació, Junts proposa que es derivin a Reus i Girona els vols de baix cost que no són escala i que ara tenen origen o destí Barcelona.
Des de VOX defensen que ampliar l’aeroport és necessari per donar resposta a les necessitats de negoci de les companyies aèries, “les quals, si Barcelona no els dona opció de guanyar rendabilitat, preferiran anar a Barajas i altres hubs europeus”. El número 7 de la llista de Barcelona, Andrés Bello, avisa que a Madrid Aena”està invertint sense els problemes que a Catalunya posen la Generalitat i els agents locals”, si bé no concreta quina és tècnicament la proposta de VOX per fer créixer les instal·lacions.
En relació a l’encaix amb la Ricarda, Bello apel·la a seguir “el millor criteri tècnic i el millor respecte possible pel medi ambient”, i considera que l’afectació a aquest espai natural es pot compensar amb la protecció d’altres indrets del delta del Llobregat per crear hàbitats similars “en les condicions adequades”.
Qui també aposta per ampliar l’aeroport i estudiar una compensació és Ciutadans.
La número 2 de la llista, Marina Bravo, diu que la seva formació és “molt conscient” que eixamplar les instal·lacions tindrà repercussions mediambientals però demana que es tingui en compte que al darrere hi ha una “justificació econòmica i social”, i considera que és viable regenerar l’espai perdut en una altra zona del delta “amb més terreny i millors condicions de biodiversitat”.
A l’hora de definir com ampliar l’aeroport, Bravo demana escoltar els enginyers “per negociar si es posa més asfalt només a una banda de la tercera pista o si ho eixamplem pels dos extrems”. “S’està vestint aquesta qüestió d’enorme complexitat però al final un aeroport és una pista asfaltada”, afegeix, sense tancar la porta a utilitzar les pistes actuals de forma independent per guanyar més capacitat operativa. Bravo lamenta que el debat sobre el futur del Prat s’estigui dilatant tant en el temps perquè considera que això està generant “desconfiança” a eventuals inversors.
Al seu torn, el PP també s’empara en la necessitat de millorar la competitivitat de l’economia catalana en un moment en què l’aeroport de Barcelona “ha arribat quasi al màxim de la seva capacitat”.
“És impresindible ampliar-lo per millorar el posicionament turístic i empresarial”, afirma el número 4 dels populars, Santi Rodríguez, que admet que “no hi ha una solució òptima que permeti evitar afectacions a tercers”.
En aquest sentit, els populars apunten que “no es pot plantejar” fer cap canvi al Prat que impliqui l’ús de pistes independents perquè això malmetria directament el benestar dels veïns de Gavà per l’increment de sorolls. Sí que veuen més viable estudiar les vuit propostes presentades fa un any per Foment del Treball, “encara que tinguin afectació a la Ricarda”. “Són opcions més viables, i cal treballar-ne el menor impacte ambiental”, diu Rodríguez.
ERC, Comuns i CUP refusen l’ampliació
Al cantó oposat de les veus favorables a l’ampliació hi ha ERC, Comuns Sumar i la CUP. Les tres formacions veuen innecessari eixamplar les instal·lacions, i els cupaires fins i tot aposten per un decreixement de l’activitat.
ERC afirma que “no és impresdincible ampliar per ser més competitius” i reclama que la gestió del Prat s’assumeixi des de Catalunya “per deixar de banda els criteris empresarials en què es basa ara Aena”.
El número 11 de la llista, Jordi Albert, recorda que recentment el líder republicà Pere Aragonès ha plantejat fer canvis en l’operativa dels vols amb l’ús de pistes independents algunes hores, però lamenta que aquesta opció no es podrà materializar “si Catalunya no té la governança, perquè el criteri d’Aena no té en compte l’interès general”.
Albert considera que la intenció d’Aena de fer créixer la tercera pista en direcció la Ricarda “és una agressió mediambiental del tot absurda” i afirma que evidencia “una manca de planificació evident”. “La solució no sempre és posar ciment, que és allò que sembla més fàcil, sinó que cal gestionar millor”, recalquen els republicans.
Des de Comuns Sumar també reclamen canviar el sistema de presa de decisions.
Proposen replicar el model de gestió del Port de Barcelona, on tenen veu i vot la Generalitat, els ajuntaments afectats i l’estat espanyol. El número 2 i alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, considera que afrontar les inversions sense una gestió feta des del territori és “anar al revés” del que requereix l’actual situació “d’emergència climàtica”.
“Quan tinguem la capacitat de gestió, veurem com podem adaptar la infraestructura a les necessitats reals”, afegeix, tot criticant que les polítiques dels aeroports “ara només es valorin amb els interessos dels lobbys’. Mijoler diu que, “si calgués créixer”, l’opció prioritària de Comuns Sumar seria interconnectar per tren els aeroports de Girona i Reus amb Barcelona per tal de millorar la competivitat aeroportuària, i refusa qualsevol creixement que envaeixi la Ricarda.
Per la seva part, la CUP també es posiciona a favor que Catalunya lideri la gestió dels aeroports catalans.
“Hem d’afrontar un debat sobre el model de país fet des d’aquí, i no per Aena ni pel govern espanyol”, refermen els cupaires, que consideren que els prop de 50 milions de passatgers que passen anualment pel Prat són una xifra “frapant” que cal reduir per combatre els efectes del canvi climàtic
La membre de les llistes Montserrat Vinyuets considera que l’ampliació del Prat no és una necessitat real, sinó una qüestió plantejada “per una colleta d’accionistes” d’Aena que es mouen “per fer més sucosos els seus rendiments empresarials”. Lamenta que el debat s’hagi focalitzat en com ampliar les instal·lacions o incrementar l’operativa per atraure inversors, “quan aquest argument ja es va utilitzar per construir Alguaire, que ha estat un fracàs absolut”. Vinyets insisteix que “cal pensar en reduir vols i construir alternatives sostenibles” i defensa la preservació de la Ricarda, “però també la cura del dret a una salut digne sense afectacions acústiques”.
Font: ACN