Seat ha començat la fabricació de 1.092 cotxes diaris dels nous models Cupra Formentor i León al centre de Martorell i s’espera que estiguin a la venda el tercer trimestre d’enguany

Es tracta de més del 40% del total que produeix el centre automobilístic (al voltant d’uns 2.500), segons ha precisat el vicepresident de Producció i Logística, Markus Haupt. Alhora, ha detallat que la companyia, des de fa dos anys, ha implementat intel·ligència artificial (IA) per aconseguir el “defecte zero” durant el procés de muntatge i de pintura dels vehicles. D’altra banda, el responsable de la factoria, José Arreche, ha dit que Seat arribarà al 2025 havent reduït un 65% les emissions i l’objectiu és que el 2050 s’assoleixi “zero impacte”.

Les noves unitats de Cupra es fabriquen únicament a la línia 2, ja siguin de benzina i híbrids endollables (amb 100 quilòmetres d’autonomia elèctrica). El Formentor, ha recordat Haupi, és el més venut amb més de 347.000 unitats fins al moment, mentre que del León se n’han entregat més de 600.000 des de 2018.

La confecció d’aquests nous models suposa donar feina a unes 4.000 persones, pràcticament un terç de la plantilla que treballa a la fàbrica.

El vicepresident de Producció i Logística ha explicat que la factoria de Martorell començarà aquest estiu a preparar l’espai per al muntatge del vehicle elèctric. Això farà que la línia 1 de la cadena de muntatge es traslladi a la 3 i així es pugui dedicar la línia 1 exclusivament a la fabricació elèctrica.

Per una altra part, Haupt ha assenyalat que la planta catalana ja utilitza IA en els processos de muntatge i pintura per detectar si hi ha “desperfectes” en alguna part. “El que feia un operari s’ha transformat per donar suport a altres àrees”, ha indicat el vicepresident, i ha afegit que “s’han automatitzat càlculs que fa uns anys eren impensables”. Per això, ha garantit que seguiran estudiant aquestes “millores tecnològiques” per implantar-les a la cadena de muntatge.

El director de la fàbrica ha destacat que aquest “pas tecnològic” s’ha traduït en unes 300.000 hores lectives de formació al personal i 150.000 en la digitalització. José Arreche ha admès que “s’ha deixat de fer treball manual”, però s’ha “reaprofitat” per fer altres tasques. D’aquesta manera, s’assoleix “una millor productivitat i qualitat del producte”, ha reblat Arreche.

Descarbonització

Seat també està invertint per aconseguir la descarbonització del centre de Martorell. En aquest sentit, el responsable de la fàbrica ha concretat que, entre d’altres, s’han destinat 27 milions d’euros en un nou forn (funciona des de fa dos mesos) que no emet emissions de CO2 a l’atmosfera i suposa un estalvi del 95% en energia. Per aquesta instal·lació passen a diari un miler de cotxes.

Arreche ha calculat que Seat tancarà l’any amb unes vendes de 519.000 cotxes, d’acord amb les previsions que cada mes “es van perfilant” des de la companyia.

El director de la factoria espera que “algun dia” es torni a repetir “la xifra rècord” de 2.647 vehicles produïts en un dia, que va ser el 6 de febrer de 2019.

Martorell impulsor del creixement i el desenvolupament de la marca

El CUPRA Formentor i el CUPRA León han estat dissenyats i desenvolupats a Martorell. L’inici de la producció dels dos models representa un pas més en la transformació en curs de les instal·lacions. La línia de producció dels dos models té un impacte en més de 4.000 llocs de treball, un terç dels aproximadament 12.000 treballadors amb què compta actualment el centre de producció.

“Estem treballant per transformar i millorar la nostra fàbrica, integrant les tecnologies més avançades en els processos de fabricació i estructurals”, ha assenyalat Markus Haupt, vicepresident executiu de Producció i Logística de CUPRA.

“Martorell és la tercera fàbrica quant a volum de producció del Grup Volkswagen a Europa, i seguirem creixent amb nous models, però també a través de la implantació de tecnologia intel·ligent i intel·ligència artificial”, ha afegit.

Inaugurada el 1993, la fàbrica de SEAT a Martorell ha estat fonamental en l’èxit de la companyia. Les instal·lacions tenen una superfície de 2,8 milions de m2 (400 camps de futbol) i han produït més de 12 milions de vehicles de 45 models diferents que s’han exportat a més de 70 països de tot el món.

El 2023 va ser un any clau per a la fàbrica de Martorell, que no només va celebrar el seu 30è aniversari, sinó que va fer créixer la seva producció un 21% fins a assolir els 443.443 vehicles. També es va iniciar la instal·lació del primer forn d’assecatge de pintura 100% elèctric del Grup Volkswagen, que ha entrat en funcionament recentment a Martorell. A més, la companyia ha desenvolupat eines i sistemes digitalitzats de primer nivell per garantir la màxima qualitat dels seus productes, innovacions que beneficien directament la producció dels nous models de CUPRA.

“Aquest és un moment clau per a la nostra planta de Martorell. Junts estem impulsant la transformació de la fàbrica per garantir el llançament dels primers models 100% elèctrics, alhora que seguim produint vehicles de combustió i electrificats”, ha afirmat Jose Arreche, director de la planta de Martorell.

La transformació actual cap a l’electrificació de la fàbrica de SEAT a Martorell és una part fonamental de l’objectiu de la companyia de convertir Espanya en un hub de la mobilitat elèctrica a Europa. SEAT lidera el clúster de la família de cotxes elèctrics urbans del Grup Volkswagen, que democratitzarà l’accés al vehicle elèctric.

A finals del 2025, el CUPRA Raval, vehicle 100% elèctric, sortirà de la línia de producció de Martorell. En els mesos següents, el Volkswagen ID 2.all també es produirà a la mateixa planta. Aquest estiu, la companyia traslladarà tota la producció de l’Ibiza i de l’Arona a una altra línia de muntatge a Martorell per preparar una nova línia a la fàbrica per als cotxes elèctrics. La transformació també té un efecte directe a la companyia a nivell industrial, organitzatiu i cultural.

Font: ACN

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here