El Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) demana aturar el trasllat del mural de Miró de la terminal 2 de l’Aeroport del Prat i reclama mantenir-lo en l’espai “original”. “És clau mantenir la unitat entre l’arquitectura i les intervencions artístiques”, defensa en un comunicat.
Pel Col·legi, Miró va concebre l’obra fa més de 50 anys per donar la benvinguda als viatgers a Barcelona “en un edifici concret, un lloc precís i amb proporcions i colors propis”. Creu que el canvi d’ubicació no té en compte el “valor patrimonial de l’obra d’art”, adverteix del cost “elevat” de moure’l i del risc per a la seva integritat. AENA assegura a l’ACN que tot el projecte encara “s’està valorant” i no concreta ni data ni possible lloc d’ubicació.
Pel Col·legi d’Arquitectes, el moviment del mural pot posar en qüestió l’obra, que fa 50 metres d’ample i 10 d’alçada, i està formada per gairebé 5.000 peces de ceràmica. Alhora, recorda que l’edifici ja ha estat testimoni d’intervencions arquitectòniques en el passat, com la que va fer Taller d’Arquitectura i Ricardo Bofill el 1991, que no van suposar “l’alteració de la façana de la futura Ciutat Aeroportuària”. “Si Aena vol incorporar una obra d’art a la Terminal 1, l’instem a obrir un concurs públic ad-hoc per a aquest espai”, reclamen a la nota.
El COAC entén que el conjunt de l’estructura i la coberta de T2 de l’Aeroport de Barcelona, obra de l’arquitecte Eduardo Aguirre i l’enginyer Vicente Cudós, haurien de ser considerats Bé Cultural d’Interès Nacional i recorda que formen part del catàleg DOCOMOMO (Documentació i Conservació de l’Arquitectura i l’Urbanisme del Moviment Modern) en la seva “màxima categoría”, que reconeix la seva “rellevància nacional i internacional”. “Sense aquest mural la T2 perd un dels elements que configuren la seva identitat”, recorden.
El Col·legi considera “imprescindible” buscar alternatives que permetin dur a terme les adequacions funcionals de la T2 “sense modificar-ne la seva essència” i reclamem a AENA que faci explícit el seu projecte general per a l’ordenació de l’aeroport, així com els motius que “poguessin haver fet aconsellable el trasllat del mural” d’un edifici amb el qual forma una “unitat indissociable”.
Per tot això, reclamem a AENA i a les administracions públiques competents que aturin el trasllat i mantinguin el mural en el seu indret original. El Col·legi d’Arquitectes de Catalunya ofereix la seva col·laboració per trobar una solució que permeti dur a terme les obres i, alhora, garanteixi la visibilitat i la preservació de l’obra de Miró. El Col·legi d’Arquitectes de Catalunya ofereix la seva col·laboració per trobar una solució que permeti dur a terme les obres i, alhora, garanteixi la visibilitat i la preservació de l’obra de Miró.
El Mural
L’any 1941, sobre la base dels antics camps d’aviació, es va construir l’Aeropuerto Nacional, que va ser ampliat per primer cop l’any 1949.
L’any 1968 s’inaugurà la nova terminal de passatgers que, dos anys més tard, incorporà el mural de l’artista Joan Miró, realitzat en col·laboració amb el ceramista Llorenç Artigas. Aquest mural de benvinguda actualment a la Terminal 2 es va convertir en tot un símbol de l’aeroport.
El mural es va instal·lar el setembre de 1970. Consta de 4.865 plaques de gres esmaltat i fa 50 metres d’ample i 10 metres d’alçada. És un element d’interès que forma part del Pla especial i catàleg per a la protecció del patrimoni històric, arquitectònic i ambiental del municipi del Prat de Llobregat, aprovat l’any 2004.
Font: ACN i Ajuntament del Prat de Llobregat
Imatge: AMEP